228 469 läst · 821 svar
228k läst
821 svar
Visonic PowerMaster 10. Installation och konfigurering
visonic.tycomonitor.comD dadozzz skrev:
Den är gratis
Testade denna nu, men det är exakt samma som med den andra. Jag lyckas regga mig som användare och logga in, men jag får inte lägga till min panel.. Känns som att det krävs att man blir tillagd på serbersidan innan man får regga in via appen?Forlowt skrev:
Vad gör jag för tokigt?
Hittade denna guide som jag följde för att ställa in panelenForlowt skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Körde diagnos på LAN och den sa OK.
Lyckas som sagt komma så långt som att skapa användare och logga in i appen. Men kan ej lägga till min panel med serienr och masterkod.
Vad är haken?
Jag försökte komma ihåg hur jag gjorde .. hmmD dadozzz skrev:
D dadozzz skrev:
Jag la bara till det men det finns väl 3 st koder minst.
Den man larmar med
En för inställning
En för installatörer
Forlowt skrev:
Forlowt skrev:
Mjo har testat alla tre.. Men vilken ip adress matade du in i panelen? Jag tog bara den från guiden ovan och som sagt den svarade ok på LAN diagnosen men vet egentligen inte om de hänger ihop med visonic.tycomonitor
Svarar kanske på fel fråga men FQDN visonic.tycomonitor.com går till IP 52.58.105.181D dadozzz skrev:
% nslookup visonic.tycomonitor.com
Non-authoritative answer:
Name: visonic.tycomonitor.com
Address: 52.58.105.181
Har för mig jag mata in visonic.tycomonitor.com kan kolla vilken IP jag kör sen ikvällD dadozzz skrev:
D dadozzz skrev:
Att den svarade ok på LAN diagnosen borde väl rimligen innebära att nätverkstrafiken går fram, eller...?D dadozzz skrev:
Vad får du för svar på LAN diagnosen om du testar att skriva "fel" IP nr?
Jag skulle först titta efter vad det lokala nätet har för nr, (troligen 10.x.x.x, 172.16.x.x eller 192.168.x.x) och sen välja ett slumpmässigt IP-nr som inte ligger på samma nät. Exempel, om det lokala nätet är 192.168.0.x kan man välja 192.168.99.230 och sen köra LAN diagnosen. Det förväntade svaret är ju ERROR eller något liknande för det finns ju ingen service på 192.168.99.230.
Om man sen ställer tillbaka till 52.58.105.181 och då får OK så är vi tillbaka till min första rad i detta inlägg dvs att nätverkstrafiken rimligen går fram och att felet troligen inte är på nätverksnivå.
Hej tack för svar. Då jag tidigare hade Ipn till min gamla server som hade lagt av så fick jag IP recvr #1 error på det testet. Därav min lycka och förhoppning när jag väl fick OK efter att jag bytte till 052.058.105.108. Samt att det gick att skapa konto i appen!B b218492 skrev:Att den svarade ok på LAN diagnosen borde väl rimligen innebära att nätverkstrafiken går fram, eller...?
Vad får du för svar på LAN diagnosen om du testar att skriva "fel" IP nr?
Jag skulle först titta efter vad det lokala nätet har för nr, (troligen 10.x.x.x, 172.16.x.x eller 192.168.x.x) och sen välja ett slumpmässigt IP-nr som inte ligger på samma nät. Exempel, om det lokala nätet är 192.168.0.x kan man välja 192.168.99.230 och sen köra LAN diagnosen. Det förväntade svaret är ju ERROR eller något liknande för det finns ju ingen service på 192.168.99.230.
Om man sen ställer tillbaka till 52.58.105.181 och då får OK så är vi tillbaka till min första rad i detta inlägg dvs att nätverkstrafiken rimligen går fram och att felet troligen inte är på nätverksnivå.
Som jag förstått så borde panelen registrera sig hos servern efter att man matar in Ipn och när man sen lägger till den via appen så ska den redan finnas en koppling som verifieras med serienr och kod.
Men sen är det bom stop som sagt. Kan det vara så att de stängt ner detta på serven och att den inte lyckas registera sig? Eller gör jag något galet? Gahh så nära men ingen cigarr
Aha, då tillförde jag ingetD dadozzz skrev:Hej tack för svar. Då jag tidigare hade Ipn till min gamla server som hade lagt av så fick jag IP recvr #1 error på det testet. Därav min lycka och förhoppning när jag väl fick OK efter att jag bytte till 052.058.105.108. Samt att det gick att skapa konto i appen!
