475 660 läst · 1 855 svar
476k läst
1,9k svar
Elmätare, H1-port / P1-port / HAN-port (många namn verkar florera)
Aktiverade portar kommer att omkonfigureras och nya portar aktiveras med 1 sekund från start efter nästa uppgradering av systemen.henq skrev:
Har skapat en grupp på Facebook för OMNIA emeter, där lägger jag ut info om det behövs.
Jag har en villa med mätare i källaren då det är byggt på 30-talet, men elbolagen här började kräva redan på 70 (60?)-talet att mätarskåp skulle placeras åtkomliga från utsidan, på fastigheter med enstaka mätare. Så allting byggt sen dess har fasadmätarskåp. På landet finns fortfarande många stolpmätarskåp, även om stolparna försvinner när det byggs om till markkabel.Egil Opsahl skrev:Det går overraskende greit å få Wifi signaler ut av plåtskap som sitter innomhus (den vanligste løsningen hos oss i Norge), men utomhus plåtskap er en større utmaning (det begynner å komme på nye bygg også i Norge).
Jeg er helt enig; man bør tenke seg om to ganger før man aksepterer å få sine strømforbruksdata lagret i en Cloud man ikke har kontroll med. Det er relativt lett å avlese fra forbruksmønsteret hvorvidt man har reist bort på semester, og det er ikke informasjon man ønsker uvedkommende skal kunne finne. Dette er en av årsakene til at vår firmware som jeg linket inn lengre oppe er Open Source, selv om den nå benyttes i et kommersielt produkt. Enhver som innehar kompetansen som behøvs kan studere koden og forsikre seg om at det ikke sendes data noe sted man ikke ønsker.
/M
Hur långt är det från din wifi accesspunkt och ditt elskåp? Sommarstugan ute på landet har ca 35 meter från elskåp till närmsta wifi accesspunkt och jag skulle nog behöva göra en lösning liknande din, men osäker på om den klarar en sträcka på 35 meter? Annars får jag väl vänta på lösningar som använder DECT NR+ som jag förstår har mycket längre räckvidd.B Bo Berglund skrev:SLUTLIG LÖSNING
Nu har jag fixat WiFi-signalen så den är tillförlitlig.
Vad jag gjorde var:
Nu har jag följande skillnad:
- Arrangerade om inne i plastlådan där jag har ESP-enheten så att WiFi-antennen sticker ut så långt som möjligt. Blir c:a 80 mm eller så.
- Tillverkade en RJ12 förlängningssladd så att jag kan flytta min läsare inne i elskåpet.
- Borrade ett 4 mm hål i elskåpets sida alldeles ovanför botten på mätarhyllan.
- Placerade min läsare så att jag kunde sticka ut antennen genom hålet. Skåpet står i en häck så man ser inte ens gaveln från gatan...
- Kopplade in sladden och fixerade allt med silvertejp.
- Innan ändringen var WiFi-styrkan -93 till -97 dBm
- Efteråt ligger det på -78 till -80 dBm
Det är en väldig skillnad i tillförlitlighet med detta!
PS:
Tidigare har jag talat om att bygga med en RPiZeroW i stället för ESP8266.
Men det gick inget vidare...
Igår gjorde jag ström-mätningar för de två modulerna och det blev från 5V:
- RPiZeroW drar190-240 mA och det varierar väldigt över tid också
- ESP8266 drar 70-75 mA och varierar ganska lite
Så där ligger nog förklaringen att det inte går med RPiZero.
Man får nog ha ett batteri som laddas med solpanel eller liknande för att köra RPiZeroW
WiFi relay via en gammal WiFi-router med OpenWRT på kanske?S Sp1nd3l skrev:Hur långt är det från din wifi accesspunkt och ditt elskåp? Sommarstugan ute på landet har ca 35 meter från elskåp till närmsta wifi accesspunkt och jag skulle nog behöva göra en lösning liknande din, men osäker på om den klarar en sträcka på 35 meter? Annars får jag väl vänta på lösningar som använder DECT NR+ som jag förstår har mycket längre räckvidd.
Eller denna kanske?
- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1812351
Eller denna?
- https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2389961
Men det förutsätter ju iofs el på platsen (via skarvsladd kanske?)
Det mesta lirar bra utomhus om man placerar det under en hink. Sådant som är specat att fungera utomhus fungerar inte här på västkusten, men om man lägger inomhusprodukter på en 5L hink med en 10L hink ovanpå så fungerar de kalasbra i alla väder och årstider.S Sp1nd3l skrev:
Min tanke var att du drar ut en sladd från stugan och placerar en extender där, så att du får bra täckning utomhus i riktning mot elskåpet. Absolut bäst är naturligtvis att sätta en bra utomhus-AP på stugan (exempelvis Ubiquiti), men det kostar iofs en slant. Men bra täckning får du både inne och ute...
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
22 m från skåpet till WiFi-routern inomhus (träväggar).S Sp1nd3l skrev:
Antennen är gjord av en sån där WiFi antennkopplingskabel på 250 mm längd klippt på mitten och sedan dragit skärmen bakåt i 30 mm så att innerledaren friläggs. Så här ser det ut när den sticker ut genom sidoväggen på elskåpet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta ger en signalstyrka på -72 dBm från routern och det är 100 ggr (20 dBm) bättre än när jag inte hade extern antenn.
Jag tror säkert att dina extra meter till routern funkar, du kanske tappar 6-7 dBm eller så.
