34 143 läst · 249 svar
34k läst
249 svar
Inventering: Kick-back grossister per skrå - hjälp!
Du ber om att få ordinarie priser och blir förvånad att du får dålig rabatt?G Gestur123 skrev:Har en mindre el firma. När vi startade firman skaffade vi konto hos Ahlsell.
Loggade in och såg att jag hade riktigt dåliga priser på det mesta. Kontaktade då en säljare efter att ha fått tips om att man kunde få bättre rabatt. Förklarade att jag villle ha åtminstonde ordinarie pris inom de kategorier där jag inte handlar så mycket. Säljaren såg då ut som världens största fråge tecken. Han lovade att fixa ett bättre rabatt brev, men blev igen väldigt besviken då flera priser av dem jag kontrollerade låg över ordinarie pris. Att handla på ett ställe där det mesta är dyrare ter sig för mig som meningslöst. Att sedan läsa om kickbacks, gör en bara trött. Har för övrigt sett vad en del större firmor har för rabatter, inte ovanligt med 80-95%. Tycker det är rimligt att man betalar vad installatören betalt plus ett procent påslag. Jag brukar fakturera mina kunder verkligt pris(Vad jag betalt) + 10% påslag för hantering/garanti. Grossisterna inom bygg tar ofta ut priser som är högre än byggmax/bauhaus. Kvaliten(Optimera) har tyvärr varit i flera fall sämre än byggmax. Lite konstigt att de tycker jag ska betala byggmax pris + 20% för gips skivor när jag frågat på en materialsats på 1 miljon. Så jag är rätt trött på grossister.
Jag gissar att du är han verkar och inte säljare. Varje företag behöver en säljare så jaha fatt i en så slipper du nna dej så trött.
Tror du missade min poäng på el material hade jag betydligt större rabatter än ca-pris(Däremot var jag inte nöjd med dessa heller). Men jag håller även på med lite saker utanför min ordinarie kompetens och dessa pris listor vill jag ska vara rimliga (Dvs vad de kostar i en normal butik)E El-Löken66 skrev:
Har man firma och köper material för 2-3 miljoner per år, förväntar man sig lite bättre priser än ordinarie. Sedan lever jag på fast pris, då är det hur duktig jag är jämfört mina konkurrenter som avgör min vinst. Tilläggs arbeten fakturerar jag +10%, vill ha långsiktiga affärsrelationer med mina kunder. Sedan tar du fel jag är inte hantverkare, jag är ingenjör...såna kan också vara kund hos grossist. Fast jag har tröttnat, och köper nu via andra inköps kanaler, det tjännar jag och mina kunder på.
Jämför påslaget i branscher, vad tror du påslaget är för en öl som kostar 70kr på krogen eller en soffa från ett möbelföretag?
Någonstans betalar man för servicen att jobbet utförts utan att man behöver tänka på varken material eller arbetet bakom de. Vill man beställa på nätet för att få ett bättre pris är de fritt fram att göra de.
Någonstans betalar man för servicen att jobbet utförts utan att man behöver tänka på varken material eller arbetet bakom de. Vill man beställa på nätet för att få ett bättre pris är de fritt fram att göra de.
En stor stark tack!O Orkarinte skrev:Jämför påslaget i branscher, vad tror du påslaget är för en öl som kostar 70kr på krogen eller en soffa från ett möbelföretag?
Någonstans betalar man för servicen att jobbet utförts utan att man behöver tänka på varken material eller arbetet bakom de. Vill man beställa på nätet för att få ett bättre pris är de fritt fram att göra de.
-Abslout. Det blir 80kr. Sedan vill jag ha 120kr för att jag gick och hällde upp den. Så 200kr tack.
Inte riktigt så går det till va?
