26 345 läst · 153 svar
26k läst
153 svar
Svar från överklagan "dolda fel"
Eftersom det är en känd riskkonstruktion som till och med var omnämnd i protokollet så kan det omöjligen vara ett dolt fel säljaren ansvar för. Så den striden kan du lägga ner direkt oavsett hur mycket rätt du tycker att du har.U ulfdah skrev:
Om du tycker att mäklare eller besiktningsman har undanhållit information så är det väl dessa du ska ställa till svars?
Redigerat:
Det är om jag lejer bort allt. Jag kommer nog göra det mesta förutom syllar och bärlina. Jag har offerter.D Dilato skrev:
Pratade med ett ftg. idag, de tog 6-7000 för byte av syllar och bärlina. Totalt har jag 40m som ska bytas.
Du kommer nog tyvärr kämpa i motvind om du ska få någon att ta ekonomiskt ansvar för ditt problem. (Får man någonsin ut ersättning från ett försäkringsbolag? )
Jag tänkte istället komma med ett råd om hur du ska ta dig framåt med ditt problem. Undersök om byte av syllen verkligen är rätt väg att gå. När vi köpte vårt hus kände man en avvikande doft och en besiktningsman samt snickare ansåg att det var syllens fel. Notan för att fixa skulle landa på 350k. En annan besiktningsman hävdade att jo visserligen fanns där en tryckt syll men det skulle lösas av att ge krypgrunden lite kärlek. Så vi la plast mot berget och satte in en krypgrundsavfuktare som ventilerar bort både fukt och tråkig lukt. Golv och isolering rev vi också ut och la in nytt som inte doftade skunk.
Nu kanske ditt hus inte har samma grundläggning som mitt men jag tänkte att det kanske inte skadar om du dubbelkollar den föreslagna lösningen.
Jag tänkte istället komma med ett råd om hur du ska ta dig framåt med ditt problem. Undersök om byte av syllen verkligen är rätt väg att gå. När vi köpte vårt hus kände man en avvikande doft och en besiktningsman samt snickare ansåg att det var syllens fel. Notan för att fixa skulle landa på 350k. En annan besiktningsman hävdade att jo visserligen fanns där en tryckt syll men det skulle lösas av att ge krypgrunden lite kärlek. Så vi la plast mot berget och satte in en krypgrundsavfuktare som ventilerar bort både fukt och tråkig lukt. Golv och isolering rev vi också ut och la in nytt som inte doftade skunk.
Nu kanske ditt hus inte har samma grundläggning som mitt men jag tänkte att det kanske inte skadar om du dubbelkollar den föreslagna lösningen.
Produkter som diskuteras: "krypgrundsavfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 949 inlägg
Lite samma för mig. Köpte en billig kåk i Jämtland lite på känsla. Det såldes med friskrivningsklausul och jag hade med en riktigt duktig bekant på visningen och vad vi själva såg räckte för att jag skulle slå till. I.o.f.s. gjorde priset att jag vågade chansa Det har massor av grejer som behöver fixas så småningom men inget akut. Gammal timrad kåk från sent 1800-tal med installationer som snart är 70 år. Men det är stabilt som fan, tätt, rakt, torrt och allt "fungerar". Således också ett riktigt bra hus trots alla fel.D Dr Benz skrev:Vi har köpt ett hus som är i riktigt bra skick.
Behöver bara byta el, avlopp och inkommande vatten. Detta för att huset är 70 år gammalt dvs ”förbrukat” på dessa punkterna. Sen alla ytskikten måste göras om.
Tak läcker inte. Ingen fukt i grunden. Inget mögel.
Det är ett bra hus för mig.
Det är vad som förväntas av ett bra, gammalt hus.
Det är ju inte ett dåligt hus bara för att syllarna behöver bytas. Inget kul men ingen katastrof. sen om du har fått informationen att dom är tryckimpregnerade så ligger det på dig att undersöka djupare vad det kan innebära för dig.
Fullt rimligt att hus kan anses riktigt bra trots fel och risker.
