D
Allt handlar väl om rimlighet och det alla normala människor reagerar på är när någon använder en uppstådd beroendeställning på ett stötande sätt.

När jag handlade upp elen till vårt husbygge blev det elektriker nummer tre, de två första kunde inte förstå hur en en ömsesidig relation i affärer bör se ut och jag tror kanske att det är så det ser ut på marknaden, två tredjedelar vill man inte göra affärer med.

Vi kom överens om ett timpris, lite högre, de sålde material med, för upplägget, god marginal men för branschen förmodligen dålig marginal, tillkommande arbeten redovisades ärligt, dvs inga schabloner per uttag, spot osv. Var det en enkel sak att sätta ett uttag till, tex väggen var öppen, då blev det inte mycket tid, men var det en bökig spot, svårt komma fram osv, så blev det lite mer. De var dessutom duktiga hantverkare som gav tips längs vägen och överenskommelsen var att om de var i tvivel så skulle de göra "så som de själva hade velat ha det".

Jag har fortsatt använda samma firma för installationer efteråt och rekommenderat de till vänner som har haft samma upplevelse. Vad jag vet går det mycket bra för firman, över snittet i branschen, så precis som vanligt så förlorar man inget på att vara rimlig och ärlig. Att lura en dåligt informerad kund på en materielförsäljning kanske känns skönt i stunden men jag tror att det riskerar att komma ifatt en.
 
  • Gilla
Gestur123 och 4 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Var det en av tjugo som var just.? Ja dobbar det inte just att be om så många offerter. Eller.
Naturligtvis så är det oseriöst att be om 20 offerter för ett litet arbete, oftast så blir det inte så många tillbud på en miljardupphandling.
 
Om du ska köra delad entreprenad så är du väl lite kunnig inom området antar jag? Och då är det bara att beställa från elbutikpunktse så är problemet löst.
 
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Min elinstallatör köper sina elprylar via Ahlsell. Han redovisar för mig vilka priser han får och med hans rabatt är han billigare eller har samma pris som t.ex. Bauhaus. Till det redovisar han den ersättning han vill ha för inköp och varuhämtning oavsett var han handlar. Tillkommer såklart en - som jag anser - mycket skälig ersättning för arbetad tid. Det ska också sägas att hans restid till och från arbetet är så nära mig att han inte debitetar något för det.
 
  • Gilla
jonte0 och 5 till
  • Laddar…
E ErikFolke skrev:
Min elinstallatör köper sina elprylar via Ahlsell. Han redovisar för mig vilka priser han får och med hans rabatt är han billigare eller har samma pris som t.ex. Bauhaus. Till det redovisar han den ersättning han vill ha för inköp och varuhämtning oavsett var han handlar. Tillkommer såklart en - som jag anser - mycket skälig ersättning för arbetad tid. Det ska också sägas att hans restid till och från arbetet är så nära mig att han inte debitetar något för det.
Jag har 60% på Ahlsell och då blir det ngt dyrare än Bauhaus. Jag köper typ två grejer om året där.
 
  • Gilla
Gestur123
  • Laddar…
E
K kortis skrev:
Jag har 60% på Ahlsell och då blir det ngt dyrare än Bauhaus. Jag köper typ två grejer om året där.
Då får du till din säljare och säjer att ska det va så här ja då får det va!

Dyrare än BAU som redan är snordyrt.
 
E El-Löken66 skrev:
Då får du till din säljare och säjer att ska det va så här ja då får det va!

Dyrare än BAU som redan är snordyrt.
Jag har bara konto där för att köpa när jag har bråttom el nåt
Behöver jag elgrejer då går jag till polare då blir det så där billigt som elektriker inte kan köpa för:rofl:
 
E
K kortis skrev:
Jag har bara konto där för att köpa när jag har bråttom el nåt
Det hjälper inte.
Du måste bli vän skaplig med säljarna. Så skruvar dom upp din rabbat.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte.
Du måste bli vän skaplig med säljarna. Så skruvar dom upp din rabbat.
De kanske också vill ha en kickback ;)
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det hjälper inte.
Du måste bli vän skaplig med säljarna. Så skruvar dom upp din rabbat.
Int står jag med mössan i handen för försäljare för skitpengar om jag någonsin gjort det, då kan det fan vara
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.