Intressanta bilder. Har en gråttsomfan trädäck. Funderar nog på att testa slipa istället för att riva efter att ha sett de där.

Plankorna med räfflor blev ju sämst, som förväntat.
 
Hade in
J Jaggatagga skrev:
Intressanta bilder. Har en gråttsomfan trädäck. Funderar nog på att testa slipa istället för att riva efter att ha sett de där.

Plankorna med räfflor blev ju sämst, som förväntat.
Hade inga färdiga bilder på rädflorna men dom försvann till 99%
Om du ska hyra maskin skall du minst börja med korn 36 är det mycket ojämnt 24 korn
Avsluta med korn 80
Oftast skickar dom med skit papper då går det åt många, det är där dom tjänar sina pengar
Hyran av maskin är inte så dyr
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
L
Lustigt så olika man gillar. Jag VILL ha mitt däck silvergrått och inte gult träfärgat. För jag tycker silvergrått är så mycket snyggare. Bäst av allt är att jag som är både lat och snål slipper göra något alls då (förutom basic underhåll som algtvätt och inoljning en gång om året till vartannat år).
 
  • Gilla
ErikLtz och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
Hep Hep skrev:
Nu har TS fått så många olika råd och det är svårt att veta vem på ett forum man kan lita på. Kanske vore den bästa lösningen att ta dit en erfaren snickare som fick titta på golvet och säga vad han tror är bäst.
Det är jag som är den erfarna snickaren och det borde ni förstått direkt:crysmile:
 
Skumpe Skumpe skrev:
Det är jag som är den erfarna snickaren och det borde ni förstått direkt:crysmile:
Då är ju saken klar - byt trallen.
 
  • Gilla
  • Haha
vakthund och 9 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Då är ju saken klar - byt trallen.
Eller ta dit en erfaren golvslipare som får säga sitt
Allt beror på hur mycket man vill lägga på verandan
Lägger man nytt är det alltid merkostnader som man inte räknat med, men vid en slipning tillkommer inga dolda kostnader
Är kunden osäker brukar jag erbjuda provslipnimg på några m2
Har aldrig hänt att jag inte fått fortsätta
Men jag kikar alltid på objektet innan jag lämnar offert
 
GoC GoC skrev:
Exakt, jag har ett tralldäck vid stugan som är drygt 40 år gammalt och aldrig underhållet. Det är inte slut då det fortfarande fyller sitt syfte och inte är ruttet. Så jag kan inte förstå hur man kan döma ut ett trallgolv genom att se på några bilder på översidan. Själv tycker jag det ser fint ut, föredömligt skruvar med rostfria torx i raka linjer. Helt förkastligt att riva upp det bara för att ytan ser lite luggsliten ut.
Alla har olika åsikter jag själv skulle bara riva bort skiten, förstör ju hela uteplatsen, men som sagt vissa tycker inte att det gör något att det är jätte fult.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
U Uffe-Nacka skrev:
Alla har olika åsikter jag själv skulle bara riva bort skiten, förstör ju hela uteplatsen, men som sagt vissa tycker inte att det gör något att det är jätte fult.
Eventuell fulhet är ju i betraktarens ögon, andra kallar det patina. För mig är inte golvets eventuella beskaffenhet vitsen med uteplatsen. Där sitter man för utsiktens skull inte för att betrakta ett trallgolv ;)
Solnedgång över stilla sjö, reflekterande ljus, skogslinje, varma färger, kvällshimmel, natur, stillhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
ErikLtz och 7 till
  • Laddar…
Skumpe
Hep Hep skrev:
Då är ju saken klar - byt trallen.
Tack för dina bidrag i denna fantastiska tråd.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
A
GoC GoC skrev:
Eventuell fulhet är ju i betraktarens ögon, andra kallar det patina. För mig är inte golvets eventuella beskaffenhet vitsen med uteplatsen. Där sitter man för utsiktens skull inte för att betrakta ett trallgolv ;)
[bild]
Fy fan vad härligt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Koling Koling skrev:
Trallen går att slipa,men spåren kommer att försvinna
Då ska man köra med en golvslipmaskin
Skruvar måste försänkas,man måste oxå se så det inte är för mycket svikt i golvet,blir lite svårare då
Fördelen med slipning är att det blir helt jämnt,om det är äldre tryckimpregnerat så brukar det oxå vara bättre kvalite på virket än det som finns på marknaden idag
Allt som har med högtryckstvätt att göra flisar träet,kommer kanske inte synas o märkas genast,men efter ett år kommer det att märkas med massa spåger i fötterna
Ett tips att få ner bråkiga skruv är att slå ner dom med en dorn
Man kan även använda dorn på en cementbilare väldigt effektivt
hur gammalt måste virket vara för att hålla en bättre kvalitet?
Det tryckta virke jag köpt genom åren har iallafall varit samma snabbväxande skitutskott sen en ca 25 år tillbaka. Är trallen äldre än så, är det kanske ändå dags att byta
 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Ett sätt som kanske kan vara värt att utreda är att ta fram ett verktyg för att återskapa rillorna efter en eventuell slipning. Ett sådant verktyg skulle kanske kunna vara en sk "scratch stock" (vet inte vad det heter på svenska) som i princip är en specialformad sickel i en lämplig träbit för att få änd- och djupstopp.

