C cpalm skrev:
Nej tvärtom, och definitivt inte miljövänligare heller. Så det är nog rätt naturligt att det är som det är.
Sambandet ser ju ut så här i världen.

Börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft...

1. Subventioner för att öka andelen sol och vind.
  2. Kraftig utbyggnad, som leder till överproduktion.
  3. Överproduktionen leder till låga elpriser.
  4. Icke subventionerad planerbar kraft (fossil kraft, vatten- och kärnkraft) får problem med lönsamheten.
  5. Planerbar kraft läggs ned.
  6. Sol och vind kan inte ersätta den förlorade planerbara elen.
  7. Sämre tillförlitlighet, i värsta fall omfattande elavbrott.
  8. Ingen politiker klara av att säga att ”vi politiker orsakade situationen, och nu får ni väljare leva med detta hädanefter”.
  9. I panik beslutas att ny planerbar kraft måste byggas snarast, helst igår.
  10. Det som går att bygga snabbt är fossil kraft, ofta gaskraft.
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/

• Gilla
cotillion och 5 till
  • Laddar…
M
D Daniel 109 skrev:
Skaffa ett stormkök eller liknande i stället. Det är effektivare och billigare än kombinationen elverk och mikro eller kaffebryggare.
Jag har så jag klarar mig 3v ungefär i form av mat/matlagning med gas (12st 450gr + 1st 12kg) och primuskök, vatten från egen brunn till spolning i toa mm. (gammal kronan manuell pump), 10m3 ved till kamin osv. osv.

Tänkte mest för dom som inte har någon backup alls. En converter är ju lite billigare än ett elverk med sinusvåg.

M Markarbetaren skrev:
Dom som är duktiga och insatta i detta med elbortfall har säkert räknat på detta. Som lekman tänker jag typ att om t.ex. ett område med elförbrukare är igång så kanske 30-50% använder 75% av sin förbrukning samtidigt en kall dag. Det som händer i min värld om det blir ett elbortfall en snorkall vinterdag är att det blir en grym effektbelastning när alla hus ska igång med värme med 100% igen.

Det är väl en sak när energibolagen åker ut i ett villaområde och stänger av en trafo för några 100 hus. Men ska man stänga ett helt område/by/mindre stad som sedan ska igång igen så blir det en väldig effekttopp när alla förbrukare ska igång igen.

Men som sagt, det har säkert ingenjörerna koll på. Kablar och trafos är säkert byggda för att orka med en sån återstart.
Hej Markarbetaren

Om du tittar på #8 (onsdag 20:04) , i denna tråd, så tog jag upp detta med “Cold Load Pick-up” Jag är glad att du ställde denna fråga. Är inte söker att flertalet elanvändare förstår problematiken med att man kan vara tvungen att vara försiktig att lasta på elnätet vid återstart.
https://www.byggahus.se/forum/threads/elen-kan-foersvinna-helt.476798/#post-5048559

Min erfarenhet från tiden vid industrin var att vid stopp och sedan återstart, av elnät och industrialster, så hände ibland att elutrustning havererade p.g.a. påkänningarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Många pratar om elverk som reservström. Eftersom typ 99,9999% av oss inte har kraftbrytare hemma så avses förhoppningsvis ett elverk med stickpropp, och då med 230v för att kunna koka kaffe, köra micro och andra småförbrukare. Min fråga är om ingen istället funderat på converter? Dom flesta av oss har ju en bil, borde det inte fungera lika bra med en 230v-converter? Kanske saftigt att plocka ut 2000W från en bil som står på tomgång men en micro som kanske körs på 750W eller en kaffebryggare med samma effekt borde väl bilens generator mäkta med?

Kostnaden blir ju lite annan då en converter som ger sinusvåg kostar en bråkdel av ett elverk.
Hej Markarbetaren

Om du söker här i forumet, så hittar du nog några som både tittat på inverter/batteri, ett elverk eller att använda sin elbil (V2X).

Jag har tittat på en del av detta. Du kan börja titta här;
https://www.byggahus.se/forum/threa...larar-man-en-vecka.403877/page-4#post-4047476

https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-66#post-5001120

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Unikt namn
D Daniel 109 skrev:
Tycker du att det är rimligt att kontinuerligt betala för att hålla igång ett kraftverk i 25år för att det kanske behövs någon timme? Jag tror nog att nästan alla andra värderar kostnaden högre än den lilla riskreduceringen.
Med prissättningen som används idag, där dyraste producenten sätter priset för alla. Så går det ju att argumentera för att vi faktiskt redan betalar för reservkraft, det är bara så att pengarna plockas ut som vinst istället för att göra nytta.

Nej. Vi betalar inte för att ha verk stående.

