hsd
Det blir även mindre halkigt,dock marginellt
Brukar användas på bryggor och liknande
 
  • Gilla
ErikLtz
  • Laddar…
En Satineringsmaskin med mässingsborste (alt nylon) kan ofta hantera trall med längsgående rillor utan att orsaka urflisningar på samma sätt som högtryckstvätt. En utmaning blir kanske att nå botten på rillorna men det skulle ev ett smalare verktyg kunna ordna
 
Skumpe Skumpe skrev:
Tack! Problemet är bärbuskar. Jag förstår såklart att det finns kemikalier som får altanen blek men det måste vara förenligt med närliggande växter/bärbuskar . Ska kolla upp de medel du använde.
Tejpa ihop några plastsäckar och lägg över dem medan du fixar, så är det lugnt.

Mitt resonemang om olika metoder:

* Blästring. Inget jag skulle göra. Träet är olika hårt på olika ställen, så blästring tenderar att göra en "relief" av ådringen, vilket dels ger en ful yta, dels är kasst för avrinningen.

* Högtryck. Räkna med att det måste torka länge. Är det lasyr eller liknande som tränger in i materialet så kanske det inte räcker, eller trycker pigmenten längre in.

* Slipa. Sure, men då måste du slipa djupt. Det innebär dyr slipning, mycket skruvdragande innan, och rillorna försvinner.

* Kemikalier. Kanske går med lut eller klorin, men jag tror det är svårt att få ett vettigt resultat.

* Vända trallen. I stort sett lika mycket jobb som att byta, och den ser dålig ut, så rätt så bortkastat arbete.

* Stålborste. Ett jäkla jobb, och funkar inte om det är lasyr/olja som tränger in i materialet. Sure, man kan använda stålborste på vinkelslip, men det är lätt att ta för mycket och det är nästan lika mycket jobb.

Jag vet att det inte är vad du vill höra, men det finns starka argument mot alla alternativ utom att byta trallen. Har du en gersåg, en bra skruvdragare (och det är saker en husägare bör ha...) och några kalla öl så gör du det på en dag, och får samtidigt en fin solbränna. En erfaren snickare gick bet på andra metoder, försök inte överlista proffsen, du kommer bara att göra om misstag som de redan gjort flera gånger. Bit i det sura äpplet och gör det rätt från början.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Grundtanken är nog att de ska ligga nedåt för att undvika att trallen slår sig och blir skålformad så att det står vatten mitt på brädorna.

Möjligen skulle det kunna göra att trallen blir mindre hal om man har den uppåt. Funkar troligen på plasttrall och komposit, en underhållen ren trätrall blir knappast hal om det inte är isbeläggning.

Tyvärr samlar ju rillorna fukt/vatten och smuts, högst troligt är livslängden kortare på rillad trall.

Till sist kokar det ned till att det är mest kosmetiskt att lägga rillad trall uppochner. En del tycker det är mycket snyggt. Skulle avråda från det ändå då jag har hört att det blir rätt svårt att t ex slipa trallen om den skulle vara sliten och man vill behålla rillorna.
Det var på modet för ett antal år sedan att ha trall med rillor, de fanns i flera utföranden. Själv köpte jag slät för att den är lättare att hålla ren och inte lika trendkänslig
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.