800 440 läst · 6 209 svar
800k läst
6,2k svar
Rörspetsbrunn
Finns det borr man kan sätta på en grävmaskin? Min granne är maskinist och kommer hjälpa mig gratis med hela arbetet. Istället för att jag manuellt ska snurra på borr, så borde det finnas något man kan montera på en mindre grävmaskin? Då kan man köra 3-4 ställen på tomten och ta där det verkar bästB Bl0mman skrev:
Tack
Vet inte om du behöver borra så mycket på tomten. Om du nu inte har väldigt stor tomt vill sägaZ Zlatje skrev:Finns det borr man kan sätta på en grävmaskin? Min granne är maskinist och kommer hjälpa mig gratis med hela arbetet. Istället för att jag manuellt ska snurra på borr, så borde det finnas något man kan montera på en mindre grävmaskin? Då kan man köra 3-4 ställen på tomten och ta där det verkar bäst
Tack
Hej, vi funderar på att försöka få till en gårdspump med rörspetsbrunn. Vi har finkornig dand och antagligen bara 3 m till grundvattennivån.
Är det värt att slå ner en rörspets (utan slitsade rör), har kikat på dessa på Jula men de kräver en skarvkoppling vilket gör att det känns som de borde vara trixiga att få ner:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...korationer/fontaner-och-dammar/filter-731116/
Fördelen med dessa är att de passar deras pump och är relativt billiga men kanske omöjligt att få ner?
Är det värt att slå ner en rörspets (utan slitsade rör), har kikat på dessa på Jula men de kräver en skarvkoppling vilket gör att det känns som de borde vara trixiga att få ner:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...korationer/fontaner-och-dammar/filter-731116/
Fördelen med dessa är att de passar deras pump och är relativt billiga men kanske omöjligt att få ner?
japp, de ska skicka en ny och det är ju bra men tråkigt att inte komma vidare. vet inte om jag vågar trycka ner rör för att sen försöka få upp dom för att montera skäret. tror egentligen inte at jag behöver skäret så mkt för att skydda röret men man vet ju aldrigTotalControl skrev:
Skulle inte chansa på att trycka ner det utan med risk för att kvadda röret.O olofh skrev:
Du borde väl hinna få det denna veckan om de redan har bekräftat att de ska skicka en ny.
När jag slog ner min första rörspets hösten 2008 så var rörspets, rör samt muffar inhandlat på Jula fungerade bra i många år.J Jnyman skrev:Hej, vi funderar på att försöka få till en gårdspump med rörspetsbrunn. Vi har finkornig dand och antagligen bara 3 m till grundvattennivån.
[länk]
nja, tog 5 dagar från beställning till leverans förra veckan. beställde måndag och fick grejerna i lördags, tog dock tills på torsdagen innan dhl tog emåt paketet så det är om det går snabbare på deras lager denna gångS Sauer200str skrev:
Jag har gjort 4 brunnar utan skär. Tror majoriteten av alla hemborrade brunnar i Tyskland är utan skär då skäret är en rätt nytt påfundO olofh skrev:
Dock skulle jag vilja ha ett skär på den 5:e brunnen jag håller på med då de är som att borra i singel. För extra skydd när jag borrar direkt i röret.
Om man bara kiespumpar ser jag ingen anledning till skärskon.
Var lite otydlig. Jag menar att det hade sugit hårt att stå för hand och borra och träffa berg/stor sten 4m ner. Har man en maskin, så går det blixtsnabbt och det suger inte lika hårt för man kan snabbt gå några meter åt sidan och borra igen.B Bl0mman skrev:
Har dock inte koll på ifall det finns borr eller motsvarande till grävmaskin som man kan montera längder på för att komma ner 4-6 meter(?)
Ska ringa runt till Ramirent och lite annat folk
De sa att de kunde få in rören den här veckan när jag frågade i måndags.
4 av rören jag fick var trasiga i gängorna..
4 av rören jag fick var trasiga i gängorna..
Jo de är förjävla dåliga att packa så det håller, men det är bra att de är no hassel på reklamationer etc.