3 389 519 läst · 18 247 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Invigt nya sågen genom att försöka göra ena sargen till en blomlåda. All skruv dragna bakifrån så inga synliga skruvar.
Skevt virke+nybörjare gjorde att det är långt ifrån perfekt, men kul så här långt iallafall
/Jocce
Skevt virke+nybörjare gjorde att det är långt ifrån perfekt, men kul så här långt iallafall
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
/Jocce
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 371 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 371 inlägg
Inte bara idag men jag har jobbat en del med gjutjärn och trots att det svarta dammet åker precis överallt gillar jag det då det är så ruskigt lättarbetat.
Sågat, slipat ,filat, borrat och försänkt denna klump som är fästpunkten för mitt "nya" gjutjärnsbord till metallbandsågen.
Här är en bild som visar min lösning, hade tidigare ett bord med svetsade vinkelprofiler men det var inte alls lika stumt och stabilt som denna lösning som är helt i gjutjärn. Det är alltså "materialfångar-hyllan" som jag modifierat (såklart utan att förstöra det) som håller upp bordet.
Bordet är inte från en bandsåg så den hade ett stort hål i sig som behövde fyllas så jag fick plocka fram och förbereda en till bit gjutjärn.
Här hade jag önskat att jag hade någon/några riktigt häftiga maskin för att lösa detta men tyvärr har jag inte riktigt kommit så långt så sågen och bandslipen gjorde biten "rund", bågfilen och en uppsättning filar fick sköta resten.
Och första testsågningen
Sågat, slipat ,filat, borrat och försänkt denna klump som är fästpunkten för mitt "nya" gjutjärnsbord till metallbandsågen.
Logga in
Skapa konto
Här är en bild som visar min lösning, hade tidigare ett bord med svetsade vinkelprofiler men det var inte alls lika stumt och stabilt som denna lösning som är helt i gjutjärn. Det är alltså "materialfångar-hyllan" som jag modifierat (såklart utan att förstöra det) som håller upp bordet.
Logga in
Skapa konto
Bordet är inte från en bandsåg så den hade ett stort hål i sig som behövde fyllas så jag fick plocka fram och förbereda en till bit gjutjärn.
Logga in
Skapa konto
Här hade jag önskat att jag hade någon/några riktigt häftiga maskin för att lösa detta men tyvärr har jag inte riktigt kommit så långt så sågen och bandslipen gjorde biten "rund", bågfilen och en uppsättning filar fick sköta resten.
Logga in
Skapa konto
Och första testsågningen
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Examen i dag.
Fick en sms-fråga i går kväll från en vän som känner mig väl.
”Behöver en examenspresent i morgon. Tänker mig en kökskniv. Vad är bra och vad kostar en sådan?”
Gav ett mer uttömmande orakelsvar än jag brukar.
Efter en paus återkom vännen.
”Har du möjlighet att åka förbi lämplig butik och lösa det här åt mig? Det får inte kosta mer än 500sek”
Så i morse anskaffades en kniv som jag kan stå för.
Victorinox. Bland de bättre.
Lagom långt tunt blad med tillräcklig bredd för att hacka grönt eller skära kött. Inte för brett för att filea fisk. Genomgående med nitat trähandtag. Inget för ögat. Bara för handens glädje. En kniv som duger hela livet.
Behövde presentation...
Så lade några timmar på ett etui.
En lämplig spillbit sågades till. Förstås gjort med tanke på mönsterpassning.
Hade inte tid med finlir så fick använda lite fula knep. Har man gerade bitar kan man lägga dem med utsidan upp och sätta ihop med maskeringstejp.
Sedan vänder man på steken och kletar lim på alla skarvar. Även botten.
Därefter går det att så att säga rulla ihop hela lådan. Lite mer tejp där det verkar glappt kan behövas.
Ett par remsor tretex med presspassning.
Skjöts ner för att ge rätt stöd till knivbladet.
Putsades till lite lagom och två lager lack senare.
Quest complete.
Och budget...
Frågeställaren lever i forntiden och har inte en susning om vad bra verktyg kostar. Före coronan kanske en femhunka hade räckt. Dagens verklighet ser helt annorlunda ut.
Och det där med att känna mig...
Att be mig är att begära topp eller ingenting. Det vet mina vänner...
Mvh Findus
Fick en sms-fråga i går kväll från en vän som känner mig väl.
”Behöver en examenspresent i morgon. Tänker mig en kökskniv. Vad är bra och vad kostar en sådan?”
Gav ett mer uttömmande orakelsvar än jag brukar.
Efter en paus återkom vännen.
”Har du möjlighet att åka förbi lämplig butik och lösa det här åt mig? Det får inte kosta mer än 500sek”
Så i morse anskaffades en kniv som jag kan stå för.
Victorinox. Bland de bättre.
Lagom långt tunt blad med tillräcklig bredd för att hacka grönt eller skära kött. Inte för brett för att filea fisk. Genomgående med nitat trähandtag. Inget för ögat. Bara för handens glädje. En kniv som duger hela livet.
Behövde presentation...
Så lade några timmar på ett etui.
En lämplig spillbit sågades till. Förstås gjort med tanke på mönsterpassning.
Logga in
Skapa konto
Hade inte tid med finlir så fick använda lite fula knep. Har man gerade bitar kan man lägga dem med utsidan upp och sätta ihop med maskeringstejp.
Logga in
Skapa konto
Sedan vänder man på steken och kletar lim på alla skarvar. Även botten.
Logga in
Skapa konto
Därefter går det att så att säga rulla ihop hela lådan. Lite mer tejp där det verkar glappt kan behövas.
Logga in
Skapa konto
Ett par remsor tretex med presspassning.
Logga in
Skapa konto
Skjöts ner för att ge rätt stöd till knivbladet.
Logga in
Skapa konto
Putsades till lite lagom och två lager lack senare.
Logga in
Skapa konto
Quest complete.
Logga in
Skapa konto
Och budget...
Frågeställaren lever i forntiden och har inte en susning om vad bra verktyg kostar. Före coronan kanske en femhunka hade räckt. Dagens verklighet ser helt annorlunda ut.
Och det där med att känna mig...
Att be mig är att begära topp eller ingenting. Det vet mina vänner...
Mvh Findus
Jag tycker du hamnade nära nog.findus42 skrev:
https://bagarenochkocken.se/koksknivar/victorinox-kockkniv-19-cm-wood/
Eller har jag hittat fel kniv?
Fast då tillkommer naturligtvis priset för ditt utsökta etui och det bör öka totalkostnaden rätt avsevärt!
Om man jämför knivbladets längd mot handtagets (och referens mot mina Victorinoxknivar) så tror jag mer på 22 eller möjligen 25 cm längd.Alfredo skrev:
Då blir det en annan prislapp. Särskilt om man kollar fysiska butiker som har dem på hyllan.
Snyggt etui, Findus!
@Alfredo
Lägstapris på nätet är irrelevant om beställningen kommer när jag brukar gå till sängs och leveransdag är i går typ...
Som @Testarn antagit är den inhandlad i en fysisk butik som har öppet klockan 600 när jag är på väg till jobbet.
Yrkesbutik således, och som alla vet är sådana dyra och de andra som handlar där vid den tiden har hela dagen på sig.
Bevis om vilken kniv det är fanns i förra inlägget. Zooma in så syns artikelnummer.
Bra storlek. Sällan för liten. Perfekt på resa.
Mvh Findus
Lägstapris på nätet är irrelevant om beställningen kommer när jag brukar gå till sängs och leveransdag är i går typ...
Som @Testarn antagit är den inhandlad i en fysisk butik som har öppet klockan 600 när jag är på väg till jobbet.
Yrkesbutik således, och som alla vet är sådana dyra och de andra som handlar där vid den tiden har hela dagen på sig.
Bevis om vilken kniv det är fanns i förra inlägget. Zooma in så syns artikelnummer.
Logga in
Skapa konto
Bra storlek. Sällan för liten. Perfekt på resa.
Mvh Findus
Ekplyfa på björk 7mm. Den är helt vattenfast och fungerar ute på ytor med begränsat slitage.
Den som tittat noga på bilderna har sett att de gerade hörnen ser lite öppna ut.
Låt mig förklara...
När båda sidor på smala remsor skall geras. Då tenderar den gering man sågat först att liksom krypa in under klyvanhållet när den andra sidan sågas. Det resulterar i att bredden kan variera lite.
Många gånger gör det inte så mycket, men i detta fall, när två lådor helst skall vara så lika att de går att trä i varandra med bra passning, är det oacceptabelt.
Därför har jag sågat så att geringen lämnar en halvmillimeter på varje sida.
Den lilla ofasade kanten är tillräcklig för att bitarna skall få stöd av anhållet. Alla blir exakt lika breda.
Den pyttestora fals som bildas i varje hörn ( som ser ut som halvlyckad limning) tas bort vid putsningen.
Mvh Findus
Den som tittat noga på bilderna har sett att de gerade hörnen ser lite öppna ut.
Låt mig förklara...
När båda sidor på smala remsor skall geras. Då tenderar den gering man sågat först att liksom krypa in under klyvanhållet när den andra sidan sågas. Det resulterar i att bredden kan variera lite.
Logga in
Skapa konto
Många gånger gör det inte så mycket, men i detta fall, när två lådor helst skall vara så lika att de går att trä i varandra med bra passning, är det oacceptabelt.
Därför har jag sågat så att geringen lämnar en halvmillimeter på varje sida.
Den lilla ofasade kanten är tillräcklig för att bitarna skall få stöd av anhållet. Alla blir exakt lika breda.
Den pyttestora fals som bildas i varje hörn ( som ser ut som halvlyckad limning) tas bort vid putsningen.
Mvh Findus