Det är ett utmärkt förslag. Jag kommer dock gå den andra vägen och byta ut materialet. Vad man ska göra under huset håller jag att fundera på plast singel eller nåt annat.B Bluppidupp skrev:Du kommer nog tyvärr kämpa i motvind om du ska få någon att ta ekonomiskt ansvar för ditt problem. (Får man någonsin ut ersättning från ett försäkringsbolag? )
Jodå, det här fritidshuset var inte på något sätt billigt snarare tvärtom. Låg några hundra tusen över snittet för området. Därav min frustation.B Bästerortarn skrev:Lite samma för mig. Köpte en billig kåk i Jämtland lite på känsla. Det såldes med friskrivningsklausul och jag hade med en riktigt duktig bekant på visningen och vad vi själva såg räckte för att jag skulle slå till. I.o.f.s. gjorde priset att jag vågade chansa Det har massor av grejer som behöver fixas så småningom men inget akut. Gammal timrad kåk från sent 1800-tal med installationer som snart är 70 år. Men det är stabilt som fan, tätt, rakt, torrt och allt "fungerar". Således också ett riktigt bra hus trots alla fel.
Fullt rimligt att hus kan anses riktigt bra trots fel och risker.
Jag förstår att det kan kännas bättre att bara få bort det. Jag kan också trösta med att så här 6 år senare har vi inte haft några problem efter att vi rev allt som var doftsmittat och satte in avfuktaren.U ulfdah skrev:
Jag tolkar det som att du har krypgrund och då borde du ta bort allt organiskt material till att börja med. Det verkar finnas lite olika skolor hur man gör sen så ta in lite olika firmor och hör dig för vad de rekommenderar.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
besiktningsmannen kan ha missat hur mycket som helst. så länge det inte är din besiktningsman eller du har "köpt"ansvaret. Så har du ändå ingen glädje av det.
En besiktningsman har samma ansvar mot sin uppdragsgivare oavsett om det är säljaren eller köparen. Så denne kommer att friskriva sig bäst det går. En besiktningsman gör inte ett sämre jobb för att köparen betalar.
Om något inte var fel när det gjordes så är det inte ett ersättningsbart fel idag. Man kommer aldrig att få det klassat som dolt fel. Du kan stämma säljaren och driva det till vägs ände. Det ända som händer är att du blir av med massor av pengar till jurister. Både dina säljaren. Det kommer inte klassas som dolt fel.
Varför inte acceptera du gjorde ett misstag när du köpte huset. sluta leta efter att någon annan ska ta ansvar. Ditt misstag ditt ansvar.
Ta det som en dyrköpt läxa. nästa gång du ska göra ett större köp. läs på innan. Det kommer gynna dig.
Nu har du lärt dig en sak gällande hus. är det 60-70 talet så kan syllarna orsaka problem med lukter.
En besiktningsman har samma ansvar mot sin uppdragsgivare oavsett om det är säljaren eller köparen. Så denne kommer att friskriva sig bäst det går. En besiktningsman gör inte ett sämre jobb för att köparen betalar.
Om något inte var fel när det gjordes så är det inte ett ersättningsbart fel idag. Man kommer aldrig att få det klassat som dolt fel. Du kan stämma säljaren och driva det till vägs ände. Det ända som händer är att du blir av med massor av pengar till jurister. Både dina säljaren. Det kommer inte klassas som dolt fel.
Varför inte acceptera du gjorde ett misstag när du köpte huset. sluta leta efter att någon annan ska ta ansvar. Ditt misstag ditt ansvar.
Ta det som en dyrköpt läxa. nästa gång du ska göra ett större köp. läs på innan. Det kommer gynna dig.
Nu har du lärt dig en sak gällande hus. är det 60-70 talet så kan syllarna orsaka problem med lukter.
Det kan till exempel handla om fel som mäklaren har sett eller har fått information om. Det gäller också fel som mäklaren har anledning att misstänka, exempelvis genom tidigare försäljningar eller sin allmänna sakkunskap.U ulfdah skrev:
Varför inte en tråd om det istället?U ulfdah skrev:
Fick du inte besiktningsprotokollet innan affären? Där finns informationen.U ulfdah skrev: