96 599 läst · 316 svar
97k läst
316 svar
Robotklippare utan begränsningskabel - äntligen
Japp , lämpligt förfarande är att man bär fram klipparen till de stället man inte vill ha klippt .B_syrsa skrev:Har också funderat på LUBA.Hur fungerar den med NoGo zoner?
För andra jag tittat på skal man köra runt NoGo zonen på samma sätt som när man markerar yta man vill ha klippt. När jag läser de instruktioner jag sett för LUBA så skall NoGo zoner markeras i appen. Känner att de kan bli lite lurigt med en liten skärm och en fru som är rädd om sina blommor...
Någon som provat lägga in NoGo zoner?
Med hjälp av appen kör man runt med klipparen där man vill ha NoGo zoner .
När cirkeln är sluten runt ytan säger programmet OK .
Jag har två gräsytor som inte har någon naturlig koppling till varandra (via gräs).
Dock finns en grusgång mellan dessa. Hur funkar det med zoner i LUBA, när den passerar mellan två zoner, går klippaggregatet då, eller är det avstängt? Kan man automatiskt höja klippaggregatet till högsta läget, för att kunna köra med lite högre markfrigång under transport mellan två zoner?
LUBA och GPS, det verkar vara dags för mig att skaffa en.
Begränsningstråden på robotgräsklippare har alltid varit tröskeln jag aldrig kommit över.
LUBA verkar vara mer framkomlig i terräng, med 4WD och "radiostyrd buggy-utseende", jämfört med Husqvarna 2WD som har de där små hjulen i fram..
Dock finns en grusgång mellan dessa. Hur funkar det med zoner i LUBA, när den passerar mellan två zoner, går klippaggregatet då, eller är det avstängt? Kan man automatiskt höja klippaggregatet till högsta läget, för att kunna köra med lite högre markfrigång under transport mellan två zoner?
Begränsningstråden på robotgräsklippare har alltid varit tröskeln jag aldrig kommit över.
LUBA verkar vara mer framkomlig i terräng, med 4WD och "radiostyrd buggy-utseende", jämfört med Husqvarna 2WD som har de där små hjulen i fram..
Hej! Finns det någon fb-grupp för svenska Lubaägare?M MikkisJ skrev:Hej!
Jag har beställt en av Luba Awd5000, den största fyrhjulsdrivna modellen som klarar upp till 5000 kvm och 75% lutning. De första skeppas ut just nu. Min räknar jag med att den kommer runt april. Det har varit 150 personer över världen som betatestat den så det mycket information och mycket väldigt positiv feedback från dem. Just nu kan man man förbeställa till Sverige och motsvarande 400 dollar i rabatt mot ordinarie pris. Via särskild länk kan man ytterligare 100 dollar i rabatt på slutpriset. Fråga om ni vill veta mer
Det går utmärkt att programmera förflyttning mellan två eller flera ytor . Troligtvis så är knivarna ej aktiverade under transport till ett nytt klippområde .J Johan H skrev:Jag har två gräsytor som inte har någon naturlig koppling till varandra (via gräs).
De är det ej när man programmerar en klippzon tex .
Kan bekräfta att knivarna stannar och körs upp till högsta läge vid körning mellan zonerna. Även vid hemgång för laddning etc.Tomture61 skrev:
Är i ropet att köpa en robotklippare
har en knölig tomt med stenar bergpartier sandlådor gungor och annat att åka runt
3000m2
är de Luba eller en Husqvarna 430x som gäller
har ni som köpt luba några lovord eller hur har de fungerat ?
har en knölig tomt med stenar bergpartier sandlådor gungor och annat att åka runt
3000m2
är de Luba eller en Husqvarna 430x som gäller
har ni som köpt luba några lovord eller hur har de fungerat ?
Att gräva ned begränsningskabel runt klippområdet och alla ytor som ej skall klippas måste bli ett arbetsamt arbete .F flipflash skrev:
Med tex Luba går du runt efter klipparen en gång + programmerar alla zoner som ej skall klippas (ung. samma förfarande)
Enda orosmomentet är att service ej har dykt upp ännu i Sverige . Men finns en marknad för detta så dröjer det nog inte länge .
Rekommenderar även att slänga ett öga på Segway Navimow som ett alternativ.F flipflash skrev:
Som du ser ovan så har jag grus mellan två områden som behövs för transport.P Pågatåg skrev:
Jag är mycket tveksam till att en klippare som är uppbyggd enligt "klassiska Husqvarna" skulle klara att köra 20 meter på ojämt grus. Däremot hoppas jag att Luban skall klara det och därför blev det intressant att kika närmare på.
Luba klarar även brunnar som sticker upp 50-60 mm , typJ Johan H skrev:Som du ser ovan så har jag grus mellan två områden som behövs för transport.
Jag är mycket tveksam till att en klippare som är uppbyggd enligt "klassiska Husqvarna" skulle klara att köra 20 meter på ojämt grus. Däremot hoppas jag att Luban skall klara det och därför blev det intressant att kika närmare på.
Har nu lagt in No Go Zone på detta
Luba ser intressant ut men vänta med köp tills service och reparationer kan göras inärheten där du bor,det kommer att behövas tro mig