Som konsument vill man veta vad något kostar, ett tim pris som täcker lön/vinstpåslag/normala driftkostnader och sedan ett fast procent påslag är en modell som jag tycker är mer transparent än "hitte på prislistor" kombinerat med att ta betalt för slitage på arbetskläder, batterier och andra avarter som avhandlat i många trådar på detta forum.O Orkarinte skrev:Jämför påslaget i branscher, vad tror du påslaget är för en öl som kostar 70kr på krogen eller en soffa från ett möbelföretag?
Någonstans betalar man för servicen att jobbet utförts utan att man behöver tänka på varken material eller arbetet bakom de. Vill man beställa på nätet för att få ett bättre pris är de fritt fram att göra de.
Var det en av tjugo som var just.? Ja dobbar det inte just att be om så många offerter. Eller.E Eloffen skrev:För det första så tycker jag att det fult gjort av dig att anklaga mig för något som jag aldrig har gjort.
Sedan är det så att det kan knappast vara seriöst att sitta och be om offerter från 20 firmor för ett litet arbete.
Det betyder att du har kostat 20 firmor en hel del pengar, pengar som naturligtvis måste hämtas in någonstans. Alla kan ju inte vara beroende av skattepengar för att få sin lön.
Nej, men de fakturerar mig inte heller en timmes arbetstid + milkostnad för att åka till en butik och handla en påse med de delar som behövs till just min bil plus att de gör ett saftigt påslag på sitt inköpspris.B Bortkommen skrev:
Det är en lojalitetsfråga mer än något annat. Ägnar man sig åt att sälja tjänster på löpande räkning och att sälja varor får man hålla isär de aktiviteterna. Precis som att matbutiken inte debiterar dig per timme för att slå in dina varor i kassan, eller att hemtjänsten inte gör ett påslag på inköpen när de åker och handlar åt en kund på debiterad arbetstid.
Redigerat:
Det är självklart att dom gör det bara att det inte står på kvittot.C cpalm skrev:Nej, men de fakturerar mig inte heller en timmes arbetstid + milkostnad för att åka till en butik och handla en påse med de delar som behövs till just min bil plus att de gör ett saftigt påslag på sitt inköpspris.
Det är en lojalitetsfråga mer än något annat. Ägnar man sig åt att sälja tjänster på löpande räkning och att sälja varor får man hålla isär de aktiviteterna. Precis som att matbutiken inte debiterar dig per timme för att slå in dina varor i kassan, eller att hemtjänsten inte gör ett påslag på inköpen när de åker och handlar åt en kund på debiterad arbetstid.
Hur många Ica handlare är miljonärer?
Hur många hantverkare är miljonärer?
[
Hur särskiljer man aktiviterna på ett annat sätt än att fakturera arbetskostnad och material som separata poster?
Eller ska man åka på sin fritid och handla åt kunden och fakturera materialet på en egen faktura (utan påslag?), och sedan återkomma dagen efter och utföra arbetet då man får ta betalt för arbetstid?
Så med andra ord så tycker du att hantverkaren ska erbjuda en gratis tjänst att åka och handla åt kunden.C cpalm skrev:Nej, men de fakturerar mig inte heller en timmes arbetstid + milkostnad för att åka till en butik och handla en påse med de delar som behövs till just min bil plus att de gör ett saftigt påslag på sitt inköpspris.
Det är en lojalitetsfråga mer än något annat. Ägnar man sig åt att sälja tjänster på löpande räkning och att sälja varor får man hålla isär de aktiviteterna. Precis som att matbutiken inte debiterar dig per timme för att slå in dina varor i kassan, eller att hemtjänsten inte gör ett påslag på inköpen när de åker och handlar åt en kund på debiterad arbetstid.
Hur särskiljer man aktiviterna på ett annat sätt än att fakturera arbetskostnad och material som separata poster?
Eller ska man åka på sin fritid och handla åt kunden och fakturera materialet på en egen faktura (utan påslag?), och sedan återkomma dagen efter och utföra arbetet då man får ta betalt för arbetstid?
