48 652 läst · 199 svar
49k läst
199 svar
Möjligt att rädda detta trädäck? Erfaren snickare gick bet! [Bilder]
Många aepekter ta hänsyn till.
1. Behålla spår
2. Få ljusare
3. Inga kemikalier
4. Gärna ett osäker arbetsmoment isblästring, sandblästring
5. Uthyrare nej pga skruvar
Korta svaret: Byt trall. Vi flesta råder dig göra det.
Om trots de 5 punkter genomförs utan byte trall återkom gärna med bild av resultat. Om ens.
1. Behålla spår
2. Få ljusare
3. Inga kemikalier
4. Gärna ett osäker arbetsmoment isblästring, sandblästring
5. Uthyrare nej pga skruvar
Korta svaret: Byt trall. Vi flesta råder dig göra det.
Om trots de 5 punkter genomförs utan byte trall återkom gärna med bild av resultat. Om ens.
Verkar vara ett bra medel13th Marine skrev:
Testa med denna maskin
https://www.bona.com/sv/webchannel/foretag/rengoring-underhall/maskiner/power-scrubber230v2.2kw/
Jag hyrde en sån till mitt trädäck förra året. Grymt effektiv
" Spåren" som diskuteras är inget mer spännande än vanlig rillad trall. https://www.byggmax.se/28x120-rillad-trall-impregnerad-brun-p08728121
En del tycker att rillorna ska vara nedåt och andra uppåt, men oavsett vad man tycker så har ju TS rätt i att det inte går att vända på brädorna och behålla rillorna. Tyvärr betyder rillorna också att det är svårt att slipa om man inte vill slipa ordentligt djupt. Efter tio år är de dessutom rätt spröda, så risken med blästring eller kraftig högtryckstvätt är att rillorna går sönder. Och så var det de där bärbuskarna.
Alternativen hittills är väl:
Slipa bort rillorna eller vända på brädorna, vilket inte TS vill.
Blästra eller tvätta med risk att rillorna spricker och trallen blir ful och vass, vilket jag inte heller tror är ok.
Använda någon form av kemi för att dräpa infärgningen, vilket inte bärbuskarna vill.
Jag kan inte se någon annan mirakelmetod än den som bara får tipsas om i TS nästa tråd. Om det inte dyker upp någon tillräckligt kraftig och samtidigt garanterat giftfri kemisk metod, är jag rädd att lösningen är i nästa tråd. Synd, då brädorna knappast är slut redan.
En del tycker att rillorna ska vara nedåt och andra uppåt, men oavsett vad man tycker så har ju TS rätt i att det inte går att vända på brädorna och behålla rillorna. Tyvärr betyder rillorna också att det är svårt att slipa om man inte vill slipa ordentligt djupt. Efter tio år är de dessutom rätt spröda, så risken med blästring eller kraftig högtryckstvätt är att rillorna går sönder. Och så var det de där bärbuskarna.
Alternativen hittills är väl:
Slipa bort rillorna eller vända på brädorna, vilket inte TS vill.
Blästra eller tvätta med risk att rillorna spricker och trallen blir ful och vass, vilket jag inte heller tror är ok.
Använda någon form av kemi för att dräpa infärgningen, vilket inte bärbuskarna vill.
Jag kan inte se någon annan mirakelmetod än den som bara får tipsas om i TS nästa tråd. Om det inte dyker upp någon tillräckligt kraftig och samtidigt garanterat giftfri kemisk metod, är jag rädd att lösningen är i nästa tråd. Synd, då brädorna knappast är slut redan.
Det enda som avlägsnar färgen på träplankorna är mycket starka kemikalier och troligen kommer spåren att få en annan nyans då du inte själv är beredd att lägga 100 timmar extra för att få plankorna trärena.
Det är klart att det går att leja någon för att åtgärda detta antingen med kemikalier (hoppas du inte har barn eller husdjur) eller att slipa ner plankorna.
Jag tycker att det är häftigt att någon kan tänka sig att betala 5 eller 10 ggr så mycket för återbruk istället för att köpa nytt.
