3 390 552 läst · 18 250 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Förstod att det inte var av en "slump" att den fanns där, men förklaringen var lite mera raffinerad än jag förutsåg. Imponerande att kunna förutse sådana sårbarheter innan de sker, även om det kanhända ligger erfarenhetens dolda vrå.findus42 skrev:PS. Den som är uppmärksam ser att jag lagt tvärträ i karmen där den lilla radien är. Motivet är att om träet följt den böjda eller stolpen. Då kan man ge sig fan på att det blir urslag när radien fräses. Urslag kanske inte är en katastrof på grejer som skall täckas med annat trä. Men när eken skall fräsas rent så är det lätt hänt att de blir en grop när kullagret rullar ner i urslag. Vem som helst kan glömma att spackla meningslösheter Nu gick det att fräsa urslagsfritt. DS.
Fortsättningen och färdigställandet väntar jag på till i morgon
Verktygstokig
· Norrbotten
· 834 inlägg
Fått en flashback till varför jag slutade använda metallkapen… klingans axel är inte parallell med höj-och-sänk axeln, så snittet kan inte gå rakt oavsett justering
Fick räta till det med vinkelslip, men genvägen blev som vanligt en senväg! I slutändan är tanken att ska det bli ett båtmotorställ
Fick räta till det med vinkelslip, men genvägen blev som vanligt en senväg! I slutändan är tanken att ska det bli ett båtmotorställ
Dragit det sista på den nya spånsugsanläggningen. Det har verkligen blivit kanonbra, en helt annan luft i snickeriet. Ska till VC för nya lungtester om ngn månad, så får vi se. Kanske är det mätbar skillnad också
Ska snygga till lite där den står, har bara släggat mig in i ett befintligt förråd.
Ska snygga till lite där den står, har bara släggat mig in i ett befintligt förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Småpyssel som alltid.
Organiserat prylar. För att resten av familjen lättare skall veta var olika verktyg och grejer ligger så har jag börjat lägga saker i plastlådor med märkning. Underlättar för mig med.
Har börjat använda en fast nyckel som följde med en sats med cykelverktyg jag köpte för tjugo år sedan.
Har aldrig använt den där platta 15 mm nyckeln men upptäckte nyligen att den är perfekt som mothåll på min gamla vinkelslip (en vanlig fast nyckel går inte att använda, de är för tjocka). Nu är det roligare att byta slipskivor…
Organiserat prylar. För att resten av familjen lättare skall veta var olika verktyg och grejer ligger så har jag börjat lägga saker i plastlådor med märkning. Underlättar för mig med.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Har börjat använda en fast nyckel som följde med en sats med cykelverktyg jag köpte för tjugo år sedan.
Har aldrig använt den där platta 15 mm nyckeln men upptäckte nyligen att den är perfekt som mothåll på min gamla vinkelslip (en vanlig fast nyckel går inte att använda, de är för tjocka). Nu är det roligare att byta slipskivor…
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kan rekommendera snabbmuttrar. Lossa med handkraft och man slipper leta efter de två verktyg som annars krävs.Fario skrev:Småpyssel som alltid.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
/Höghus
Jag vet inte om det bara är jag men jag har nästan helt sluta använda verktyg för att få på och av kapskivor och sliprondeller osv från vinkelslipen. Det går med bara händerna att sätta på och ta av. Ibland kan det behöva verktyg men det är nog bara en handfull gånger de senaste åren. Och jag nyttjar vinkelslipen ganska ofta.
Annars ett miniprojekt ikväll som tog 30 minuter, gjorde en adapter till min Stanley Yankee:
Alla kolvar är gjorda till högtryckstvätten också, den ena är annorlunda ja. P.g.a. designändring under tillverkning och jag är för snål att kassera delen. Spännverktyget är egentligen till ett Iscar "stickstål".
Annars ett miniprojekt ikväll som tog 30 minuter, gjorde en adapter till min Stanley Yankee:
Alla kolvar är gjorda till högtryckstvätten också, den ena är annorlunda ja. P.g.a. designändring under tillverkning och jag är för snål att kassera delen. Spännverktyget är egentligen till ett Iscar "stickstål".
Här texT Testarn skrev:
https://www.hornbach.se/p/snabbmutter-dronco-m14-for-vinkelslip/6062777/
M14 gänga, har aldrig hört talas om något annat.
/Höghus
Jag använder också händerna och plockar av skivorna, sitter det hårt så är det bara att slå skivan i bordet lite så lossnar den.
Men man bör ta ur sladden, jag fick hjärnsläpp och tryckte på start istället för låsningen men hade inte hunnit ta i skivan
Men man bör ta ur sladden, jag fick hjärnsläpp och tryckte på start istället för låsningen men hade inte hunnit ta i skivan
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Temperaturen är avgörande för att det inte ska bli en riktigt skit göra få in släpet i maskinhall eller dyl. I 24h sen värme och label of som tidigare sagt. Om du inte får in släpet släng in en byggfläkt och stäng kåpan…norrbottenssnickaren skrev: