U
De va väll mer ett halvkasst exempel, men många orkar inte läsa på och lära sig utan åker direkt till Jonnys Jakt & Trådgård och frågar vad som finns. Då är det typ bara Husqvarnas Nera modeller och nya Stigan om man vill köpa kabelfritt som kommer ges som alternativ.
Jag tycker Luban är intressant men är inte sugen på att vänta till nästa säsong innan man kan starta den pga leveranstiderna. Det gör ju att jag väntar till nästa år för att se vad resterande märken släpper också.
 
  • Gilla
Mäcen
  • Laddar…
Tråkigt om man köper en Stiga och dom dubblar priset på klipptimmar året efter, dom lär nog få tänka om där om dom ska hänga med i utvecklingen som sker nu.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
De va väll mer ett halvkasst exempel, men många orkar inte läsa på och lära sig utan åker direkt till Jonnys Jakt & Trådgård och frågar vad som finns. Då är det typ bara Husqvarnas Nera modeller och nya Stigan om man vill köpa kabelfritt som kommer ges som alternativ.
Jag tycker Luban är intressant men är inte sugen på att vänta till nästa säsong innan man kan starta den pga leveranstiderna. Det gör ju att jag väntar till nästa år för att se vad resterande märken släpper också.
Fast då blir det ju lätt att man köper en Carl Gustav 1900 med ett bra sikte istället… :cool:
 
U
Oja! Väldigt effektiv i att utrota ogräs är den också
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Jag tycker Luban är intressant men är inte sugen på att vänta till nästa säsong innan man kan starta den pga leveranstiderna. Det gör ju att jag väntar till nästa år för att se vad resterande märken släpper också.
Håller med dig. Det är för osäkra leveranstider ännu. Med tanke på att så många backers ännu inte fått sin maskiner har jag svårt att se att de som beställer den dyrare "släppt till marknaden-modellen" får den under sommaren. Realistiskt är nog leverans till hösten, tyvärr. Men jag hoppas så klart att jag har fel och att de får upp tillverkningstakten.
Jag tänkte kontakta DataNova om någon vecka för att höra om de verkligen fått hem de Luba 5000 som de var lovade.

Ni som fått er levererad, är ni endast backers eller har ni beställt efter Kickstarter-projektet avslutades?
 
U
Ursäkta mitt tragglande men jag fastnade lite för det här med stigas kostnad för klipptimmar 500h för 800kr känns ohemult dyrt för att ens rättfärdiga. Nu vet jag inte vad M2M simkort kostar hos svenska operatörer men med tanke på att nästan alla bil-el-laddbox-tillverkare erbjuder det gratis så kan det ju inte vara så dyrt som stiga’s avgift tyder på.
Tror helt ärligt de kommer få droppa abonnemangs idén när de större välkända konkurenterna kan erbjuda kabelfria utan årskostnad, annars kommer de ju aldrig få det sålt.
Asså undrar ens om min klippo kostar så mycket som 2kr/h i bensin, det är ju sjukt om det nu är bara för att klippern ska kunna prata med basstationen när det finns huuuuuur många andra alternativ som helst…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Asså undrar ens om min klippo kostar så mycket som 2kr/h i bensin
1 dl i timman?! :surprised: Är den till salu? ;) Nog tusan drar en normal gräsklippare mer än så. Har aldrig mätt men skulle gissa på mellan en halv och en liter per timma.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
U
Alfredo Alfredo skrev:
1 dl i timman?! :surprised: Är den till salu? ;) Nog tusan drar en normal gräsklippare mer än så. Har aldrig mätt men skulle gissa på mellan en halv och en liter per timma.
Ja det var nog lite optimistisk, tanken är väll typ 1 liter och den är halv efter 1.5 timme som vår gräsmatta tar att klippa :) så typ 3-4dl/h
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Ja det var nog lite optimistisk, tanken är väll typ 1 liter och den är halv efter 1.5 timme som vår gräsmatta tar att klippa :) så typ 3-4dl/h
Kanske är rimligt. Vi räknar knappt 3l/h på åkgräsklipparen (12l tank, får ut 4-4,5h klipptid).
 
