1 504 019 läst · 24 707 svar
1504k läst
24,7k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har de tillverkat några? Är då försäljning i Kina?possum77 skrev:
De gjorde 9-5an under ganska många år som BAIC, tror den är nedlagd nu. Tycker mig minnas jag sett en bild där en 9-5 och en BAIC var avkapade längs med och man såg hur lika de var...possum77 skrev:
Har för mig jag hörde att Saabs performance team gjorde sin sista insats tillsammans med Nicolas Cage i dessa kinesiska 9-5or...
NEVS elektriska bilar blev väl inte mycket mer än prototyper tyvärr. Var ju baserade på den gamla 9-3an. Kineserna byggde nåt på den plattformen också, men där ägde väl fortfarande GM endel rättigheter. Gamla 9-5 tror jag de släppte helt fri. Motor och drivlina var ju SAAB och inget GM alls. Nya 9-5 var väl en Opel Insigna och de rättigheterna dog väl med SAAB. Nu är ju Opel PSA, så man kan väl anta att allt nu är glömt och begravet i den röran.
https://en.wikipedia.org/wiki/Senova_D60
https://en.wikipedia.org/wiki/Senova_X65
Redigerat:
Som av en ren händelse så är 44 mil exakt vad som står i WLTP-specifikationen för min bil.J JohanLun skrev:
Får ut ca 40 mil som mest, skulle jag säga. Möjligen 44 i stadstrafik.
Tror att Ford har skruvat lite på programmeringen och att de har skickat ut en OTA-uppdatering för att det ska se bättre ut i displayen. Denna bil är annars ökänd för en sällsynt ”pessimistisk” guessometer. Man kommer ofta 4-5 mil till när det står 0% batterikapacitet kvar enligt tester.
Och eftersom många verkar tro att räckviddsdiffran är en sanning så tror jag de har justerat detta för att få tyst på gnället från de som tycker bilen har för låg ”räckvidd”.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
0 ska väl vara noll typ. Viktigast är väl egentligen att beräknad räckvidd stämmer med hur man faktiskt kör och kan lita på at det räcker med 2% beräknat för att komma till laddarenJ jocke31 skrev:Som av en ren händelse så är 44 mil exakt vad som står i WLTP-specifikationen för min bil.
Får ut ca 40 mil som mest, skulle jag säga. Möjligen 44 i stadstrafik.
Tror att Ford har skruvat lite på programmeringen och att de har skickat ut en OTA-uppdatering för att det ska se bättre ut i displayen. Denna bil är annars ökänd för en sällsynt ”pessimistisk” guessometer. Man kommer ofta 4-5 mil till när det står 0% batterikapacitet kvar enligt tester.
Och eftersom många verkar tro att räckviddsdiffran är en sanning så tror jag de har justerat detta för att få tyst på gnället från de som tycker bilen har för låg ”räckvidd”.
Tror faktiskt inte att 0 är 0 på någon elbil egentligen. Sedan så varierar det hur mycket ”reservtank” det finns i olika bilar. Själv så kör jag ytterst sällan till en nivå under 20%.Johannes Carlsson skrev:
Men som sagt, det finns ju en del tester när de kört tills bärgning är det enda som återstår.
Hur du än kör och oavsett vilken bil du har så är angiven räckvidd bara en prognos och inget annat. Man får alltid så en mer verklighetsnära siffra genom att kolla på batteriprocenten. Ingen färddator i världen kan ju veta om dina nästa 5 mil körs i 120 i uppförsbacke eller i 30 i stadstrafik.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 739 inlägg
Mest troligt är dina nästa 100km rätt likt föregående 100km tänker jag. Den kanske skulle räkna ett intervall. Beräknad batteriprocent vid ankomst 5-11%J jocke31 skrev:
Billigare än idag får vi ju hoppas då de är orimligt dyra vilket elstödet bevisade dessutom.J JohanLun skrev:
Men jag tror aldrig vi kommer att få se en småbil med 40 mils räckvidd för 120 tusen som småbilarna kostade för något år sen.
Nu får man inte ens en småbil för under 150 längre.
Då pratar jag om märken som inte är kinesiskt tjoffsmärke
2017 ny Seat Ibiza inkl. vinterhjul 135'.R Rkarlsson skrev:Billigare än idag får vi ju hoppas då de är orimligt dyra vilket elstödet bevisade dessutom.
Men jag tror aldrig vi kommer att få se en småbil med 40 mils räckvidd för 120 tusen som småbilarna kostade för något år sen.
Nu får man inte ens en småbil för under 150 längre.
Då pratar jag om märken som inte är kinesiskt tjoffsmärke
Men trots allt en referens.
Jo, de är prisvärda - därav att jag köpte sådan. Men man ska ha lite koll på att vissa säljs med batterihyra, andra med friköpt batteri. Vissa har 22kWh batteri, andra 41kWh. Många med 22kWh och batterihyra verkar försöka köra en "fräckis" och få lika mycket som en 41kWh med friköpt batteri. En 41a kostar kring 50.000 att köpa loss batteriet på. En 22a tror jag kostar drygt 20.000. Så en lite äldre 22a med friköpt batteri är nog inte omöjligt få för nånstans 100.000.J jocke31 skrev:
På Zoegruppen på facebook har jag förstått att elmotorn, spindellederna och värmepumpen är sånt som troligen går sönder mellan 6.000-20.000 mil. Så nog bra att tänka på om man ska köpa en bil som fortfarande har maskinskada eller ej.
Nya var de vad jag förstår väldigt prisvärda. Men de höjde priset nåt fruktansvärt efter sista faceliften.
Det är tråkigt att energiskatten på el är så hög (högre per kWh räknat än på bensin/diesel).
Nyss slog jag igång bryggaren med kaffe, började fundera på de 6x7gram kaffe jag använder varje morgon, plus filter och lite el, för att göra kaffe för dagens arbete.
Och insåg att de flesta av årets dagar kör jag elbilen de 8-11 milen jag åker på jobb för samma eller lägre kostnad än vad kaffet i termosen kostar.
Men det är alltså Nordpool-priset, sen kommer energiskatt och moms och krossar den kalkylen ...
Nyss slog jag igång bryggaren med kaffe, började fundera på de 6x7gram kaffe jag använder varje morgon, plus filter och lite el, för att göra kaffe för dagens arbete.
Och insåg att de flesta av årets dagar kör jag elbilen de 8-11 milen jag åker på jobb för samma eller lägre kostnad än vad kaffet i termosen kostar.
Men det är alltså Nordpool-priset, sen kommer energiskatt och moms och krossar den kalkylen ...
Ja, på det sättet subventioneras ju fossilt ytterligare, under solsäsongen kan man ju passa på att ladda med solel under prisdipparna som brukar infinna sig lite då och då, då snuvar man både sitt nätbolag och skatteverket på några ören!Mikael_L skrev:Det är tråkigt att energiskatten på el är så hög (högre per kWh räknat än på bensin/diesel).
Nyss slog jag igång bryggaren med kaffe, började fundera på de 6x7gram kaffe jag använder varje morgon, plus filter och lite el, för att göra kaffe för dagens arbete.
Och insåg att de flesta av årets dagar kör jag elbilen de 8-11 milen jag åker på jobb för samma eller lägre kostnad än vad kaffet i termosen kostar.
Men det är alltså Nordpool-priset, sen kommer energiskatt och moms och krossar den kalkylen ...