Hemma har jag liknande arrangemang men där är styrkan -82 dBm och 100% tillförlitlig.
Innan jag satte dit den externa antennen hade jag -94 dBm ungefär i båda fallen och tveksam kontakt, men inte helt bortkopplad.
Länk till YouTube-instruktion om tillverkning av "kabelantenn" för WiFi.
Intressant! Funderar på att skaffa en sådan här antenn och klistra upp på utsidan skåpet. Borde väl fungera lika bra?B Bo Berglund skrev:22 m från skåpet till WiFi-routern inomhus (träväggar).
Antennen är gjord av en sån där WiFi antennkopplingskabel på 250 mm längd klippt på mitten och sedan dragit skärmen bakåt i 30 mm så att innerledaren friläggs. Så här ser det ut när den sticker ut genom sidoväggen på elskåpet:
[bild]
Detta ger en signalstyrka på -72 dBm från routern och det är 100 ggr (20 dBm) bättre än när jag inte hade extern antenn.
Jag tror säkert att dina extra meter till routern funkar, du kanske tappar 6-7 dBm eller så.
Hemma har jag liknande arrangemang men där är styrkan -82 dBm och 100% tillförlitlig.
Innan jag satte dit den externa antennen hade jag -94 dBm ungefär i båda fallen och tveksam kontakt, men inte helt bortkopplad.
Länk till YouTube-instruktion om tillverkning av "kabelantenn" för WiFi.
https://www.electrokit.com/produkt/antenn-2-4ghz-8x40mm-u-fl/
och koppla den till en Adafruit QT Py ESP32-S2:
https://www.electrokit.com/produkt/adafruit-qt-py-esp32-s2-wifi-dev-board-med-u-fl-kontakt/
Medlem
· Stockholm
· 1 396 inlägg
Behövs ett större hål i elskåpet då.. Du måste ju trä igenom koax-kontakten medan jag bara drog igenom själva kabeländen. Gick bra med ett 3 mm hål för mig.
Hej!M455E skrev:Hej,
Jag har fått en KAIFA MA304H4PSE installerad av Mälarenergi. Kontaktade kundtjänst och bad dom att aktivera P1 porten. Fick svar att jag inte hade en P1 port utan en RJ45. Trodde jag hade sett fel och tänkte inte mer på det mer än att jag måste sälja min P1 mätare. Testade idag koppla in en RJ45 och upptäcker att det är en RJ12. Men P1 läsaren verkar inte funka.
Någon annan med en KAIFA med RJ12 ifrån Mäkarenergi?
(har förstås frågat kundtjänst igen)
Sitter i samma sits som du var i?
Varför monterar man grejjor med norsk standard i Sverige?
Har du löst problemet?
Tack tacksamt emot tips på lämplig mätare att koppla in i RJ45 porten och som kan förse HomeAssistant med data
hälsningar Anders
Elektroniktokig
· Nårrrje ;-)
· 138 inlägg
Hej Anders,A Anders Eke skrev:
Norge var tidligere ute enn Sverige med å velge en standard for HAN porten, mange elbolag i Sverige valgte derfor å rulle ut elmätare iht den norske NVE-standarden med RJ45. Senere har Sverige besluttet å gå for den mer moderne hollandske P1 standarden, med RJ12. Derfor finns det nå begge deler i Sverige, avhengig av hvor man bor.
Om du leter etter leser for elmätare med RJ45 iht den norske standarden, som kan levere data til Home Assistant etc - så ta en kikk på amsleser dot no / Pow-U. (Jeg er usikker på om jeg har tillatelse til å legge ut link her.)
Disclaimer: Det er mitt bolag som selger det produktet.
Finns det något enkelt sätt att felsöka HAN-porten? Har en Kamstrup Omnia e-meter (Göteborg Energi) som jag har kopplat till en Raspbarry Pi med en Smart Meter-kabel USB-P1:
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-usb-p1-1-meter
Skrev ihop ett enkelt Python-program som läser från USB serieporten men det blir alltid timeout när den försöker läsa från mätaren.
Vad kan vara fel? Porten är aktiverad enligt Göteborg Energis hemsida.
https://www.robbshop.nl/slimme-meter-kabel-usb-p1-1-meter
Skrev ihop ett enkelt Python-program som läser från USB serieporten men det blir alltid timeout när den försöker läsa från mätaren.
Vad kan vara fel? Porten är aktiverad enligt Göteborg Energis hemsida.
Läs inte som serieport utan sampla värdena med minst dubbel frekvens av serieporten, då kommer du att se om det kommer en bitström. Enklast är att bara skriva en snurra som läser värdena konstant och skriva ut dem efter 10000 värden eller så.
Hänger inte riktigt med på vad du menar här? Men jag kan beskriva lite vad jag gjorde så får du avgöra vad som är fel:pacman42 skrev:
serial_port = serial.Serial(
"/dev/ttyUSB0",
baudrate=115200,
parity=serial.PARITY_NONE,
stopbits=serial.STOPBITS_ONE,
bytesize=serial.EIGHTBITS,
timeout=30
rtscts=False,
dsrdtr=False,
xonxoff=False,
)
och sedan en simpel
while True:
line = serial_port.readline().decode('ascii')
Det är alltså readline() som får timeout efter 30 sekunder. Jag läser från min P1 USB läsare som finns som /dev/ttyUSB0