Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
hur stort är det? går ju att köpa nya trall istället
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Orsaken att du får ringar är att du jobbar i fel hastighet, lagom snabbt ger ren yta och inga ringar, för hög hastighet ger ringar, stå stilla ger ringar.
Precis, man får inte stå och sova eller springa runt som en yr höna.
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Precis, man får inte stå och sova eller springa runt som en yr höna.
Det jag upplevde var att det spelade ingen roll, körde samma mjuka tempo, vissa brädor blev bra , medans vissa fick ringar. Altanen i fd sommarstugan var ojämt utsatt för snö vintertid och jag misstänker att det var en bidragande orsak att borsten tog olika.

Altanen i villan kör jag årligen behandling med skurborste och såpa, vilket funkar utmärkt.

Borsten till Kärchern ligger å skräpar i garaget, används inte öht.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Kämpa på! Slipa och borsta och behandla så ska det nog gå att få liv i den där trallen. Du vill inte lyssna på folk som ser sanningen med dina billiga skit-brädor som är slut så då är det ju enkelt. Fram med maskiner, borstar och kemikalier och sätt fart.
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 5 till
  • Laddar…
Bilden är vanlig rillad trall som är extremt sliten.

Enda sättet att få till detta är att hitta ett frässtål likt det som fabriken använder och sedan hitta en maskin som kan göra detta rakt på redan lagd trall och före detta skall man ha försänkt skruvarna så pass att brädorna fortfarande håller men att man får plats att fräsa fram nytt fräscht.

Detta är ju gjort i en handvändning. En långhelg typ.

Tänkte säga Voldemort som många andra men vågar inte..
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 5 till
  • Laddar…
L
Lasera det ljust istället för att kämpa emot dåliga odds
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Bilden är vanlig rillad trall som är extremt sliten.

Enda sättet att få till detta är att hitta ett frässtål likt det som fabriken använder och sedan hitta en maskin som kan göra detta rakt på redan lagd trall och före detta skall man ha försänkt skruvarna så pass att brädorna fortfarande håller men att man får plats att fräsa fram nytt fräscht.

Detta är ju gjort i en handvändning. En långhelg typ.

Tänkte säga Voldemort som många andra men vågar inte..
Lika som bär ?
Webbsida för TräGuiden visar information och ritning av rillad trallbräda med mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädäck i solljus med skuggor, träplankor och skruvhuvuden synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Unikt namn
Jag har provat både slipa och högtrycka en laserad trall. Inget blevspeciellt bra.

Men det kändes bättre att byta trallen efter några timmar av misslyckad avfärgning.

Min var dock i sämre skick än din, så det skadar väl inte att prova.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ja men jag tänkte på blästring som föreslogs, det kanske är bästa alternativet just avseende spåren?
Blästring är nog ett för omständigt process, kan också gå ganska hårt åt ytan. Ska detta bli ett hanterbart projekt så är det slipning med golvslip eller någon kemikalie som gäller. Spåren får du skrapa ur manuellt med en tex lite flatmejsel.
 
Skumpe Skumpe skrev:
Jag kollade på det men uthyraren sa att jag kommer ha sönder maskinen med skruvarna som sticker upp. Jag har också nu mer tänkt försöka behålla texturen.
det är ju därför du behöver gå över hela trallen och dra ner alla skruvarna. Kör du på en golvslip ryker nog rillorna, tar du en excentrisk så kan du nog behålla dom och behöver inte dra i skruven men tar lite längre tid.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Det är mycket svårt att blästra trä,de delar av trä som man kan skrapa bort försvinner direkt kvar har du trall som består av toppar och dalar.
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att flytta bärbuskarna en sommar och köra med lite tuffare kemikalier?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).

Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
Skruva upp brädorna och vänd på dom. Hyr sedan en Edge slipmaskin och slipa av däcket
 
E
Coolman Coolman skrev:
Många aepekter ta hänsyn till.
1. Behålla spår
2. Få ljusare
3. Inga kemikalier
4. Gärna ett osäker arbetsmoment isblästring, sandblästring
5. Uthyrare nej pga skruvar

Korta svaret: Byt trall. Vi flesta råder dig göra det.

Om trots de 5 punkter genomförs utan byte trall återkom gärna med bild av resultat. Om ens.
Tror du är på rätt spår...
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.