51 006 läst · 197 svar
51k läst
197 svar
Byta kullager i en fläktmotor till Östberg Heru 100 EC2
Bytte lager i fläktarna i pappas hus FTX. Tyska motorer i FTX byggt i Sverige.
Hade sedan många år god kontakt med Rotera lager i Stockholm då jag renoverat en hel del växellådor.
Enligt de så kom de bästa mindre spårkullagren från Japan, hette de kanske NSK...? Bättre än SKF enligt de, och typ 25% dyrare.. nu har det gått 15 år minst utan problem.
Men viktigast var att undvika billiga lager från tex Kina och andra mindre kända fabrikat.
Hade sedan många år god kontakt med Rotera lager i Stockholm då jag renoverat en hel del växellådor.
Enligt de så kom de bästa mindre spårkullagren från Japan, hette de kanske NSK...? Bättre än SKF enligt de, och typ 25% dyrare.. nu har det gått 15 år minst utan problem.
Men viktigast var att undvika billiga lager från tex Kina och andra mindre kända fabrikat.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Var och kollade på filtren då jag fick filterlarm för ett tag sedan (tidsbaserar) på min Heru 130 s ec. Passade då på att fota motorerna också och om någon har likadana montörer och bytt lager på, och har tips på Vilka lager storlekar som passar.
Motorn som driver remmen var det 8mm diameter på axeln till drivremmen.
Fläktmotorna såg ut så här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Snailman skrev:Var och kollade på filtren då jag fick filterlarm för ett tag sedan (tidsbaserar) på min Heru 130 s ec. Passade då på att fota motorerna också och om någon har likadana montörer och bytt lager på, och har tips på Vilka lager storlekar som passar.
[bild] [bild] [bild]
[bild]
[bild]
jag har fått byta mitt remhjul till ett hjul för kilrem och monterat en kilrem. Den runda slirade mycket.
nu fungerar det bra, har även lagt lite remspray.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
Okej, såg när jag letade remmotorer att de verkar ha bytt till kilrem numera.Knut Fodersson skrev:
Hade tänkt köpa delbar rundrem, som då kan kortas vid behov, antar kilremmar inte kan delas, så är väl besvärligt få en kilrem på plats då?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Jaha, då var det dags igen. Bytte lager i november 2021 och nu har det börjat låta igen så 18 månaders tystnad är över. Kanske de dyrare täta lagren inte är så bra ändå? Har vara sådana hemma så det får bli samma modell igen men ska köpa de enklare nästa gång.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
Vad köpte du för märke, och varifrån? Det finns piratkopior på de flesta kända märken, speciellt SKF, så handla i random webbutik går inte....
Jag menar, en fläkt ska inte slita ut lager på två år...
Jag menar, en fläkt ska inte slita ut lager på två år...
Handlade på kullagret.com, ingen aning om det är äkta vara. Kostade typ 50 kr per lager.Dan_Johansson skrev:
Priset verkar då inte vara för ett SKF lager. Men när du byter nästa gång och om du inte vet om det är ett "äkta" skf lager. Sprätta försiktigt bort tätningen på lagrets båda sidor och kolla att det finns fett på båda sidorna. Annars fyll på med fett. Du kan aldrig veta om lagret kommer med fett sidan neråt när du monterar lagret. Och om fettet går tort så stoppar det inte nå länge. Ett äkte SKF lager har fett på båda sidorna.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 099 inlägg
50 spänn för ett bra 608 är inte helt otroligt ..
Har du provat att reklamera dem? Är det så att de kränger skit bör de ju få veta det...
Har du provat att reklamera dem? Är det så att de kränger skit bör de ju få veta det...
Jag köpte först ”SKF” från Remlagret. Ingen märkning alls på själva lagret. Borde skriva en recension om det. Upptäckte sedan att CO hade för 58kr::
https://www.clasohlson.com/se/Spårkullager-608-2Z-SKF/p/Pr513031000
https://www.clasohlson.com/se/Spårkullager-608-2Z-SKF/p/Pr513031000
Tog en timme att fixa. Hade lite strul att få loss delen där lagren sitter från axeln men hittade bra tips tidigt i tråden. Två reglar, en hammare och ett dorn och ett par distinkta knack på axeln på den sidan där låsringen sitter löste saken.
Logga in
Skapa konto