Så du tycker, med handen på hjärtat, att det inte är lite magstarkt om elektrikern åker till grossen och köper en elcentral och för det fakturerar elektrikern sin tid det tog, kostnad för bilen och samtidigt tar betalt för centralen med 3-400% påslag?L lordi skrev:[
Så med andra ord så tycker du att hantverkaren ska erbjuda en gratis tjänst att åka och handla åt kunden.
Hur särskiljer man aktiviterna på ett annat sätt än att fakturera arbetskostnad och material som separata poster?
Eller ska man åka på sin fritid och handla åt kunden och fakturera materialet på en egen faktura (utan påslag?), och sedan återkomma dagen efter och utföra arbetet då man får ta betalt för arbetstid?
Nu tar du väl ändå i från knäna.L lordi skrev:[
Så med andra ord så tycker du att hantverkaren ska erbjuda en gratis tjänst att åka och handla åt kunden.
Hur särskiljer man aktiviterna på ett annat sätt än att fakturera arbetskostnad och material som separata poster?
Eller ska man åka på sin fritid och handla åt kunden och fakturera materialet på en egen faktura (utan påslag?), och sedan återkomma dagen efter och utföra arbetet då man får ta betalt för arbetstid?
Hantverkaren handlar på tid som jag betalar. Det spelar för faktureringens skull ingen roll om jag låter hantverkaren snickra, skotta snö, eller vara barnvakt åt mina barn. Han jobbar, jag betalar.
Ovanpå det tar han ett extra påslag för just tjänsten att handla. Till viss del är det logiskt, det tillkommer en administrativ del som inte sker i samband med arbetet. Frågan man oftast ställer sig är om det är rimligt att både få betalt under tiden man handlar samt att ha ett stort påslag.
Jag köper att en stor faktura kostar mer administrativ tid att hantera än en liten. Så det är ok att ha ett procentuellt påslag på fakturan. Det orimliga är storleken:
Ett normalstort bygge handlar för 100k. Snickarens påslag på fakturan är 20 %. Med 600 kr/h tar han alltså betalt för 30 timmars administration. Inte för att handla, utan för att betala en faktura och skapa en ny åt mig. .Där ligger det orimliga.
Det är magstarkt om elektrikern har ett påslag på 3-400%. Det är däremot inget konstigt om elektrikern måste åka ut på plats och inventera och sen åka och köpa in icke förväg specificerat material.A atomlab skrev:
Jag har stor insyn i inköpskostnader kontra försäljningspris för både el och vvs-material hos min arbetsgivare, och kan säga att några 3-400% påslag existerar inte.
Det som händer ibland är att en del företag fakturerar enligt Ahlsells listpris och då blir det ju helt skevt. Men Ahsells prislistor (och andras) har diskuterats i flera andra trådar. Det går inte att använda dem som grund för pris ut till kund.
Att räkna in arbetstid i materialpåslaget ställer till det på många plan. Framför allt när det handlar om ROT.P PatrikJo skrev:Nu tar du väl ändå i från knäna.
Hantverkaren handlar på tid som jag betalar. Det spelar för faktureringens skull ingen roll om jag låter hantverkaren snickra, skotta snö, eller vara barnvakt åt mina barn. Han jobbar, jag betalar.
Ovanpå det tar han ett extra påslag för just tjänsten att handla. Till viss del är det logiskt, det tillkommer en administrativ del som inte sker i samband med arbetet. Frågan man oftast ställer sig är om det är rimligt att både få betalt under tiden man handlar samt att ha ett stort påslag.
Jag köper att en stor faktura kostar mer administrativ tid att hantera än en liten. Så det är ok att ha ett procentuellt påslag på fakturan. Det orimliga är storleken:
Ett normalstort bygge handlar för 100k. Snickarens påslag på fakturan är 20 %. Med 600 kr/h tar han alltså betalt för 30 timmars administration. Inte för att handla, utan för att betala en faktura och skapa en ny åt mig. .Där ligger det orimliga.
