1 500 528 läst · 24 663 svar
1501k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Men det är ju inte McDonalds som har marginaler på laddaren? Det är ju de som satt upp laddaren som har marginalen.Nötegårdsgubben skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Sannolikt inte. Jag skulle tro att det egentligen bara är Ionity som har någon mängd abonnenter. Låg priselasticitet pga. lågfrekvent snabbladdande är nog en troligare förklaring. Eller en av många.N Nerre skrev:
Samt Tesla också. Glöm inte dem. Jag ser rätt ofta andra märken som laddar på deras stationer numera.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 611 inlägg
Man behöver inte abonnera månadsvis hos Tesla för att ladda där. Det är gott om laddstolpar per station och rätt rimligt prissatt ändå. Plus att laddarna är på rätt bra ställen. Ionity är däremot hiskeligt dyrt om man inte är abonnent, är ofta fullt och ligger därtill inte sällan knepigt till vid en enslig Statoilmack.
Jag laddar ibland hos Tesla, men undviker Ionity. Har inte abonnemang hos någondera.
Jag laddar ibland hos Tesla, men undviker Ionity. Har inte abonnemang hos någondera.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
På min Passat GTE gör den det, regenererar man kraftigare än "normal motorbroms" så tänds lyset.A Alfons3301 skrev:
Ett problem är ju att bakomvarande fordon inte får indikationen att du kraftigt sänker hastigheten ifall den inte skulle visa detta.
Nu var ju abonnemang bara en av grejerna jag räknade upp, det andra exemplet var taggar. Om man inte har en tagg till laddnätverket kan man väl inte ladda där även om de skulle ha lägre pris?Nötegårdsgubben skrev:
Sen slår det mig ju att laddstationer skyltar inte öppet med priset på samma sätt som bensinstationer (som har en stor skylt så man ser på långt håll var det är billigast att tanka om det ligger 3 mackar vid samma korsning).
Nu snabbladdar jag inte så ofta. Men jag har inget abonnemang och ingen tagg. Det har alltid gått att betala antingen med kort direkt på laddaren eller med en app till telefonen. Priset finns inte alltid angivet i tryck på maskinen. Men man kan alltid se det. Och det varierar en hel del beroende på vad man har för abonnemang. Varför man inte alltid kan betala med kort direkt på automaten är för mig en gåta.N Nerre skrev:Nu var ju abonnemang bara en av grejerna jag räknade upp, det andra exemplet var taggar. Om man inte har en tagg till laddnätverket kan man väl inte ladda där även om de skulle ha lägre pris?
Sen slår det mig ju att laddstationer skyltar inte öppet med priset på samma sätt som bensinstationer (som har en stor skylt så man ser på långt håll var det är billigast att tanka om det ligger 3 mackar vid samma korsning).