Claes Sörmland
N Namnet skrev:
Är inte mäklarens syfte att båda parter ska kunna göra en bra affär, där ingen känner sig lurad. Lagarna borde ändras så att mäklaren har ett syfte.
Mäklaren har ingen roll i att hantera hur bra en affär blir för säljare eller köpare utan i grund och botten så handlar uppdraget om ett visa upp vad som säljs, ta emot bud och före över info mellan köpare-säljare och ordna med pappersarbetet kring affären så att det följer jordabalkens krav.

Varken mer eller mindre.

Inte vara t ex husexpert, besiktningsman, riskupplysare eller konsult åt köparen för framtida planer med fastigheten.

• Gilla
Jacob Lund och 5 till
  • Laddar…
N Namnet skrev:
Mäklaren försöker tjäna så mycket pengar till sig själv, mäklaren har inget intresse i varken säljare eller köpare. Annars håller jag med.
Men tycker vi att det borde det vara så? Är inte mäklarens syfte att båda parter ska kunna göra en bra affär, där ingen känner sig lurad. Lagarna borde ändras så att mäklaren har ett syfte.
Men mäklaren har ju ett syfte. Annars hade ju mäkaryrket varit på utdöeende. Syftet är ju att sälja huset åt säljaren, för så mycket pengar det bara går. Varför skulle mäklaren hjälpa köparen, när han är anlitad av säljaren. Om du som köpare vil ha ett ombud, som påvisar alla eventuella fel, brister och risker, så går det ju att köpa den tjänsten. Den personen hjälper då dig, bara dig, och inte säljaren.

• Gilla
perra i skogen
  • Laddar…
Det mäklaren säljer är sina tjänster, inte hus. Det säljer ägaren.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag besiktigade en äldre bil med bromsskivor bak och fick en notering om att skivorna var dåliga och behövde bytas, men inte akut. Besiktningsmannen sa "Det är en riktigt fin bil du har, verkligt fint exemplar av den här årgången". Han nämnde inte något om bromsarna som han noterat i protokollet, så visst måste någon annan än jag betala för att åtgärda?
Jag betalar bromslagning på din gamla bil!
Bara skriv över ägandet till mig först...

• Gilla
  • Haha
nicklasf och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.