GoC GoC skrev:
En undran bara.
1 hur kan slitaget bli så nämnt och slätt över hela ytan?
2 hur han de tidigare runda rillorna bli som sågade spår?
3 hur kan mer än hälften av alla rillor helt plötsligt försvinna?

däremot är denna spårade trall betydligt mer lik
[bild]
Det där ser mer likt ut. Fast i sak ändrar det inte så mycket, då de ändå påverkar möjligheten att slipa eller vända på brädorna.
 
Hep Hep skrev:
Det där ser mer likt ut. Fast i sak ändrar det inte så mycket, då de ändå påverkar möjligheten att slipa eller vända på brädorna.
Är väl inte något problem att sätta sig på röven med en excenterslip i handen och slipa av golvet. handlar bara om viljan och att låta det ta den tid det tar. Men om golvet blir ljusare är en annan fråga, men man vet inte förrän man provat nån stans.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Själv har jag använt en roterande el borste typ kärcher med mycket gott resultat. Blötlagde golvet med såpa vatten med lite bikarbonat o sedan körde med borsten. Blir som lera framför borsten men rent blir det när man sköljer av med vatten slangen
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
varför inte knäskura med såpa? brukar bli ljusare.
 
  • Gilla
Kattenjb
  • Laddar…
Använder man el borste slipper man ligga på knäna o skura. Här går man upprätt
 
  • Gilla
Borena22
  • Laddar…
Skumpe
T Tsdoesds skrev:
Har inte läst så mycket i tråden men jag skulle tro att det är bäst att byta ut trädäcket rakt av.











;)
Äntligen ett vettigt förslag. Jag kommer definitivt byta ut allt.
 
  • Haha
  • Gilla
Marcus-AA och 3 till
  • Laddar…
@TS
Du har fått en hel del råd, men verkar mest fokusera på de som säger att du borde byta ut brädorna. Även om du helst inte gör det så borde det inte komma som någon överraskning. Den enda vi känner till som sett golvet var en erfaren snickare som säger att du borde byta. Klart att du helst vill se lösningar som gör att du slipper byta, fast om du ställer en fråga om vad du borde göra med ett gammalt slitet trallgolv, så tyder det på att du inte har jättemycket erfarenhet i ämnet. Inget fel i det på något sätt, men då kanske du ska fundera på varför så många säger byt, istället för att bara bli irriterad på dem. Du frågade faktiskt OM det fanns något annat sätt.

Sedan kan jag avslöja att Rainman troligen kunde räkna både snabbare och längre än vad du och andra ”normala” kan.
 
  • Gilla
  • Haha
vakthund och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
Hep Hep skrev:
@TS
Du har fått en hel del råd, men verkar mest fokusera på de som säger att du borde byta ut brädorna. Även om du helst inte gör det så borde det inte komma som någon överraskning. Den enda vi känner till som sett golvet var en erfaren snickare som säger att du borde byta. Klart att du helst vill se lösningar som gör att du slipper byta, fast om du ställer en fråga om vad du borde göra med ett gammalt slitet trallgolv, så tyder det på att du inte har jättemycket erfarenhet i ämnet. Inget fel i det på något sätt, men då kanske du ska fundera på varför så många säger byt, istället för att bara bli irriterad på dem. Du frågade faktiskt OM det fanns något annat sätt.

Sedan kan jag avslöja att Rainman troligen kunde räkna både snabbare och längre än vad du och andra ”normala” kan.
Ja han är väl mest känd för sin förmåga att räkna.

När det gäller trädäcket är ju frågan svår och svaret inte självklart. Annars hade jag inte behövt någon tråd.
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag är på @Liljeros spår; slipa. Slipa så djupt/hårt tills du tycker du är nöjd med resultatet. Det borde gå bra med en golvslipmaskin som man kan hyra.
Då slipar du ju även ned rillorna
 
GoC GoC skrev:
Nej det är väl helt ogörligt.
Jag tänker på en sådan här maskin,
[länk]
Det där går ju lätt testa med en liten på borrmaskinen först för att se hur resultatet blir innan man köper.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
B BosseHansson skrev:
Det där går ju lätt testa med en liten på borrmaskinen först för att se hur resultatet blir innan man köper.
Ja eller med en vanlig stålborste, behövs ingen borrmaskin för en mindre test
 
A
Har du övervägt att byta ut trallen?
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 12 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
När det gäller trädäcket är ju frågan svår och svaret inte självklart. Annars hade jag inte behövt någon tråd
Det är klart det går att rädda. Frågan är inte ”svår” på något sätt. Att du däremot ens ställer frågan, och sen har mage att direkt avfärda tips från mer kunniga personer som går i riktningen ” inte värt det, byt” är minst sagt märkligt. Om du är så okunnig att du inte kan klura ut det här (vilket är helt i sin ordning som sagt, det är därför forumet finns) men ändå är inriktad på att få svar som du gillar är bra kul. Som flera har påpekat. Stanna upp och tänk lite. Det här är inte svårt. Och var vänlig mot de som ger dig tips i framtiden.
 
  • Gilla
vakthund och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.