Det är nämligen merkostnaden för att åtgärda detta om du inte gör allt själv. De 5-6 tkr som ny trall kostar räcker iofs till kemikalier, verktyg och skyddsutrustning det skulle jag kört på.
Vi har en jordglob.
Det är klart att det går att leja någon för att åtgärda detta antingen med kemikalier (hoppas du inte har barn eller husdjur) eller att slipa ner plankorna.
Jag tycker att det är häftigt att någon kan tänka sig att betala 5 eller 10 ggr så mycket för återbruk istället för att köpa nytt.
Det är nämligen merkostnaden för att åtgärda detta om du inte gör allt själv. De 5-6 tkr som ny trall kostar räcker iofs till kemikalier, verktyg och skyddsutrustning det skulle jag kört på.
Vi har en jordglob.
Jag har en Kärcher roterande terasstvätt, den ger ringar i trallen , vet inte om jag kan rekommendera den? Klart, skall man måla över så lär ju inte ringarna synas.hsd skrev:
Eller det kanske finns andra alternativ? Högtryck generellt brukar riva loss fibrer. Blästring har man inte haft en tanke på,
Frågeställningen är hur många timmar du har på att åtgärda trallen?
Har du 100 timmar effektiv tid att lägga och i så fall vad värderar du varje timme till?
Det kan vara så att du får lägga 100 timmar och så håller trallen i tre år till.
- Vilket skick är det på träet under ytan? Utifrån kommentarerna verkar det vara i halvdant skick och det kan vara därför någon målade träet.
- Att lossa på någon bräda och se skicket på undersidan kan avgöra om det är mindre jobb än att slipa eller behandla med kemikalier.
- Blästringen kanske kan fungera men du hittar saker billigt på biltema (eller annan kedja) för att testa, du får också en uppfattning om tidsåtgång och hur skicket är under.
Har du 100 timmar effektiv tid att lägga och i så fall vad värderar du varje timme till?
Det kan vara så att du får lägga 100 timmar och så håller trallen i tre år till.
- Vilket skick är det på träet under ytan? Utifrån kommentarerna verkar det vara i halvdant skick och det kan vara därför någon målade träet.
- Att lossa på någon bräda och se skicket på undersidan kan avgöra om det är mindre jobb än att slipa eller behandla med kemikalier.
- Blästringen kanske kan fungera men du hittar saker billigt på biltema (eller annan kedja) för att testa, du får också en uppfattning om tidsåtgång och hur skicket är under.
Undrar vad det är för trall det där? Det är absolut inte ”vanliga” rillade brädor från Byggmax. Räcker ju att zooma in ordentligt i bilderna för att konstatera att detta är någon annan trall. Men jag tycker då inte att den skulle ha passerat bäst före datum.
Har du provat att borsta ytan med en stålborste?
Finns ju sådana där elektrisk borstar för rengöring av trädäck och plattor.
Vet hur djupt pigmentet har trängt i virket?
Så mitt råd, ta första bästa stålborste och skrubba längs med några brädor och betrakta därefter resultatet. Känner du dig nöjd så hyr du en maskin eller köper en.
Edit.
Det är inte så att det är rillad sibirisk lärk?
Så mitt råd, ta första bästa stålborste och skrubba längs med några brädor och betrakta därefter resultatet. Känner du dig nöjd så hyr du en maskin eller köper en.
Edit.
Redigerat:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 350 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 350 inlägg
Okej, den jag har är ställbar,finns säkert många varianterF fusion skrev:
Roterande stål- (eller mässings-) borste på borrmaskin? Eventuellt med dammsugare om du vill slippa dammet.GoC skrev:Undrar vad det är för trall det där? Det är absolut inte ”vanliga” rillade brädor från Byggmax. Räcker ju att zooma in ordentligt i bilderna för att konstatera att detta är någon annan trall. Men jag tycker då inte att den skulle ha passerat bäst före datum.
Edit.
Orsaken att du får ringar är att du jobbar i fel hastighet, lagom snabbt ger ren yta och inga ringar, för hög hastighet ger ringar, stå stilla ger ringar.F fusion skrev: