15 034 läst · 164 svar
15k läst
164 svar
Kan en styrelse ändra till individuell debitering av el som nödvändig åtgärd
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Vad står det i era stadgar? Om ni t ex har formuleringen ovan så ska ni debitera hela den taxebunda kostnaden (allt som ni har fakturerats) för elen efter förbrukning (om ni mäter den) eller lägenheternas area eller per lägenhet. Det är upp till er i styrelsen att bestämma. Mäter ni förbrukningen redan så är det nog förstahandsvalet om det inte är väldigt kostnadsdrivande att vidarefakturera.K Kasken skrev:Så är min spontankänsla också.
I min BRF har vi sen länge att "föreningen står för den fasta kostnaden och medlemmarna debiteras för sin förbrukning"... Nu var det någon som uppmärksammade att vi fortfarande inte märker av marknadsläget alls... När styrelsen då börjar nysta i det så visar det sig att taxan ut mot medlem inte ändrats på många många år, detta är inget som sker med automatik via förvaltaren, utan det måste vi hantera manuellt.....
När vi nu ska börja ta tag i detta så blir vi lite osams internt i styrelsen hurvida vi enbart skall basera taxan ut mot medlemmarna på priset vi har från el-leverantören, eller om vi även skall räkna in överförningsavgiften och energiskatten som vi blir debiterade av nätägaren....
Nu rör det sig om ganska stor skillnad procentuellt, men enbart nån hundralapp i kronor och ören för den genomsnittlige medlemmen eftersom det rör sig om större hus med fjärrvärme.
Vad säger din spontankänsla om det? Är det upp till styrelsen att besluta om, eller krävs det stämmobeslut?
"Fördelen" är väl att storförbrukaren kan parasitera på sina småförbrukande grannar... Sen finns väl en viss fördel med att "mättekniken" inte behöver finnas och underhållas samt att administrationen minskar något.A A-Man_08 skrev:
Föreningen har egna undermätare som mäter varje lägenhets förbrukning individuellt, så det gäller bara hur taxan skall räknas ut och vad som skall ingå i de. Vi har haft samma förvaltare i över 10år nu o de hade inte ens minsta tanke på att detta ens kunde ändras... Taxan som legat nu så länge någon kan minnas är 55öre/Kwh, så just nu tar föreningens skattkista ordentligt med stryk av detta.Claes Sörmland skrev:Vad står det i era stadgar? Om ni t ex har formuleringen ovan så ska ni debitera hela den taxebunda kostnaden (allt som ni har fakturerats) för elen efter förbrukning (om ni mäter den) eller lägenheternas area eller per lägenhet. Det är upp till er i styrelsen att bestämma. Mäter ni förbrukningen redan så är det nog förstahandsvalet om det inte är väldigt kostnadsdrivande att vidarefakturera.
Men det är ju inte utan extra kostnad, när avgiften höjs varje år.D Dilato skrev:
Att gå från 3200kr till 5000kr på 12 i avgift år skulle jag säga är en ganska stor höjning som påverkar bostadens värde negativt.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Då är det ju uppenbart att lösningen är att ta era totala kostnader för el, dela med antalet kWh som ni totalt förbrukar i hela föreningen och där har ni debiteringen för 2023. Sen gör ni om detta varje år.K Kasken skrev:Föreningen har egna undermätare som mäter varje lägenhets förbrukning individuellt, så det gäller bara hur taxan skall räknas ut och vad som skall ingå i de. Vi har haft samma förvaltare i över 10år nu o de hade inte ens minsta tanke på att detta ens kunde ändras... Taxan som legat nu så länge någon kan minnas är 55öre/Kwh, så just nu tar föreningens skattkista ordentligt med stryk av detta.
Det är ju en lösning, men då krävs det att man kan sålla bort fastighetselen.Claes Sörmland skrev:
Det är inte bara bageriverksamhet som bedrivits utan även tvätteriverksamhet i tvättstugorna.
Senaste kampanjen var glasa in balkongerna till förmånligt pris.
Vilket gör att folk ställer ut element som är konstant på från september - Maj när elen ändå är "gratis"
Om Styrelsen kan höja avgiften utan en omröstning då borde det väl vara möjligt att införa individuell debitering utan möte?
