Hur opartisk olika aktörer i en fastighetsaffär än ska vara så är det ju någon som betalar för deras tid. Implicit så kommer lojaliteten ligga hos den som betalar.

Man bör ha det i åtanke när man skall bedöma information.
 
mathiash77 skrev:
Utifrån vad TS skriver har säljarens besiktningsperson gjort utfästelser och tester på det som hade anmärkningar i dennes besiktning. Om dessa tester är dokumenterade påvisar det att köparens undersökningsplikt minskar då tester/fördjupad utredning gjorts av fackman.

Nu är just dessa sakerna väldigt otydligt beskrivna av TS och därav mina frågor för förtydligande.

Sedan fungerar inte en dolda fel försäkring på samma sätt som jordabalkens fel, det har att göra med de avtalade villkoren i kontraktet/försäkringen. Håll isär lagtext och avtalsvillkor.
Okej. vi drar det här rätten. som dolt fel. Felet är inget fel utan en känd konstruktion från 70-talet. Du ser uppförsbacken framför dig?
Till ditt bevis att det inte fanns något fel är alltså ett luktprov som vi inte vet om det gjordes korrekt. Så först måste du veta om det var korrekt utfört. att man tar loss en bit förpackar det väl och sedan på en annan plats tar fram biten. Där efter måste du övertyga rätten att temperaturen inte har någon betydelse. Vilket vi vet att det har. ts har själv konstaterat det. Så nu vart det en ännu brantare uppförsbacke. För det ända som har konstaterats är att det inte fanns någon avvikande lukt på det provet i det rummet. Det är inte samma sak som att det inte kan uppstå senare. Så nu börjar det rulla känner du? bakåt rullar det.... Ser du fakturan som följer med dig? Där står det jurist arvode....
och om inte det vore nog... så dyker rad två upp. Säljarens juristkostnader. Istället hade man kunnat skippa karusellen och lagt pengarna på huset. Ska dra det till hovrätten också? Ja men visst ett par hundratusen till är inga pengar.

Du kanske inte läste första inlägget, men eftersom det vart avslag så behöver de inte ersätta fel som inte är fel.
 
  • Gilla
AG A och 2 till
  • Laddar…
M merbanan skrev:
Hur opartisk olika aktörer i en fastighetsaffär än ska vara så är det ju någon som betalar för deras tid. Implicit så kommer lojaliteten ligga hos den som betalar.

Man bör ha det i åtanke när man skall bedöma information.
Så enkelt är det. Mäklaren får sin lön av säljaren Mäklarens lön är dessutom provisionsbaserad. Du har alldeles rätt.
Själv utgår jag ifrån att en mäklare är en säljare. Man ska aldrig lita på en säljare.
Men jag tror ändå på när vi precis hade skrivit på kontraktet för huset och säljaren hade gått. då sa säljaren att hon hade trott att det skulle gått för mer pengar. Så hon hade redan sin lön klar... men....
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Jo, jo fuktskadat impregnerat virke är ett fel.
Men det kan inte ses som oväntat i ett hus från 70talet. Då klassas det inte som ett doltfel. Men ett fel är det definitivt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jo, jo fuktskadat impregnerat virke är ett fel.
Men det kan inte ses som oväntat i ett hus från 70talet. Då klassas det inte som ett doltfel. Men ett fel är det definitivt.
Det är inget fel, eftersom det var normalt sätt att bygga.
A
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
En skada är ett fel oavsett om det är vanligt att det uppkommer i den typen av konstruktion eller inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
B BSOD skrev:
Inlägg #21.
Besiktningsprotokollet nämner de tryckimpregnerade reglarna och föreslår dessutom en fördjupad undersökning.

Jag har svårt att se att besiktningsmannen inte skulle klara sig i rätten med det antecknat i besiktningsprotokollet.
Jag hänvisar till TS inlägg

U ulfdah skrev:
Men också besiktningsteknikern tog material till neutral plats, ingen lukt fanns.
Återigen om teknikern har gjort en fördjupad undersökning (bra eller dålig) och detta finns dokumenterat kan det påverka ett eventuellt försäkringsärende.
 
U ulfdah skrev:
Jo jag förstår. Jag kanske är en av de få i Sverige som inte kände till problemet. Å andra sidan är problemet så känt och så stort borde både mäklare och besiktningstekniker ha ett helt annat ansvar att informera öppet om problemet. Jag tycker de undanhåller information.
Vad Du tycker väger lätt mot din undersökningsplikt det är fakta.
Vad jag tycker spelar ingen roll.
 
