Tomture61 Tomture61 skrev:
[länk]
Vet att jag sett en tråd här på BH för ett tag sedan om en som verkligen gick all-in och fick sin gräsmatta i golfgreen-nivå

• Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Efter att ha läst tråden har jag själv lagt en beställning på en Luba nu, spännande!

Dennan4 Dennan4 skrev:
Efter att ha läst tråden har jag själv lagt en beställning på en Luba nu, spännande!
Vilken klippare beställde du och hur lång leveranstid angav dem nu?

Jag beställde en Luba 1000 den 14/5 och har inte fått ngn fraktinfo eller aviseringen ännu. :(

Beställde en luba 1000 igår så jag hoppas det lossnar ordentligt snart och börjar skeppas ut.

F frepe383 skrev:
Vilken klippare beställde du och hur lång leveranstid angav dem nu?

Jag beställde en Luba 1000 den 14/5 och har inte fått ngn fraktinfo eller aviseringen ännu. :(
Jag beställde 5000 och det stod 5-10 arbetsdagar. På 1000 och 3000 stod det 15-20 arbetsdagar.
Hade klarat mig med 3000 men valde den större delvis pga detta.

Nyfiken på denna Luba, men hur vet man att satellitsignalen alltid kommer att finnas? Ingår det nått slags abbonemang på signalen, eller hur funkar det?

Tomture61
Dan1891 Dan1891 skrev:
Nyfiken på denna Luba, men hur vet man att satellitsignalen alltid kommer att finnas? Ingår det nått slags abbonemang på signalen, eller hur funkar det?
Din smartphone har vell GPS .
Samma lika med Luba men med mycket större noggrannhet .
The RTK system of LUBA uses full frequencies multiple satellite-based system, such as GPS, BEIDOU,
GLONASS, Galileo, which improves the positioning accuracy to approximately 5 cm .

BEIDOU = Beidou är ett kinesiskt satellitnavigationssystem .
GLONASS = GLONASS is a global navigation satellite system, providing real time position and velocity determination for military and civilian users .
Galileo = Galileo ska möjliggöra positionsbestämning med meterprecision för vanliga användare över hela jordklotet och millimeterprecision för avancerade användare som till exempel myndigheter och byggbolag. Den stora precisionen beror på att satelliterna har ytterst noggranna tidsignaler.

Redigerat:
Din smartphone har vell GPS .
Samma lika med Luba men med mycket större noggrannhet .
The RTK system of LUBA uses full frequencies multiple satellite-based system, such as GPS, BEIDOU,
GLONASS, Galileo, which improves the positioning accuracy to approximately 5 cm .

BEIDOU = Beidou är ett kinesiskt satellitnavigationssystem .
GLONASS = GLONASS is a global navigation satellite system, providing real time position and velocity determination for military and civilian users .
Galileo = Galileo ska möjliggöra positionsbestämning med meterprecision för vanliga användare över hela jordklotet och millimeterprecision för avancerade användare som till exempel myndigheter och byggbolag. Den stora precisionen beror på att satelliterna har ytterst noggranna tidsignaler.
OK, tack för svar, men jag har ingen Smartphone, så därför denna korkade fråga!
Hmm, bygger det på kinesiska tjänster, låter oroväckande?

Tomture61
Dan1891 Dan1891 skrev:
OK, tack för svar, men jag har ingen Smartphone, så därför denna korkade fråga!
Hmm, bygger det på kinesiska tjänster, låter oroväckande?
Skulle tippa att Sverige använder Galileo till sina Luba klippare .

Skulle tippa att Sverige använder Galileo till sina Luba klippare .
Till och med så att man kan anta att man kör multi-GNSS-konstellation, dvs använder samtliga satellitnät samtidigt. Det ger allra högst tillförlitlighet i positioneringen.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Till och med så att man kan anta att man kör multi-GNSS-konstellation, dvs använder samtliga satellitnät samtidigt. Det ger allra högst tillförlitlighet i positioneringen.
Så är det. Med en satellit blir inte signalen tillräckligt bra. I Luban tror jag tom du kan se hur många som är anslutna vid ett givet tillfälle.

• Gilla
Dennan4
  • Laddar…
Då var en LUBA 3000 Beställd!

• Gilla
Dennan4 och 1 till
  • Laddar…
Hej
Har mätt mina gräsytor till ca 3200 m2, dessa har jag klippt med åkare i alla år men trött på det. Har beställt en Stiga 3000 A, en sån utan begränsningskabel. Firman ska komma hit och kontrollera att den har tillräcklig mottagning etc innan de levererar. Ett stort aber med Stigan är att den har en årlig kostnad för data som jag inte vet storleken på. Det ogillar jag skarpt, annars hoppas jag det blir ett bekymmersfritt ägande..
Nu har jag läst och tittat på nätet om Luba, låter ju väldigt intressant. Det ser ju ut och låter som den fungerar bra, hittar faktiskt inget negativt?

När jag läst om Stigas maskin tycker jag inte det framgår exakt hur kommunikationen fungerar, kanske inte hitat rätt info eller så berättar de inte allt.

Någon som förstår är varför Stiga behöver Data via 4G och vad det skulle ge för fördelar gentemot Luban som jag uppfattar INTE behöver något extra/data abb utan kommuniserar direkt med lokal sändare/mottagare + sateliter?
Den här kostnade för Stigas data som man inte ens vet storleken på får mig fundera över beslutet igen, känns idiotiskt. Stiga har monopol på datat också, måste köpas via Stiga som jag förstog.
Luban känns renare/enklare där, frågan är om det skiljer i precision?

Ska bli intressant att höra hur många sateliter Stiga kan hitta här, finns skog på två sidor + byggnader.
Man kanske kan anta att Luban borde se lika många som Stigan?

H Hezzler skrev:
Ett stort aber med Stigan är att den har en årlig kostnad för data som jag inte vet storleken på.
Men va f-n. Ska gräsklippning nu bli en abonnemangstjänst. :thumbdown:

Har du (ni alla) sett denna prislista?

Informationsgrafik om abonnemangspaket för gräsklippning, inklusive priser och timmar, mot en grön bladig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välkommen till forumet!

• Wow
  • Ledsen
  • Gilla
YuGi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.