Redigerat:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Fastighetselen sållas ju bort eftersom eftersom den förburkningen inte dyker upp på de individuella lägenheternas mätare. Så den delen kommer att betalas enligt andelstalen, d v s den generella årsavgiften.A A-Man_08 skrev:Det är ju en lösning, men då krävs det att man kan sålla bort fastighetselen.
Det är inte bara bageriverksamhet som bedrivits utan även tvätteriverksamhet i tvättstugorna.
Senaste kampanejn var glasa in balkongerna till förmånligt pris.
Vilket gör att folk ställer ut element som är konstant på från september - Maj när eller ändå är "gratis"
Om Styrelsen kan höja avgiften utan en omröstning då borde det väl vara möjligt att införa individuell debitering utan möte?
Tvätteriverksamhet i tvättstugorna låter väldigt märkligt och som ett helt separat problem att hantera direkt med de som begår övertrampen.
Vad står i stadgarna? Jag antar att det inte är några problem att debitera efter förbrukningen eftersom ni redan gör det.
Nej för objektet det gäller för tråden så ingår el, vatten värme i månadsavgiften ingen individuell debitering eller mätare i lägenheterna.Claes Sörmland skrev:Fastighetselen sållas ju bort eftersom eftersom den förburkningen inte dyker upp på de individuella lägenheternas mätare. Så den delen kommer att betalas enligt andelstalen, d v s den generella årsavgiften.
Tvätteriverksamhet i tvättstugorna låter väldigt märkligt och som ett helt separat problem att hantera direkt med de som begår övertrampen.
Vad står i stadgarna? Jag antar att det inte är några problem att debitera efter förbrukningen eftersom ni redan gör det.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Sorry, det blev för komplicerat för mitt huvud att @Kasken förde in en helt annan förening i tråden som hade 55 öre debitering per kWh.A A-Man_08 skrev:
Så vad står det i era stadgar? Det som står där ger styrelsen mandatet att ändra på årsavgiften och sätter också gränserna för vad som är tillåtet.
Eftersom det saknas mätare i lägenheterna så måste förbrukningen debiteras på något annat sätt. Andelstal, lägenheternas yta eller per lägenhet är de klassiska parametrarna att spela med. Vad som står till buds för styrelsen står i stadgarna.
Jag vet inte. Jag tolkar "Då är det ju uppenbart att lösningen är att ta era totala kostnader för el, dela med antalet kWh som ni totalt förbrukar i hela föreningen och där har ni debiteringen för 2023" som att man ska använda 2022 års elkostnad som debitering för 2023. Min tanke var att det kan bli rejält "fel" i dessa tider och att debitera kända faktiska rörliga kostnader blir mer "rätt". Detta kräver ju som sagt ett fast elavtal.Claes Sörmland skrev:
Sen är det väl närmast en filosofisk fråga om storförbrukarna av el ska betala mer för de fasta elkostnaderna eller om de fasta elkostnaderna ska debiteras enligt andelstalen via årsavgiften.
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 887 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 887 inlägg
Tänker att det blir ganska rätt fast med viss tidsförskjutning.Alfredo skrev:Jag vet inte. Jag tolkar "Då är det ju uppenbart att lösningen är att ta era totala kostnader för el, dela med antalet kWh som ni totalt förbrukar i hela föreningen och där har ni debiteringen för 2023" som att man ska använda 2022 års elkostnad som debitering för 2023. Min tanke var att det kan bli rejält "fel" i dessa tider och att debitera kända faktiska rörliga kostnader blir mer "rätt". Detta kräver ju som sagt ett fast elavtal.
Jag tror också man ska hålla beräkningen enkel. Förvisso gör Excel att även komplicerade beräkningar numera kan hanteras utan att arbeta ihjäl sig men det kommer ju att hamna på en stackars kassör att sitta med detta och inte klanta till sitt Excelarbetsblad.Alfredo skrev:
För föreningen där el ingår så vet jag inte vad som står i stadgarna.Claes Sörmland skrev:
Dock har grannföreningen haft ett möte för att rösta om individuell debitering.
Det spårade ur folk vällde dit och kaos utbröt alla skulle rösta nej innan ens representanten hann öppna presentera mötet.
Folk skrek att dom inte ville betala och det vart nej, samma människor som inte förstår avgiftshöjningen.