U Utsliten och utdömd skrev:
så typ 3-4dl/h
Låter mer rimligt för en "liten" motor. På mina klippare har jag bland de större hondamotorerna (självgående, 53 cm) och de drar rimligen något mer än de mindre, som jag gissar din är. Men struntsamma. Abonnemang på klipptimmar är inget vi vill ha i alla fall. :D
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ang. pris per klipptimme så får man nog tänka klippbredd och hastighet också. Vår (nu trasiga) Stiga Park kostar såklart per körtimme mer än Stigas klipptimmar men klipper ju en *smula* mer yta per tidsenhet :) Men, nej - kostnad för klipptid är helt uteslutet för en robotklippare så Stigas nya valde jag bort direkt. Luban ser ju mycket trevlig ut och jag får se om vi löser denna säsong med någon vanlig klippare och unnar oss en Luba (eller liknande) nästa år.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fick en Stiga demad på tomten igår, såg ut som den skulle kunna göra ett bra jobb och mottagning fanns det enl experten eftersom den arbetade. (Skog i angränsning) En sak jag reflekterade över var att den inte gjorde "perfekta" parallella drag efter vändning, körde ibland nästan samma spår igen och missade ibland nån tuva åt andra hållet. Kanske beror det på lokal satelit-skugga, vem vet men det är säkert inget problem i längden, jämnar ut sig efter nån klippning.
Det jag sett av Luban på nätet, filmer på yuotube, så ser den dock väldigt effektiv ut i det avseendet, hoppas det fungerar lika bra på min tomt för efter nogsamt övervägande beställde jag en Luba 5000.
Det som fällde sista avgörandet är priset/kapacitet samt Stigas årliga avgift.
Båda är nya produkter så kontinuerliga uppdateringar lär behövas för båda.
Det som jag fnular på mest är Lubans slitage på gräset vid vändningar men det ska väl går att variera mönstret så gräset hinner återhämta sig (om det ens är ett problem?).
Jag kommer sätta upp två lämliga WIFI-förstärkare på kåken, hoppas få wifi-täckning över det mesta av gräsytorna så jag kan nyttja appen på rätt sätt.
 
Bowman Bowman skrev:
Så vart har ni alla beställt maskinen?
Har det funkat bra?

Beställde 13/5 på mammotions tyska sida.
Levererad av UPS den 25/5 , inga problem hittills.
Skickade upp RTK’n i garagenocken och laddstationen en bit bort .
Mappade upp fyra zoner varav en är på andra sidan vägen med 1500kvm, har ca 100m åt vardera håll ifrån rtk’n med lite hus o garage mellan. Har hittills klippt perfekt både före och efter alla uppdateringar som kommit.
Har totalt ca 3400kvm.
 
  • Gilla
Bowman och 5 till
  • Laddar…
Bowman Bowman skrev:
Så vart har ni alla beställt maskinen?
Har det funkat bra?
Jag beställde här, en firma i Göteborg som tar hem Luban.
https://shop.datanova.se/produkter?cat=774,773&page_size=60&sort_by=SaltTotalt&sort_desc=1&view=card

Något högre pris kanske men kände att det då finns någon stans i Sverige att vända sig vid e.v. problem.
Ser i skrivande stund att de nu ska få hem 10st av just 5000-modellen, ber 7/6.
När jag beställde var den siffran 4 men gick till 3 i samma stund jag tryckte på knappen och igår var siffran 2.
Fri tolkning av informationen.
I min orderberkäftelse är dock beräknad leveransdag till mig den 20/6. Jag hoppas de får hem 7/6 och att de bara tagit till extra för hemleveransen..vi får väl se.
Tyvärr ser det inte lika bra ut för de två mindre modellerna som ni ser.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Ni bör kolla in denna kanalen:

https://www.youtube.com/@Crazypostman/videos

Förstår det som att Luban är hemma på hans föräldrars tomt, han bor några mil därifrån.
Han är ärlig med att det överlag fungerar bra och att han endast tar upp de problem han har.
 
  • Gilla
rampante och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.