39 041 läst · 139 svar
39k läst
139 svar
Virtual Pinball
Vad kör du med för flipperknappar? Kan bara se dem från sidan, men de ser ut som "moderna" arkadspelknappar – dvs de sticker inte ut så mycket som riktiga flipperknappar gör. Annars ser allt superfint ut!
Har haft lite dåligt med tid de senaste två dagarna.. men ikväll fick jag iallafall igång DOF mjukvaran så fläkt, shaker och beacon triggas igång av spelen.
Här är lite mer närbilder på ett annat 4k-spel. Ser galet bra ut på OLED-skärmen.
Ledarna är fortfarande ett mysterium. Får inte igång dom. Blir mer felsökning. Dessutom saknas musiken i flera spel. Fattar inte vad jag gjort för fel.
Här är lite mer närbilder på ett annat 4k-spel. Ser galet bra ut på OLED-skärmen.
Ledarna är fortfarande ett mysterium. Får inte igång dom. Blir mer felsökning. Dessutom saknas musiken i flera spel. Fattar inte vad jag gjort för fel.
The storm is coming, return to your homes!hek skrev:Har haft lite dåligt med tid de senaste två dagarna.. men ikväll fick jag iallafall igång DOF mjukvaran så fläkt, shaker och beacon triggas igång av spelen.
[video]
[video]
Klassisk fras! 15år, väntade på bussen hem.
Hittat orsaken/lösningen på den saknade musiken i äldre rom-baserade spel. Ganska självklart när man tänker på det i efterhand... dom är i monoljud som skickades till centerkanalen i 7.1 ljudsystemet. Eftersom jag inte har någon centerhögtalare hördes nada.
Hittade en mjukvara som heter Equalizer APO där man kan routa om ljudkanaler och woilà:
Med hjälprogrammet Pinvol kan man sedan finjustera volymerna i respektive spel då det kan skilja en del.
Igår la jag upp några fler spel. Relativt komplicerad process då vissa spel kräver rom-filer och i lauchern (där man kan navigera och välja bland spelen) går det konfigurera hur mycket som helst. Film med förhandsgranskning av spelplanen, laddbild, ikon, dmd bakgrund etc. Man lägger lätt 20 minuter per spel att få det snyggt. Får visa hur det ser ut en annan dag.
Hittade en mjukvara som heter Equalizer APO där man kan routa om ljudkanaler och woilà:
Med hjälprogrammet Pinvol kan man sedan finjustera volymerna i respektive spel då det kan skilja en del.
Igår la jag upp några fler spel. Relativt komplicerad process då vissa spel kräver rom-filer och i lauchern (där man kan navigera och välja bland spelen) går det konfigurera hur mycket som helst. Film med förhandsgranskning av spelplanen, laddbild, ikon, dmd bakgrund etc. Man lägger lätt 20 minuter per spel att få det snyggt. Får visa hur det ser ut en annan dag.
Redigerat:
...men hur bra känsla blir det mot ett riktigt flipper... Är det ens nära, kul eller väldigt bra? Funderar på om jag ska prova att installera på PCn hemma bara för att testa... Har kört "Pinball FX" både på min PC (som har inbyggd grafik) och på PS4. Inget av dem imponerade. Men kanske får provinstallera på nån av barnens datorer som har riktiga grafikkort...
Väldigt bra känsla.. när man spelar blir det väldigt "immersive" tycker jag.J JohanLun skrev:...men hur bra känsla blir det mot ett riktigt flipper... Är det ens nära, kul eller väldigt bra? Funderar på om jag ska prova att installera på PCn hemma bara för att testa... Har kört "Pinball FX" både på min PC (som har inbyggd grafik) och på PS4. Inget av dem imponerade. Men kanske får provinstallera på nån av barnens datorer som har riktiga grafikkort...
Får slita frugan från spelen för att få fortsätta med konfigurationen är ett gott betyg.
Bor du i Skåne kan du ju skicka ett PM.
20 min låter ju rättså överkomligthek skrev:Äntligen orsaken/lösningen på den saknade musiken i äldre rom-baserade spel. Ganska självklart när man tänker på det i efterhand... dom är i monoljud som skickades till centerkanalen i 7.1 ljudsystemet. Eftersom jag inte har någon centerhögtalare hördes nada.
[video][video]
Jag är så imponerad över ditt bygge, och så snabbt det gått! Ser riktigt kul ut!
Undrar vad du har för spel i arsenalen, och hur lätt är det är komma åt nya spel? Inte för att jag kommer bygga nåt själv, jag nöjer mig med att dra till den lokala flipperhallen en gång i veckan..
Undrar vad du har för spel i arsenalen, och hur lätt är det är komma åt nya spel? Inte för att jag kommer bygga nåt själv, jag nöjer mig med att dra till den lokala flipperhallen en gång i veckan..
Jag har bara laddat ner ett 10-tal vpx-spel än så länge. Inte testat några future pinball spel alls än.lisaskywalker skrev:
Finns ju över 1700 visual pinball x spel att välja bland så problemet är snarare att göra ett vettigt urval.
https://www.vpforums.org/index.php?app=downloads&showcat=50
https://vpuniverse.com/files/category/3-future-pinball/