Som jag förstått så borde panelen registrera sig hos servern efter att man matar in Ipn och när man sen lägger till den via appen så ska den redan finnas en koppling som verifieras med serienr och kod.
Men sen är det bom stop som sagt. Kan det vara så att de stängt ner detta på serven och att den inte lyckas registera sig? Eller gör jag något galet? Gahh så nära men ingen cigarr
Har tyvärr inget att testa med ännu men tänker göra det så fort jag får möjlighet.
Hej.
Skaffade mig ett begagnat Powermaser -10 larm med IP modul i.
Har konfigurerat upp allting och fått allt att fungera med appen och konton.
Dock får jag problem när jag aktiverara konfigurering med pgm mot appen , provat båe Visonic Go och Connectalarm med samma resultat
Det som händer är att om jag inte sätter några parametrara för pgm, dvs låter dem vara "ej satt" så funkar appen hur bra som helst och jag kan slå på , stänga av och manövrera larmet hur jag vill
Dock tänkte jag använda pgm utgången till att slå på ett relä som sedan styr mina interna IP kameror mm invändig när larmet är aktiverat.
Men så fort jag aktiverar pgm antingen vid hemma eller vid borta så slutar appen prata med larmet, detta händer drek jag akiverara någonting. Det står att larmet är uppkopplat, dvs lyser grönt i hörnet men jag kan inte styra alamret alls från appen. Detta händer som sagt bara när pgm är aktiverat i installationsmenyn.
Enda sättet att återetablera kontakten är att gå in i installationsmenyn , sen välja ok så att hvdcentralen startar om, å hoppar kommunikationen igång igen, men sen så fort jag aktiverar något händer samma sak igen
Larmet fortsätter svara på ping så det lever men kör jag LAN test i det läget står det bara "väntar" men inget mer händer. Tror det är serrern som inte riktigt fungerara eftersom larmet i övrigt funkar bra och gå manövrera utan problem från centralen eller handkontroller, bara appen som dör
Någon mer som känner igen problemet som också använder sig av pgm utgången och fått det att fungera. Har en version av mjukvara som heter SW 19.412 . Någon som kan testa aktivera pgm i ert larm och se om ni får samma fel. Jag behöver inte ha något inkopplat på pgm utgången utan det räcker aktivera pgm, tex slå på vid hemma eller borta ..
har också provat mot ett par olika servrar utan någon skllnad
tacksam för hjälp om någon vet vad som strulareller kan prova samma som jag gör..
Skaffade mig ett begagnat Powermaser -10 larm med IP modul i.
Har konfigurerat upp allting och fått allt att fungera med appen och konton.
Dock får jag problem när jag aktiverara konfigurering med pgm mot appen , provat båe Visonic Go och Connectalarm med samma resultat
Det som händer är att om jag inte sätter några parametrara för pgm, dvs låter dem vara "ej satt" så funkar appen hur bra som helst och jag kan slå på , stänga av och manövrera larmet hur jag vill
Dock tänkte jag använda pgm utgången till att slå på ett relä som sedan styr mina interna IP kameror mm invändig när larmet är aktiverat.
Men så fort jag aktiverar pgm antingen vid hemma eller vid borta så slutar appen prata med larmet, detta händer drek jag akiverara någonting. Det står att larmet är uppkopplat, dvs lyser grönt i hörnet men jag kan inte styra alamret alls från appen. Detta händer som sagt bara när pgm är aktiverat i installationsmenyn.
Enda sättet att återetablera kontakten är att gå in i installationsmenyn , sen välja ok så att hvdcentralen startar om, å hoppar kommunikationen igång igen, men sen så fort jag aktiverar något händer samma sak igen
Larmet fortsätter svara på ping så det lever men kör jag LAN test i det läget står det bara "väntar" men inget mer händer. Tror det är serrern som inte riktigt fungerara eftersom larmet i övrigt funkar bra och gå manövrera utan problem från centralen eller handkontroller, bara appen som dör
Någon mer som känner igen problemet som också använder sig av pgm utgången och fått det att fungera. Har en version av mjukvara som heter SW 19.412 . Någon som kan testa aktivera pgm i ert larm och se om ni får samma fel. Jag behöver inte ha något inkopplat på pgm utgången utan det räcker aktivera pgm, tex slå på vid hemma eller borta ..
har också provat mot ett par olika servrar utan någon skllnad
tacksam för hjälp om någon vet vad som strulareller kan prova samma som jag gör..
Ip mitt 1 - 052.058.105.181
Ip dns - connect.tycomonitor.com
App :
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.visonic.VisonicAlert
Ip dns - connect.tycomonitor.com
App :
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.visonic.VisonicAlert