@
U ulfdah skrev:
Jag anmälde ett vad jag tycker ett dolt fel till försäkringsbolaget. Efter många turer hos skadeavdelningen avslog de min begäran om ett dolt fel. Då överklagade jag till klagomålsansvarig och fick nedanstående svar. Min undran är, varför vill de att jag ska kontakta jurist eller advokat? De hade väl också bara kunnat säga nej. Vad tror ni svaret betyder.

"Vi på FtgXXX Försäkringar beklagar att du är missnöjd med utgången i ärendet.
Om du anser att säljarens ansvar för problemen, dvs. det beslut du erhållit i dolda fel ärendet 99999, är felaktigt så kan du återkomma till handläggaren i det ärendet och beskriva på vilket sätt beslutet är felaktigt. Jag ser dock att du redan återkopplat till handläggaren flera gånger så behöver du hjälp med att motivera dig kan du kontakta en fastighetsjurist eller advokat.
Anser du istället att besiktningsteknikern från FtgYYY varit otydlig i informationen om risken för lukt, att tryckimpregnerat virke kan medföra egenemissioner som det står i protokollet under riskavsnittet, så kan du istället reklamera besiktningen till den som utfört protokollet. I ert fall är det FtgYYY.

Tack,
Ulf
De tycker väl inte att du beskrivit saker och ting tillräckligt bra och menar att de kan ta hjälp av en jurist istället för att "återkoppla till handläggaren flera gånger". Att kontakta en jurist behöver emellertid inte innebära att du får rätt...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
U ulfdah skrev:
Jag anmälde ett vad jag tycker ett dolt fel till försäkringsbolaget. Efter många turer hos skadeavdelningen avslog de min begäran om ett dolt fel. Då överklagade jag till klagomålsansvarig och fick nedanstående svar. Min undran är, varför vill de att jag ska kontakta jurist eller advokat? De hade väl också bara kunnat säga nej. Vad tror ni svaret betyder.

"Vi på FtgXXX Försäkringar beklagar att du är missnöjd med utgången i ärendet.
Om du anser att säljarens ansvar för problemen, dvs. det beslut du erhållit i dolda fel ärendet 99999, är felaktigt så kan du återkomma till handläggaren i det ärendet och beskriva på vilket sätt beslutet är felaktigt. Jag ser dock att du redan återkopplat till handläggaren flera gånger så behöver du hjälp med att motivera dig kan du kontakta en fastighetsjurist eller advokat.
Anser du istället att besiktningsteknikern från FtgYYY varit otydlig i informationen om risken för lukt, att tryckimpregnerat virke kan medföra egenemissioner som det står i protokollet under riskavsnittet, så kan du istället reklamera besiktningen till den som utfört protokollet. I ert fall är det FtgYYY.

Tack,
Ulf
Jag gissar att du köpt ett hus med tryckimpregnerad syll på platta. För de årgångarna man gjorde det är det inte okänt att man byggde så. Det är även känt att det kan finnas problem med lukt i sånna hus.

Dvs. det är inget dolt fel, utan något du kunde misstänkt och skulle gjort en undersökning kring.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Trafikverket1 skrev:
Vilken rättshaveristisk inställning. Känns ju som ett ganska solklart fall att det inte är dolt fel. Rätt tröttsamt att folk hela tiden ska skjuta över allt ansvar på andra.
Man kan kanske ana en viss ironi i yoloboi's inlägg ? :)
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är inget fel, eftersom det var normalt sätt att bygga.
A
Var det normalt att bygga med fuktskadat virke?
Eller planerade man för/hoppades att det skulle bli fuktskadat?
Om inte, då är det ett fel/skada.
 
tveksamt tveksamt skrev:
Var det normalt att bygga med fuktskadat virke?
Eller planerade man för/hoppades att det skulle bli fuktskadat?
Om inte, då är det ett fel/skada.
Vad får dig att tro att TS hus är byggt med fuktskadat virke?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Var det normalt att bygga med fuktskadat virke?
Eller planerade man för/hoppades att det skulle bli fuktskadat?
Om inte, då är det ett fel/skada.
Det är inte för att virket är blött som det luktar i hus från 70-talet. Jag har inte läst något om att blöta syllar skulle vara något problem
förvisso är det inget problem eftersom man amvänder tryckat trä i konstruktionen. egentligen en väldigt bra tanke. problemet är behandlingen av trät gör problemet
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En skada är ett fel oavsett om det är vanligt att det uppkommer i den typen av konstruktion eller inte.
Visst är det så. Men konstruktionen gör inte att risken ökar. Dock gör konstruktionen att risken för att det uppstår problem är nästan obefintlig. Tack vare tryckat trä.

det är inte konstruktionen som är fel. det är ämnena man använder i processen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.