Bytte lager i fläktarna i pappas hus FTX. Tyska motorer i FTX byggt i Sverige.
Hade sedan många år god kontakt med Rotera lager i Stockholm då jag renoverat en hel del växellådor.

Enligt de så kom de bästa mindre spårkullagren från Japan, hette de kanske NSK...? Bättre än SKF enligt de, och typ 25% dyrare.. nu har det gått 15 år minst utan problem.
Men viktigast var att undvika billiga lager från tex Kina och andra mindre kända fabrikat.
 
Snailman
Var och kollade på filtren då jag fick filterlarm för ett tag sedan (tidsbaserar) på min Heru 130 s ec. Passade då på att fota motorerna också och om någon har likadana montörer och bytt lager på, och har tips på Vilka lager storlekar som passar.

Motorn som driver remmen var det 8mm diameter på axeln till drivremmen.
Elmotor med etiketter och anslutna kablar, delvis suddig bakgrund, tekniskt fokus, metalliska ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Industriell utrustning, motor med kablar och rör, delvis suddig, metalliska ytor, reflektioner, teknisk apparat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmotor med etiketter och anslutna kablar, delvis suddig bakgrund, tekniskt fokus, metalliska ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fläktmotorna såg ut så här:

Metallhölje med ribbor, kablar, skruvar, installerat på en yta, komponentdel, teknisk, lutande perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Svart bas på röd objekt, etikett med tekniska specifikationer, uppochnervänd bild, CE-märkt, vit klisterlapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Botten av föremål med märkesetikett, skruvhål, brun textur synlig. Bild vänd upp och ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snailman Snailman skrev:
Var och kollade på filtren då jag fick filterlarm för ett tag sedan (tidsbaserar) på min Heru 130 s ec. Passade då på att fota motorerna också och om någon har likadana montörer och bytt lager på, och har tips på Vilka lager storlekar som passar.

Motorn som driver remmen var det 8mm diameter på axeln till drivremmen.
[bild] [bild] [bild]


Fläktmotorna såg ut så här:

[bild]
[bild]

jag har fått byta mitt remhjul till ett hjul för kilrem och monterat en kilrem. Den runda slirade mycket.
nu fungerar det bra, har även lagt lite remspray.
 
Snailman
Knut Fodersson Knut Fodersson skrev:
jag har fått byta mitt remhjul till ett hjul för kilrem och monterat en kilrem. Den runda slirade mycket.
nu fungerar det bra, har även lagt lite remspray.
Okej, såg när jag letade remmotorer att de verkar ha bytt till kilrem numera.

Hade tänkt köpa delbar rundrem, som då kan kortas vid behov, antar kilremmar inte kan delas, så är väl besvärligt få en kilrem på plats då?
 
Snailman Snailman skrev:
Okej, såg när jag letade remmotorer att de verkar ha bytt till kilrem numera.
Ja det stämmer, de skickade detta till mig när jag ringde och frågade om detta problem med slirning.
 
Snailman Snailman skrev:
Okej, såg när jag letade remmotorer att de verkar ha bytt till kilrem numera.

Hade tänkt köpa delbar rundrem, som då kan kortas vid behov, antar kilremmar inte kan delas, så är väl besvärligt få en kilrem på plats då?
Det finns delbara kilremmar med...
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Jaha, då var det dags igen. Bytte lager i november 2021 och nu har det börjat låta igen så 18 månaders tystnad är över. Kanske de dyrare täta lagren inte är så bra ändå? Har vara sådana hemma så det får bli samma modell igen men ska köpa de enklare nästa gång.
 
Vad köpte du för märke, och varifrån? Det finns piratkopior på de flesta kända märken, speciellt SKF, så handla i random webbutik går inte....

Jag menar, en fläkt ska inte slita ut lager på två år...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad köpte du för märke, och varifrån? Det finns piratkopior på de flesta kända märken, speciellt SKF, så handla i random webbutik går inte....

Jag menar, en fläkt ska inte slita ut lager på två år...
Handlade på kullagret.com, ingen aning om det är äkta vara. Kostade typ 50 kr per lager.
 
Priset verkar då inte vara för ett SKF lager. Men när du byter nästa gång och om du inte vet om det är ett "äkta" skf lager. Sprätta försiktigt bort tätningen på lagrets båda sidor och kolla att det finns fett på båda sidorna. Annars fyll på med fett. Du kan aldrig veta om lagret kommer med fett sidan neråt när du monterar lagret. Och om fettet går tort så stoppar det inte nå länge. Ett äkte SKF lager har fett på båda sidorna.
 
50 spänn för ett bra 608 är inte helt otroligt ..
Har du provat att reklamera dem? Är det så att de kränger skit bör de ju få veta det...
 
Elektronikkomponenter och verktyg på en tidningsutklippt bakgrund. Stegmotor, kablar, tång, skruvmejsel och lagerförpackningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu kör vi!
 
SKF och kullagret, allt är förlåtet. Det var den högra tilluften jag bytte i november 2021. Den här gången var det den vänstra frånluftens lager som var kassa. Satt några noname från Singapore som original.
 
  • Gilla
sirlongfellow och 3 till
  • Laddar…
Tog en timme att fixa. Hade lite strul att få loss delen där lagren sitter från axeln men hittade bra tips tidigt i tråden. Två reglar, en hammare och ett dorn och ett par distinkta knack på axeln på den sidan där låsringen sitter löste saken. Hand reparerar elektronik, skruvmejsel, komponenter, tidningar, träblock, verktyg, DIY projekt, arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ogrens och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.