Richard87 Richard87 skrev:
Jag hade nog undersökt Starlink. Kostar 4900kr
Tusen spänn i månaden är det inte värt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Mvh
Hm, låter dyrt.
Betalade 19000kr 2017 för att dra in fiber och fick då välja precis vart fibern skulle gå in i huset, men den kostnaden verkade helt ok då och än idag är jag helt nöjd med allt.

S Storn skrev:
Hej.

Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Mvh
Avvakta.

Jag har 820meter till 4g antenn, hade 2020 runt 100mbit med latency ca 35ms på tptest. Två grabbar som gäjmar å streamar, jag jobbar med IT, hemifrån ibland och streamar 4k oftast samtidigt som grabbarna.
Nu ligger det på mer än 150mbit stundtals, blir bara bättre med åren. 399kr mån på tre.

Med 5g finns definitivt ingen vits med fiber för oss. Hastighet kan då bli Gbit med väldigt korta svarstider.

• Gilla
FiffigaTanten
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

Kostnad 30kkr.

Mvh
Det blir troligtvis en värdeökning på fastigheten med indragen fiber, men har ju ingen betydelse om man inte tänkt sälja Jag betala 25 k för typ 3 år sedan, bor i glesbygd. Fibern har fungerat men när det gäller tjänsteleverantören (Telia) finns en hel del övrigt att önska

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

Kostnad 30kkr.

Mvh
Är i samma läge. Men mitt 4G funkar till det som jag använder så jag nappade inte.

Hade personligen tagit det, men det är ju mycket beroende på behov.

Skulle aldrig klarat mig på 4G, eller ens 5G. Hade varit en mardröm att vara fast med det.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Det är vad du ser ja. Men telia debiterar hela tiden i bakgrunden. Det kommer du inte ifrån.
Ja det är ungefär som el-situationen. Nätägarens ocker kommer man inte ifrån, men man kan välja att bli mer eller mindre skjörtad från tjänsteleverantören.
P Pligg85 skrev:
Övervägde att ensam gräva 1700 meter nu sist.
Handgräva 1700m är ett respektabelt dagsverke! ;)

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B Brockjim skrev:
Gräv inte in fiber det är 1900tal, kolla in Starlink funkar hur bra som helst och full fart för 690kr i månaden. Behövs köpa hårdvaran men du ångrar dej ikke.
Vad innebär full fart? Som jag påpekade tidigare så klarar fibern redan idag 40 Gbit/s med off-the-shelf-utrustning i ändarna (det kräver ju dock att operatören stödjer det i andra änden). Bahnhof erbjuder ju 10 Gbit/s i sitt eget fibernät.

För att inte tala om att fibern ger en latens i storleksordningen 3-4 ms. Starlink lär ha betydligt högre latens.

D Daniel 109 skrev:
Det vanligaste nu är att det är företag. De bryr sig inte om rättvisa. Det är ju när det finns dukt i tomtgräns, som det ofta gör i utbyggda tätorter det kan vara värt att vänta på ett erbjudande. Där krävs inga nya tillstånd eller så.
Grejen är ju att om det ligger duct i tomtgräns så har de betalat för att gräva ner den, utan att få betalt för det. De pengarna vill de såklart ha in även vid efteranslutning. De är trots allt vinstdrivande företag.

Om efteranslutning skulle vara markant billigare skulle alla vänta, och då skulle det aldrig blir nån nergrävd fiber för alla väntar på efteranslutningen.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
S scim skrev:
Fast fibern är ju ”bara” infrastrukturen där tjänsten levereras. Antingen kör ju nätet open access med flera tjänsteleverantörer eller så upphandlas en leverantör x antal år. Min erfarenhet säger att det senare är att föredra.
Precis. Vi kan välja på säkert ett dussin olika leverantörer. Dock är ju problemet om de som driftar fibernätet är ett idiotföretag (t.ex. Open Infra).

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Gör er själva en tjänst och räkna på vad det faktiskt kostar..
Det var precis vad vi gjorde. Vår fiber kostade 599 kronor i månaden i 36 månader, inklusive 100/100 bredband. Fast om vi ville delbetala så hade det tillkommit faktureringsavgift, så vi betalade hela beloppet (599x36) med kort vid installationen.

Sen efter 3 år (när det "gratis" bredbandet slutade gälla) så bytte vi till Bahnhof.

N Nerre skrev:
Grejen är ju att om det ligger duct i tomtgräns så har de betalat för att gräva ner den, utan att få betalt för det. De pengarna vill de såklart ha in även vid efteranslutning. De är trots allt vinstdrivande företag.

Om efteranslutning skulle vara markant billigare skulle alla vänta, och då skulle det aldrig blir nån nergrävd fiber för alla väntar på efteranslutningen.
Men det är bättre att få lite betalt och en ny abonnent än ingenting. Den typen av erbjudande kommer ju inte förrän allt är färdigt. Fram tills dess heter det ju att det är billigare att ansluta från start. Även i efterhand är det dyrt om du ringer och frågar. Det är när de kör sina driver det kan bli billigare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Abbonemangen har skenat iväg i fart - vem behöver 100/100? Ska va om man har en VM spelare i e-game möjligen men sen är det ju ren nonsens.

"Jag jobbar hemma" så... nää. 25-30 mbps per hushåll räcker för 90% av befolkningen. En vanlig web sida kanske kan lämna 5 mbps. En HD kanal 8 mbps? Vissa nedladdningar av stora installationsfiler av tex uppdatering av OS är lite tunga men kan vi inte vänta 5 minuter?

Som vanligt går arten överstyr :-/

//

• Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
B
Har trådskaparen svarat på om det är ett kommersiellt företag eller en ek förening som erbjuder? och om det i så fall är insats i del av 30000kr?

J jonte0 skrev:
Abbonemangen har skenat iväg i fart - vem behöver 100/100? Ska va om man har en VM spelare i e-game möjligen men sen är det ju ren nonsens.

"Jag jobbar hemma" så... nää. 25-30 mbps per hushåll räcker för 90% av befolkningen. En vanlig web sida kanske kan lämna 5 mbps. En HD kanal 8 mbps? Vissa nedladdningar av stora installationsfiler av tex uppdatering av OS är lite tunga men kan vi inte vänta 5 minuter?

Som vanligt går arten överstyr :-/

//
När hastigheten ökar efter de hastigheter du nämner typ 10Mb/s (inte mili) så ökar inte belastningen hos leverantören. Så det kostar i princip inget extra för dem att erbjuda det. Men det blir ett försäljningsargument.

• Gilla
jonte0 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.