Krilleman
C cpalm skrev:
Jovisst. Ännu värre i det fallet eftersom det är uppenbart underförstått att det handlar om en personlig, snarare än en affärsmässig kickback.
Men ur ett rent kundperspektiv är jag personligen inte jätteupprörd över det så länge jag får ett, objektivt sett, bra pris på materialet.
Precis, jag håller med.

Det är oskäliga priser i kombination med kickback som gör det hela oerhört korrupt.

Om däremot en företagare får kickback i nivå med elbutik/rinkaby så skulle det inte göra mig ett dugg då jag själv inte kan inhandla produkterna billigare personligen.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
E El-Löken66 skrev:
Som sagt, jag vet allt om hur detta fungerar. Jag körde upp forumet för några år sen. Och nu vet dom flesta att det finns något som heter kick back. Vi håller där.
Då kan det ju inte vara så svårt att hänvisa med en enkel länk till "dom obefintliga kickbacksen" som inte finns. ?! :thinking:

Jag söker men hittar inget...

E
Krilleman Krilleman skrev:
Då kan det ju inte vara så svårt att hänvisa med en enkel länk till "dom obefintliga kickbacksen" som inte finns. ?! :thinking:

Jag söker men hittar inget...
Du får gå ett par år tillbaka i tiden. Jag har beskrivit hur kick backs fungerar på de stora el installations företagen i Sverige.
Det får räcka.

Krilleman
E El-Löken66 skrev:
Du får gå ett par år tillbaka i tiden. Jag har beskrivit hur kick backs fungerar på de stora el installations företagen i Sverige.
Det får räcka.
Fast det är ju inte unikt för el, även fast det finns där också...
Missade du det? :thinking:

Avsaknaden av fakta gör mig dock väldigt skeptisk!
Länkar!

"kickbackärfalskt.se" ?

https://fastighetstidningen.se/man-forsoker-krama-ut-intakter-som-inte-syns-eller-finns/
Svensk artikel om dolda intäkter, kickbacks, rabattsystem och konkurrens på byggmarknaden, daterad 23 juni 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
E
Fast det är ju inte unikt för el, även fast det finns där också...
Missade du det? :thinking:

Avsaknaden av fakta gör mig dock väldigt skeptisk!
Länkar!

"kickbackärfalskt.se" ?

[bild]
Vad som gäller inom andra branscher uttalat jag mej inte om.
Där är jag lika blank som byggahus.ses hjärn trust. Men med vett att inte uttala mej.

Krilleman
  • Logotyp i fokus, text oskarp i bakgrunden, artikelrubrik om företag, konkurrens, kickbacks.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Utbrett inom alla branscher... Även el!

[länk]

Jag väntar fortfarande på dina länkar som hävdar motsatsen!
Allt finns skrivet här på forumet. Det vet du.
Jag vet mycket väl om hur det fungerar med kick backs, om det är det du undrar.

E El-Löken66 skrev:
Vad som gäller inom andra branscher uttalat jag mej inte om.
Där är jag lika blank som byggahus.ses hjärn trust. Men med vett att inte uttala mej.
Blir du aldrig trött på att stånga dig blodig mot betongväggen?

Kom med lite fakta som har lite tyngd i sig istället för ditt eviga "tyckande"

E
A atomlab skrev:
Blir du aldrig trött på att stånga dig blodig mot betongväggen?

Kom med lite fakta som har lite tyngd i sig istället för ditt eviga "tyckande"
Vad undrar du över?

E El-Löken66 skrev:
Vad undrar du över?

Du säger att det inte finns kick backs. Sedan säger du att du vet allt om kick backs. Krille visar artiklar om att det finns kick backs och du fortsätter stånga dig blodig att det minsann inte finns kick backs.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
A atomlab skrev:
Du säger att det inte finns kick backs. Sedan säger du att du vet allt om kick backs. Krille visar artiklar om att det finns kick backs och du fortsätter stånga dig blodig att det minsann inte finns kick backs.
Jag vet om att det finns kick backs.
Jag skrev om detta för flera år sedan i detta forum men då trodde knappt ingen mej.

E El-Löken66 skrev:
Jag skrev om detta för flera år sedan i detta forum men då trodde knappt ingen mej.
Då undrar jag varför nu du säger att det minsann finns och existerar men i andra andetaget säger att det bara är hittepå?

Är det för du inte har något bättre för dig än att tjafsa?

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Krilleman
E El-Löken66 skrev:
Jag skrev om detta för flera år sedan i detta forum men då trodde knappt ingen mej

Kitt Jutbring sa en gång.
Jag vilar min väska. (I rest my case)

Kickback finns, konsumentverket och elinstallatörerna hade rätt, även enligt @El-Löken66 sätt att se det! ;)

C cpalm skrev:
Duh, nu menade jag så klart arbetad tid som direkt faktureras slutkunden med den avtalade timtaxan. Debiterad tid är kanske ett bättre ordval.

@lordi s resonemang var att hantverkararen säljer både en tjänst och en vara, precis som en bilverkstad.
Fine, men då får man hålla isär korten. Inte så konstigt att många blir upprörda när man räknar försäljningen av varan som en del av tjänsten. Då betalar ju kunden dubbelt för varan. Varför skall kunden betala hantverkaren en kvalificerad timpenning för tid som ägnas åt att tjäna pengar på att sälja material till kunden?
Tror du på riktigt att bilverkstäder ger dig sitt inköpspris på delar. Alla företag som säljer en tjänst och en vara, försöker göra vinst på varan (oftast vill man ligga på 1,5 per vara) sen finns det varor som man knappt går +/- 0 för att locka in kunder som kanske handlar andra saker när dem ändå är där

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Har en mindre el firma. När vi startade firman skaffade vi konto hos Ahlsell.
Loggade in och såg att jag hade riktigt dåliga priser på det mesta. Kontaktade då en säljare efter att ha fått tips om att man kunde få bättre rabatt. Förklarade att jag villle ha åtminstonde ordinarie pris inom de kategorier där jag inte handlar så mycket. Säljaren såg då ut som världens största fråge tecken. Han lovade att fixa ett bättre rabatt brev, men blev igen väldigt besviken då flera priser av dem jag kontrollerade låg över ordinarie pris. Att handla på ett ställe där det mesta är dyrare ter sig för mig som meningslöst. Att sedan läsa om kickbacks, gör en bara trött. Har för övrigt sett vad en del större firmor har för rabatter, inte ovanligt med 80-95%. Tycker det är rimligt att man betalar vad installatören betalt plus ett procent påslag. Jag brukar fakturera mina kunder verkligt pris(Vad jag betalt) + 10% påslag för hantering/garanti. Grossisterna inom bygg tar ofta ut priser som är högre än byggmax/bauhaus. Kvaliten(Optimera) har tyvärr varit i flera fall sämre än byggmax. Lite konstigt att de tycker jag ska betala byggmax pris + 20% för gips skivor när jag frågat på en materialsats på 1 miljon. Så jag är rätt trött på grossister.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.