284 059 läst · 1 041 svar
284k läst
1,0k svar
Fiskalsgatan - ett ständigt pågående projekt
Nope...AndersPS skrev:Har en luft/vattenvärmepump med utomhus del som står placerad precis vid ett framtida ventilationshål från en dusch.
Det är ju varm och fin men fuktig luft, är det en bra eller dålig idé att blåsa ut denna bakom utomhusenheten?
Purre skrev:Marlen Eskilsson skrev:
Värmepumpar rostar inte eftersom dom är byggda i aluminium, koppar, plast, mm då dom är avsedda att stå utomhus i många år. Min äldsta pump var c:a 14 år när jag bytte ut den, och var strukturellt i nyskick bortsett från att den bleknat...
Dock lär påbyggnaden av is på förångaren (utomhusdelen) öka av den fuktiga luften...
Rent energimässigt, och kanske även för trivselns skull, så är ju en FTX-anläggning till all ventilation ett bättre val.
Redigerat:
Är det ek?AndersPS skrev:Denna gången, då kom jag ihop att ta före-bilder!
Golvet i vardagsrummet är fortfarande original-oljat, och framförallt i köket har det fått en hel del stryk. Såhär ser det ut före...
[bild]
Jag har gjort samma process i det mindre gästrummet/kontoret, men detta rummet är större. Som tur är gör jag bara köksdelen idag... fram med slipklossen.
[bild]
Tvättat och nu ska det bara torka, imorgon blir det olja!
[bild]
Nej, det är bambu, köpte det från en dansk firma:Åsa Lund skrev:
https://www.holseogwibroe.se/varor/bambu-extreme-klick-karboniserat-olja/bambu-extreme
Är riktigt nöjd med det, har eller planerar att lägga det i stora delar av huset.
Precis, (även om skruvar och liknande brukar sticka ut som rost-fläckar efter ett tag...)Lasse Suzican skrev:Nope...
Värmepumpar rostar inte eftersom dom är byggda i aluminium, koppar, plast, mm då dom är avsedda att stå utomhus i många år. Min äldsta pump var c:a 14 år när jag bytte ut den, och var strukturellt i nyskick bortsett från att den bleknat...
Dock lär påbyggnaden av is på förångaren (utomhusdelen) öka av den fuktiga luften...
Rent energimässigt, och kanske även för trivselns skull, så är ju en FTX-anläggning till all ventilation ett bättre val.
Men jag tror att all ökad effektivitet pga varmare till-luft kommer att ätas upp av mer isbildning och längre upptinings-sekvenser.
Jotack, det finns redan några visuellt väl placerade rostiga skruvar. I själva frågan är jag nog beredd att hålla med, vinsten äts upp av isbildning.
Dowser4711 skrev:
Det är inte riktigt en efterbild, utan snarare en under-tiden-bild. Hoppas inte någon av grannarna såg när jag dansade rundor och torkade upp överbliven olja från golvet med trasor på fötternaAndersPS skrev:Denna gången, då kom jag ihop att ta före-bilder!
Golvet i vardagsrummet är fortfarande original-oljat, och framförallt i köket har det fått en hel del stryk. Såhär ser det ut före...
[bild]
Jag har gjort samma process i det mindre gästrummet/kontoret, men detta rummet är större. Som tur är gör jag bara köksdelen idag... fram med slipklossen.
[bild]
Tvättat och nu ska det bara torka, imorgon blir det olja!
[bild]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är tänkt att det ska växa lite gräsmatta och projektet påbörjades för ett tag sedan. I veckan som gick provmonterade jag popup-vattenspridaren, får väl ändå godkänt, men det gäller att det inte blåser för mycket
Visa bilaga 709741
Visa bilaga 709741
Det är en vanlig Gardena popup 140 spridare, som man gräver ner. Säljs både som kit eller lösa styckvis. Hade dock lite problem då de plastkopplingar som gardena säljer inte passade med min slang, det läckte som ett såll.N Niss1 skrev:
Men efter lite trixande fick jag till det.
Rotbevattning är också bra!AndersPS skrev: