T
H heimlaga skrev:
En båt som skall renoveras kom till snickeriet i fredags. Den skall få nya spant och ett par vränger och delvis nytt fördäck och så får vi se vad mer som kommer fram.
[bild]
Underbar båt - precis vad jag hoppas på om jag lyckas med min lilla kanot!
 
Byggt en lekställning till barnbarnen. Inte bara idag, snarare senaste veckan. Fått god hjälp av grannen vars barn också kommer att utnyttja den. Trädgårdslekställning i trä med rutschkana, klätterstegar, gungor på en solig dag med grönt gräs och träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
bengan-84 och 14 till
  • Laddar…
Gjorde en ny raka till pizzaugnen....
 
  • Två verktyg på trägolv: huggkubb och täckjärn. Slitet tillstånd, använda för att skära och forma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 9 till
  • Laddar…
Invigt nya sågen genom att försöka göra ena sargen till en blomlåda. All skruv dragna bakifrån så inga synliga skruvar.

Skevt virke+nybörjare gjorde att det är långt ifrån perfekt, men kul så här långt iallafall

Cirkelsåg på arbetsbänk, kapade träbjälkar, verktyg, utomhus arbetsplats vid grått hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor, DIY-byggprojekt, verktyg, skruvdragare, omonterad trädgårdsbänk eller plantering, utomhus, gatsten, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Jocce
 
  • Gilla
hobbs och 16 till
  • Laddar…
Så mycket svensson-aktiviteter som möjligt, dagen till ära.

Trädäck under konstruktion vid ett hus, verktyg och byggmaterial synliga, grill i förgrunden, tält för skugga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Byggt trall och grillat fläskkarré, precis som Gustav Vasa förkunnade att man skulle göra idag... :thinking:
 
  • Gilla
hobbs och 8 till
  • Laddar…
Rickard.
Inte bara idag men jag har jobbat en del med gjutjärn och trots att det svarta dammet åker precis överallt gillar jag det då det är så ruskigt lättarbetat.

Sågat, slipat ,filat, borrat och försänkt denna klump som är fästpunkten för mitt "nya" gjutjärnsbord till metallbandsågen.
Metallbearbetning, pelarborrmaskin, borrchuck, skruvstycke, metallspån, verkstad, precision, tillverkning, stålbit, borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är en bild som visar min lösning, hade tidigare ett bord med svetsade vinkelprofiler men det var inte alls lika stumt och stabilt som denna lösning som är helt i gjutjärn. Det är alltså "materialfångar-hyllan" som jag modifierat (såklart utan att förstöra det) som håller upp bordet.
Fyra bilder, metallbearbetningsverktyg, detaljer, delar av maskin, skruvar, verkstadsutrustning, industriell miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bordet är inte från en bandsåg så den hade ett stort hål i sig som behövde fyllas så jag fick plocka fram och förbereda en till bit gjutjärn.
Metallbit med uppritade skärlinjer fastspänd i skruvstycke, verkstadsbakgrund med borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här hade jag önskat att jag hade någon/några riktigt häftiga maskin för att lösa detta men tyvärr har jag inte riktigt kommit så långt så sågen och bandslipen gjorde biten "rund", bågfilen och en uppsättning filar fick sköta resten.
Fyra delar metallbearbetning, cirkelsågning, montering, verktyg och precisionsarbete syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och första testsågningen (y)
Bandsåg skär i metall, sågblad, metallbitar, skärprocess, verktyg, arbetsbänk, industriell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
SaabNiklas och 14 till
  • Laddar…
Examen i dag.
Fick en sms-fråga i går kväll från en vän som känner mig väl.
”Behöver en examenspresent i morgon. Tänker mig en kökskniv. Vad är bra och vad kostar en sådan?”
Gav ett mer uttömmande orakelsvar än jag brukar.
Efter en paus återkom vännen.
”Har du möjlighet att åka förbi lämplig butik och lösa det här åt mig? Det får inte kosta mer än 500sek”

Så i morse anskaffades en kniv som jag kan stå för.
Victorinox kökskniv med trähandtag ligger på ljus träyta.
Victorinox. Bland de bättre.
Lagom långt tunt blad med tillräcklig bredd för att hacka grönt eller skära kött. Inte för brett för att filea fisk. Genomgående med nitat trähandtag. Inget för ögat. Bara för handens glädje. En kniv som duger hela livet.

Behövde presentation...
Så lade några timmar på ett etui.
En lämplig spillbit sågades till. Förstås gjort med tanke på mönsterpassning.
Överblivna laminatgolvbitar hoplagda på ett orent vitt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade inte tid med finlir så fick använda lite fula knep. Har man gerade bitar kan man lägga dem med utsidan upp och sätta ihop med maskeringstejp.
Träskiva med maskeringstejp i parallella ränder på arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan vänder man på steken och kletar lim på alla skarvar. Även botten.
Verkstad, träbitar, lim, pensel, tejp, MDF-skiva, hantverksprojekt, montering eller tillverkningsprocess pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Därefter går det att så att säga rulla ihop hela lådan. Lite mer tejp där det verkar glappt kan behövas.
Träklossar tejpade på bord, snickeri, verkstad, tillverkningsprocess, verktyg synligt i bakgrunden, arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par remsor tretex med presspassning.
Trämaterial och lister på en arbetsbänk, kanske i en verkstad, med synliga sågspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skjöts ner för att ge rätt stöd till knivbladet.
Kniv bladet nerstående i träblock i skruvstäd, knivslipning eller tillverkning, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Putsades till lite lagom och två lager lack senare.
Två träblock, ett med handtag, kanske knivblock, på ljus bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Quest complete.
Trälåda på en vit yta i perspektiv, enkel, rektangulär, ljusbrun, slät yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och budget...
Frågeställaren lever i forntiden och har inte en susning om vad bra verktyg kostar. Före coronan kanske en femhunka hade räckt. Dagens verklighet ser helt annorlunda ut.

Och det där med att känna mig...
Att be mig är att begära topp eller ingenting. Det vet mina vänner...

Mvh Findus
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Immobil och 42 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Före coronan kanske en femhunka hade räckt. Dagens verklighet ser helt annorlunda ut.
Jag tycker du hamnade nära nog. :D

Victorinox kockkniv, 19 cm bladlängd, trähandtag, kostar 513 kronor, hög kundbetyg, snabb leverans.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/victorinox-kockkniv-19-cm-wood/

Eller har jag hittat fel kniv?

Fast då tillkommer naturligtvis priset för ditt utsökta etui och det bör öka totalkostnaden rätt avsevärt! (y)
 
T
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker du hamnade nära nog. :D

[bild]

[länk]

Eller har jag hittat fel kniv?

Fast då tillkommer naturligtvis priset för ditt utsökta etui och det bör öka totalkostnaden rätt avsevärt! (y)
Om man jämför knivbladets längd mot handtagets (och referens mot mina Victorinoxknivar) så tror jag mer på 22 eller möjligen 25 cm längd.
Då blir det en annan prislapp. Särskilt om man kollar fysiska butiker som har dem på hyllan.

Snyggt etui, Findus!
 
@Alfredo
Lägstapris på nätet är irrelevant om beställningen kommer när jag brukar gå till sängs och leveransdag är i går typ...
Som @Testarn antagit är den inhandlad i en fysisk butik som har öppet klockan 600 när jag är på väg till jobbet.
Yrkesbutik således, och som alla vet är sådana dyra och de andra som handlar där vid den tiden har hela dagen på sig.

Bevis om vilken kniv det är fanns i förra inlägget. Zooma in så syns artikelnummer.
Knivblad närbild, märke synligt, trähandtag delvis synligt, bakgrund suddig, tydlig text "Victorinox Swiss Made".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bra storlek. Sällan för liten. Perfekt på resa.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Bevis om vilken kniv det är fanns i förra inlägget. Zooma in så syns artikelnummer.
Det syns även på min bild. ;)
 
E
Mycket snyggt! Vad är det för material i etuiet, någon sorts plywood med fanér?
 
Ekplyfa på björk 7mm. Den är helt vattenfast och fungerar ute på ytor med begränsat slitage.

Den som tittat noga på bilderna har sett att de gerade hörnen ser lite öppna ut.
Låt mig förklara...

När båda sidor på smala remsor skall geras. Då tenderar den gering man sågat först att liksom krypa in under klyvanhållet när den andra sidan sågas. Det resulterar i att bredden kan variera lite.
Ritning av objekt med delar märkta som "klinga", "anhåll", "sågbord". Skiss, enkel, teknisk, handritad, konceptuell.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Många gånger gör det inte så mycket, men i detta fall, när två lådor helst skall vara så lika att de går att trä i varandra med bra passning, är det oacceptabelt.

Därför har jag sågat så att geringen lämnar en halvmillimeter på varje sida.
Handritad skiss av oregelbunden fyrkantig form med dimensionen 0.5 angiven på ena sidan.
Den lilla ofasade kanten är tillräcklig för att bitarna skall få stöd av anhållet. Alla blir exakt lika breda.
Den pyttestora fals som bildas i varje hörn ( som ser ut som halvlyckad limning) tas bort vid putsningen.

Mvh Findus
 
  • Gilla
MickeLarsson och 8 till
  • Laddar…
En Bosch cirkelsåg upphängd på en vit vägg, med synlig märkning och användningsspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blev ett väggfäste till vinkelslipen idag:cool:(y)
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
[bild]
Blev ett väggfäste till vinkelslipen idag:cool:(y)
I badrummet?!
Ser Pax fläkten i bakgrunden. ;):cool:(y)
 
  • Haha
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.