I timkostnaden ingår företagets administration, verktygskostnader och lönekostnader. Hantverkaren hämtar material på arbetstid, därför faller detta under timdebiteringen.
Påslaget på materialet är ju självklart för att man ska tjäna pengar, som alla andra som säljer en produkt.
Dessutom ska det täcka eventuella garantikonstader mm som kan uppkomma.
Om man t ex köper in värmepumpar för 1 miljon om året och säljer dem för samma peng så kommer revisorn att få hjärtsnörp.
Jag förstår inte varför det i Sverige ska vara så fult att tjäna pengar? Om jag vill ha en vinst på 20% på en vara som jag säljer så är det ingen lag som säger att jag inte får det.
Om kunden tycker det blir för dyrt får denne anlita någon annan eller köpa in materialet själv (om kunskap finnes)
Jag råder alla att gå in och titta på några el och vvs-företags siffror (går att hitta på diverse sidor, då det är öppen information). Hittar ni något företag som gör en vinst på flera hundra procent där, så hör av er.
Dessa privat kunder ska betala vad vi före språkar.L lordi skrev:Det är magstarkt om elektrikern har ett påslag på 3-400%. Det är däremot inget konstigt om elektrikern måste åka ut på plats och inventera och sen åka och köpa in icke förväg specificerat material.
Jag har stor insyn i inköpskostnader kontra försäljningspris för både el och vvs-material hos min arbetsgivare, och kan säga att några 3-400% påslag existerar inte.
Det som händer ibland är att en del företag fakturerar enligt Ahlsells listpris och då blir det ju helt skevt. Men Ahsells prislistor (och andras) har diskuterats i flera andra trådar. Det går inte att använda dem som grund för pris ut till kund.
Att räkna in arbetstid i materialpåslaget ställer till det på många plan. Framför allt när det handlar om ROT.
I timkostnaden ingår företagets administration, verktygskostnader och lönekostnader. Hantverkaren hämtar material på arbetstid, därför faller detta under timdebiteringen.
Påslaget på materialet är ju självklart för att man ska tjäna pengar, som alla andra som säljer en produkt.
Dessutom ska det täcka eventuella garantikonstader mm som kan uppkomma.
Om man t ex köper in värmepumpar för 1 miljon om året och säljer dem för samma peng så kommer revisorn att få hjärtsnörp.
Jag förstår inte varför det i Sverige ska vara så fult att tjäna pengar? Om jag vill ha en vinst på 20% på en vara som jag säljer så är det ingen lag som säger att jag inte får det.
Om kunden tycker det blir för dyrt får denne anlita någon annan eller köpa in materialet själv (om kunskap finnes)
Jag råder alla att gå in och titta på några el och vvs-företags siffror (går att hitta på diverse sidor, då det är öppen information). Hittar ni något företag som gör en vinst på flera hundra procent där, så hör av er.
Detta är givet i avtalet.
Någon skriver 3% påslag är mag starkt.
Dum heter!
ROT är det SKV som styr över, kunder gräver guld med detta.
Alltså, om man vill göra sig populär bland kunderna så ska man ju såklart ha en rimlig prisnivå.E El-Löken66 skrev:
MEN man driver ju företag för att tjäna pengar, så att man inte skulle få göra en viss vinst på materialet är befängt.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 647 inlägg
E Eloffen skrev:För det första så tycker jag att det fult gjort av dig att anklaga mig för något som jag aldrig har gjort.
Sedan är det så att det kan knappast vara seriöst att sitta och be om offerter från 20 firmor för ett litet arbete.
Det betyder att du har kostat 20 firmor en hel del pengar, pengar som naturligtvis måste hämtas in någonstans. Alla kan ju inte vara beroende av skattepengar för att få sin lön.
Kostat dom pengar tror jag inte att jag gjort när jag ringt upp och frågat om dom kan installera med redan inköpt material och dom säger tvärt nej .
Skyller ofta på någon "kvalitetssäkring" som om inte grejerna som säljs i Sverige inte redan var CE märkta