34 001 läst · 249 svar
34k läst
249 svar
Inventering: Kick-back grossister per skrå - hjälp!
Du missförstår mig. Det går väl alldeles utmärkt att handla material på debiterad tid. Men när man gör det är det ju på betald arbetstid i rollen som "inköpare" åt kunden. Då är det inte rimligt att debitera kunden mer än inköpspriset + ev. omkostnader eller på något annat sätt trixa till sig "osynliga" sidoinkomster genom dolda påslag.L lordi skrev:
Det du pratat om är olika pris modeller.C cpalm skrev:Du missförstår mig. Det går väl alldeles utmärkt att handla material på debiterad tid. Men när man gör det är det ju på betald arbetstid i rollen som "inköpare" åt kunden. Då är det inte rimligt att debitera kunden mer än inköpspriset + ev. omkostnader eller på något annat sätt trixa till sig "osynliga" sidoinkomster genom dolda påslag.
Det du tycker är bra tycker någon annan är dåligt!
Vi har diskuterat detta förr.
För Kovra dej.
Det enda som väger något är vad slut priset blir.
Inget annat!
Nu ska betala vad han verkare före språkat. Och sluta göra myter mot samhälls kontraktet!
Nej. Om man inte kan betala hyran som hantverkare. Varför ska man jobba som hantverkare då. Vem ska då installera centralen?A atomlab skrev:
Ok. Men ska man köra på det upplägget och hyra ut sig som inköpare för kundens räkning, då får man också handla på kundens konto. Det är inte så troligt att det blir ekonomiskt fördelaktigt för kunden.C cpalm skrev:Du missförstår mig. Det går väl alldeles utmärkt att handla material på debiterad tid. Men när man gör det är det ju på betald arbetstid i rollen som "inköpare" åt kunden. Då är det inte rimligt att debitera kunden mer än inköpspriset + ev. omkostnader eller på något annat sätt trixa till sig "osynliga" sidoinkomster genom dolda påslag.
Det blir annars rent företagsekonomiskt fel då man kommer att öka sin omsättning, samtidigt som vinsten (i kronor och ören räknat) inte ökar. Det påverkar vinstmarginalen negativt om man bara byter pengar, så att säga.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 341 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 341 inlägg
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[2]
Som exempel kan nämnas lån med oskäligt hög ränta. Under senare år har vissa SMS-lån uppmärksammats i dessa sammanhang.[3] Noterbart är att det rättsliga begreppet ocker inte har någon rättslig koppling till det populära begreppet "ockerhyra".[4]
I 1734 års lag var gränsen satt vid 6 %, all ränta högre än så betraktades som ocker. Under slutet av 1800-talet försvann dessa regler i de flesta länder, i Sverige 1864 under vissa förhållanden och helt 1907.[5]
Även i äldre tider förekom det att personer kringgick dessa bestämmelser, vanligen genom att skuldsedeln skrevs på ett betydligt högre belopp än den verkligen utlånade. Dessa kallades procentare.
För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.[6]
Allvetare
· Östergötland
· 4 085 inlägg
Jag tänkte att jag inte skulle blanda mig i denna tråd mer men detta kändes väl magstarkt. Ingen vinst på 50kr milen? Skojar du? Den ersättning vanligt folk kan dra av för på skatten för resor till och från jobbet har länge varit 18,5kr/milen och har först nu höjts till 25kr/milen. Tydligen har någon på skatteverket tyckt detta är en rimlig nivå som man ska kunna dra runt en hyfsad bil på. Jag har t.ex. kört en flång ny bil i nära halvmiljonklassen för runt 28kr milen i 2år nu. Nog borde t.ex. en Caddy Cargo som har nypris på 206 000, säg 300k med inredning och lite utrustning då, gå att dra runt för en del mindre?E El-Löken66 skrev:
50kr milen ger ju en inkomst på bilen på 100k om året om man kör 2000mil.
Kostnader för bilen på ett år;
Ränta (5% på 240k (20% lagt i kontantinsats); 12k
Däck och service: 15k
Bränsle (0,6l/mil); 30k
Summa; 61k
61k / 2000mil blir ca. 30,5 kr milen...
Och då har jag inte räknat med skatteavdragen man som företagare får göra för driftskostnader på bilar som är bokförda som tillgång i näringsverksamhet.
M.a.o. med 50kr/milen bör det trilla in ca. 40k "vinst" varje år på bilkostnaden som man kan amortera så bilen är betald på runt 5 år?
Redigerat: