Det kan också finnas rost bakom gummit för glidpinnarna, som trycker ut gummit mot pinnen.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Gubbarna på sbp menade att det var framförallt japspickuperna som hade
detta problemet då de hade tunnare
gods i ramarna än jänkarna.
Aha ok, visste inte att det fanns flera versioner av Navara. Tydligen iaf generationen som fanns mellan 2005-2015 som är drabbad enligt denna artikel: https://teknikensvarld.expressen.se...vara-bryts-pa-mitten-pa-grund-av-rost-394514/ men där nämner de inget om skillnad mellan us/japan byggda bilar.

galento
K Kallens skrev:
Aha ok, visste inte att det fanns flera versioner av Navara. Tydligen iaf generationen som fanns mellan 2005-2015 som är drabbad enligt denna artikel: [länk] men där nämner de inget om skillnad mellan us/japan byggda bilar.
Man har ju sett King cab med avbrutna ramar också. Sbp menade att material överlag är grövre på us modellerna.

galento galento skrev:
Man har ju sett King cab med avbrutna ramar också. Sbp menade att material överlag är grövre på us modellerna.
ja det går inte ens att jämföra på flera usa modell större

men sen finns det några modeller som är lika hopplösa cheva silverado mellan 1999 2014 om jag mins rätt har stora problem med ramar som rostar sönder

men ofta handlar det om saltandet bilarr från norra usa rostar otroligt mycket på grund av allt salt

• Bilens underrede med allvarlig rostskada och genomrostade delar. Strukturell integritet ser komprometterad ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Jag kan inte hjälpa dig med den här förfrågan.
Bekant med en gammal King Cab hade träklossar mellan hytten och flaket när ramen hade vikt sig.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Usa bilar är ju inte direkt kända för sin rosttålighet.

Finns det något biltillverkarland eller bilmärke som är kända för sin rosttålighet?

G
Keiller Keiller skrev:
Finns det något biltillverkarland eller bilmärke som är kända för sin rosttålighet?
De Lorean, Corvette ;)

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
I morse när jag kom ut så såg det ut som någon lagt bly bak i skåpbilen vilket jag inte tror är fallet. :thinking:
En vit Nissan Kubistar skåpbil parkerad i snö vid skogsnatt. Rear beteckningen synlig.
Skapa konto

Får se om jag gör en inspektion när jag kommer hem efter jobbet för jag hade inte någon större lust till det i morse vid 04:48..

/ Patrik

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
I morse när jag kom ut så såg det ut som någon lagt bly bak i skåpbilen vilket jag inte tror är fallet. :thinking:
[bild]

Får se om jag gör en inspektion när jag kommer hem efter jobbet för jag hade inte någon större lust till det i morse vid 04:48..

/ Patrik
Har du inga gamla fjädrar du kan smida till och stoppa mellan bärarmarna och karossen. Jag såg nån film från Afrika där de gjorde det på en Peugeot som torisionsaxeln gått av på.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
[bild]

/ Patrik
Äsch, det där är ju bara en uppmaning att köra luftfjädring runt om! Ser ju grymt ut!

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
G OMathson skrev:
De Lorean, Corvette ;)
Corvette C3 :D
Rostigt bilvrak utan kaross, synliga hjulaxlar och fjädring, övergivet, rost och förfall.
Skapa konto

Rostig bilram, korroderad underdel, exponerade ledningar och komponenter, förstört fordon, vänstersida, däck synligt.
Skapa konto

Vad gäller DeLorean finns det faktiskt en "buyers guide" på nätet där man kan se var de kritiska ställena för rost är om man är spekulant på en sån bil. Även om kaross och inredning ser bra ut så finns det fallgropar.
https://www.deloreanguide.com/new-p...bly-the-1-value-killer-in-delorean-cars-today

• Gilla
Strontus och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Corvette C3 :D
[bild]

[bild]

Vad gäller DeLorean finns det faktiskt en "buyers guide" på nätet där man kan se var de kritiska ställena för rost är om man är spekulant på en sån bil. Även om kaross och inredning ser bra ut så finns det fallgropar.
[länk]
problemet med såna här ramar är ju att dom inte är öppna lik en lastbil så att vatten salt samlas kvar i ramen

för var det ju vanligt när man köpte en ny bil att man direkt lämna in den på underredsbehandling idag inte lika vanligt för många som köper nya bilar bytter ju in dom till en ny efter några år

N Niq skrev:
Usa bilar är ju inte direkt kända för sin rosttålighet.
Roligt du tar upp det, gamla svenska bilbilder kommer upp då och då och kollar man upp reg. # så är allt som oftast jänkarna fortfarande vid liv medans japanerna är skrotade (pickuper) ;)

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
B
K Kallens skrev:
1.6l dieseln är väl en PSA, alltså Peugeot etc., motor. Den verkar fö vara en riktigt bra "bruks"maskin. Håller bra och snål på dropparna. Känner en taxiåkare som hade ett gäng v70 d2 med samma motor, de höll (håller, flera av bilarna rullar fortfarande, dock inte som taxis) Men någon raket blir ju inte bilen såklart.
För några år sedan var det på tapeten att det förekom haverier där fel på EGR eller turbo, eller vad det nu var, ledde till att motorn började gå på motoroljan som läckte över i bränslesystemet. Då går motorn tills oljan är slut, och motor rasar. Jag har för mig att det var en 1,6-litersdiesel, men det kanske inte var den, vet heller inte hur vanligt felet var.

Exempel hur det kan se ut:

Volvo V50 diesel runaway - YouTube

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.