Det billigaste och mest miljövänliga alternativet är en vanlig stålborste. Kostar en 50-lapp.
Trähandtag, ståltrådsborst, verktyg, rengöring, vit bakgrund, ingen person, lätt skugga, enkelt föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast det tar ju lite tid med en sån.

En elhyvel borde göra susen. Och en fräs för att komma ner i rillorna. Lite dyrare än en stålborste men då kan det gå snabbt och effektivt.

Slipning är ju också hyfsat enkelt, snabbt och effektivt, även om rillorna är kvar att få rent

Kemikalier är rätt slabbigt att hålla på med tar lite längre tid och är kanske inte så miljövänligt.

Vad som är vettigast och blir snyggast har du redan fått svar på.
 
  • Gilla
Pontus juthstrand
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Ja det går men det blir en annan tråd. Har du nåt förslag på lösningar?
jag skrev dom längre upp i tråden :cool:
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hej Byggahus!

Detta trädäck är behandlat med okänd pigmenterad produkt för tio år sedan. Efter det sannolikt bara oljat (eller ingen behandling).
Slippa ner det
Jag vill inte ha det mörkt, helst träfärgat. Ljust i alla fall.

Plankorna är urspårade vilket jag hade velat bevara om möjligt.

Jag har frågat en erfaren snickare som säger att enda sättet att få den ljus är att slipa den men dels försvinner då dessa spår och dels är det fullt av skruvar i plankorna så att slipa blir svårt/tidsödande.

Har byggahus någon lösning på hur man gör trädäcket ljust igen? Bärbuskar 20cm från trädäcket så eventuella förslag på kemikalier måste ta hänsyn till detta .
 
Nej, det är inte möjligt att rädda trädäcket utan att bärbuskarna dör eller aldrig mer ger bär.
Byt ut trallen.
 
Skumpe
M Mulvaden skrev:
Det är klart det går att rädda. Frågan är inte ”svår” på något sätt. Att du däremot ens ställer frågan, och sen har mage att direkt avfärda tips från mer kunniga personer som går i riktningen ” inte värt det, byt” är minst sagt märkligt. Om du är så okunnig att du inte kan klura ut det här (vilket är helt i sin ordning som sagt, det är därför forumet finns) men ändå är inriktad på att få svar som du gillar är bra kul. Som flera har påpekat. Stanna upp och tänk lite. Det här är inte svårt. Och var vänlig mot de som ger dig tips i framtiden.
Vad är ditt förslag då? Eftersom du är så kunnig och frågan är så lätt menar jag. Låt höra.
 
  • Gilla
Davidbagare
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Vad är ditt förslag då? Eftersom du är så kunnig och frågan är så lätt menar jag. Låt höra.
Jag tycker du borde byta ut trallen.

Vad tror du om kommande elprisstödet?
Blir det liknande modell som vi hade nu?
 
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
Är i samma läge... Vet att jag kanske borde byta trallen, men har inte tid och ork. Tänkte sminka grisen med terasslasyr. Laserade med Demidekk för 5-6år sen och det blir riktigt bra och höll iaf snyggt i 4 år! Så tvätta med deras dyra terrassfix (testade först biltemas trallrent, men demidekks som var 5 ggr dyrare var också 10ggr bättre), skrubba ordentligt med levang och lasera sen. Gjort på några kvällar!
 
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
L
S swirve skrev:
Är i samma läge... Vet att jag kanske borde byta trallen, men har inte tid och ork. Tänkte sminka grisen med terasslasyr. Laserade med Demidekk för 5-6år sen och det blir riktigt bra och höll iaf snyggt i 4 år! Så tvätta med deras dyra terrassfix (testade först biltemas trallrent, men demidekks som var 5 ggr dyrare var också 10ggr bättre), skrubba ordentligt med levang och lasera sen. Gjort på några kvällar!
Precis - mitt av TS ignorerade inlägg nr 67 i tråden visar en video från Demidekk - tycks effektivt! Men hur mår bärbuskarna intill isf?
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
det finns slipmaskiner som iär som en typ sopvals som det går att slipa med då behåller du spåren samt skrvar är inget problem du får troligen dra ner skruvarna lite dock.
 
  • Älska
Kaptenen11
  • Laddar…
En person med svarta stövlar använder en gul, eldriven utomhusterrass-rengörare på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gul högtryckstvätt rengör träaltan, vattenstrålar syns, person i vita skor står bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd hsd skrev:
Högtryckstvätt med så kallad terasstvätt , begränsar sidosprut och rensar effektivt
Det förstör inte träet men Du får räkna med att det tar tid innan träet har torkat innan ny ytbehandling kan ske
"Terasstvätt" icke att förväxla med roterande borste/stråle som oavsett tvättriktning ritar runda cirklar i träytan,
tillbehöret nedan skulle kanske fungera, vilken jag iofs inte har någon erfarenhet av, denna kan köras i fiberriktning som synes.
fungerar inte på betsad träyta.
,Visa bilaga 693317
 
Redigerat:
  • Gilla
mika m
  • Laddar…
Skumpe
W whak skrev:
Jag tycker du borde byta ut trallen.

Vad tror du om kommande elprisstödet?
Blir det liknande modell som vi hade nu?
Haha! Vilket roligt inlägg!
 
  • Haha
whak
  • Laddar…
Jag tror lösningen är att "satin borsta" det hela. Finns massor med attiraljer för det och även maskiner. Finns trumborstar i ståltråd för rostfritt. En sådan maskin med borste och sen gå på bräda för bräda torde vara det enklaste.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.