Jag har provat en hemmagjord sån där jag använde en plåtbit klippt från en kasserad fogsvans och sågade till träbiten ur en bit spillvirke. Den fungerade alldeles utmärkt för att göra gnochibrädor (en räfflad träbit som används när man lagar hemmagjord gnochi) i ek.

Om jag själv skulle testa metoden skulle jag:
1. Skapa verktyget så att det kan skapa exakt sådana rillor du vill ha.
2. Ta en bit spillvirke i liknande hårdhet som din trall.
3. Bearbeta spillbiten med verktyget. Notera tiden och arbetsinsatsen som åtgår från att du fått fram rillor som motsvarar de som skulle återstå efter en slipning till det djup du vill ha på rillorna efter bearbetning.
4. Extrapolera tids- och arbetsinsatsen för att se om det är värt det (för dig).

Eftersom själva plåtbiten är så snabb- och lättillverkad kan det kanske vara aktuellt med två varianter, en för att göra en rilla, en för att göra samtliga rillor i bredd.

Om du bestämmer dig för att göra ett test får du gärna återrapportera utfallet.

 
  • Gilla
mika m och 1 till
  • Laddar…
Metoden ovan (att använda en "scratch stock") är ju nästan gratis att prova. Om man är intresserad av att investera lite mer pengar så finns ju olika sätt att göra hemmagjorda profilhyvlar. Det är ju lite omständligare att göra själva verktyget, men arbetsinsatsen vid användning torde vara betydligt lägre så det kanske lönar sig ändå(?).
 
  • Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
TRJBerg
Vad är poängen med "rillor"?
 
Fulkemisten
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är poängen med "rillor"?
Grundtanken är nog att de ska ligga nedåt för att undvika att trallen slår sig och blir skålformad så att det står vatten mitt på brädorna.

Möjligen skulle det kunna göra att trallen blir mindre hal om man har den uppåt. Funkar troligen på plasttrall och komposit, en underhållen ren trätrall blir knappast hal om det inte är isbeläggning.

Tyvärr samlar ju rillorna fukt/vatten och smuts, högst troligt är livslängden kortare på rillad trall.

Till sist kokar det ned till att det är mest kosmetiskt att lägga rillad trall uppochner. En del tycker det är mycket snyggt. Skulle avråda från det ändå då jag har hört att det blir rätt svårt att t ex slipa trallen om den skulle vara sliten och man vill behålla rillorna.
 
  • Gilla
  • Haha
ErikLtz och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.