M Martin Lundmark skrev:
Hej Markarbetaren

Om du tittar på #8 (onsdag 20:04) , i denna tråd, så tog jag upp detta med “Cold Load Pick-up” Jag är glad att du ställde denna fråga. Är inte söker att flertalet elanvändare förstår problematiken med att man kan vara tvungen att vara försiktig att lasta på elnätet vid återstart.
[länk]

Min erfarenhet från tiden vid industrin var att vid stopp och sedan återstart, av elnät och industrialster, så hände ibland att elutrustning havererade p.g.a. påkänningarna.
Vi har oplanerade strömavbrott i våra nät mer eller mindre ofta, oavsett hur kallt det är. Visst får man lasta på grupp för grupp i fördelningsstationerna och inte slå till allt direkt, men det är inget problem i praktiken, ens när det är som kallast

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej. Vi betalar inte för att ha verk stående.
Vad anser du att den upphandlade effektreserven(tex Karlshamnsverket) är, om det inte är att betala för att ha kapacitet stående?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad anser du att den upphandlade effektreserven(tex Karlshamnsverket) är, om det inte är att betala för att ha kapacitet stående?
Poäng, det stämmer. Men vi ska inte överdriva mängden av den typen av kraft. Visst skulle man kunna tänka sig att ge någon typ av bidrag till kraftverk som finns tillgängliga men sällan behövs. Men det ska ju skapa ett värde. Ett verk som uppenbarligen inte behövts på 25år hör inte dit.

D Daniel 109 skrev:
Poäng, det stämmer. Men vi ska inte överdriva mängden av den typen av kraft. Visst skulle man kunna tänka sig att ge någon typ av bidrag till kraftverk som finns tillgängliga men sällan behövs. Men det ska ju skapa ett värde. Ett verk som uppenbarligen inte behövts på 25år hör inte dit.
Jo just nu denna vinter gör det faktiskt det, Stenungsunds verket behövs, hade dess block varit i drift hade de rimligtvis kunnat kompensera för bristen på baskraft sydväst.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Japp, det finns en energiskuld.
Vid roterande frånkoppling måste det nya området bli strömlöst först innan påkoppling av det förra kan ske, det får inte bli överlapp.

Vid dödstart av ett elnät så måste det segmenteras och startas bit för bit, och man måste se till att få igång nya produktionsresurser i lämplig takt med förbrukare. Detta är nog rätt trickigt, och det finns ju knappt några erfarenheter, utan mest en massa planer på papper som man får hoppas fungerar om de plötsligt ska användas.

Men när vi har elnätet up'n'running så klarar vi ju t.ex av ett snabbstopp av O3 på 1450MW, ca 7%- 8% av Sveriges effektbehov, så vi ska väl inte överdriva hur känsligt elnätet är. Det är inte byggt av kristyr.
Youtube-kanalen Practical Engineering har en video där han försöker förklara hur en dödstart av ett elnät kan gå till. Han är förvisso amerikan och har allt som oftast ett amerikanskt perspektiv på saker, men principen borde vara jämförbar med Europa, vi lyder ju under samma fysiska lagar.

M
V ViktorHg skrev:
Vi har oplanerade strömavbrott i våra nät mer eller mindre ofta, oavsett hur kallt det är. Visst får man lasta på grupp för grupp i fördelningsstationerna och inte slå till allt direkt, men det är inget problem i praktiken, ens när det är som kallast
Hur fungerar det i praktiken? Hörde en intervju på radion med nån insatt i somras. Minns inte vem människan var eller hans yrke. Men han hävdade att det som planeras med kontrollerade avstängningar inte går att genomföra i praktiken för det skulle krävas att energibolagens personal behövde åka ut till varje elstation och bryta elen fysiskt för detta går inte att fjärrstyra.

Eller hur hänger det ihop? Kan man bestämma kl.16 dagen innan att imorgon fimpar vi hela Örebro mellan 12-19 och så trycker en anställd på en knapp "Örebro off"?

J JockeHX skrev:
Vi nettoimporterade 3000MW när detta hände. Tack vare att vi kunde importera stora mängder så hölls lysena igång i Skåne, men ju längre in i vintern vi kommer desto mer ökar risken för att våra grannländer inte kan exportera till oss när vi behöver det som mest.
Någon enstaka timme kanske vi nettoimportade så mycket men generellt var det mindre, typ på den nivå som Finland i princip ständigt importerar. Och nu exporterar vi ständigt igen, ca 1500-4000 MW. Vi exporterade 99,7 procent av tiden under januari-november och var Europas största nettoexportör. Förstår inte varför man gör ett så stort nummer av några dagars import när vår kärnkraft fallerade. Norge verkar justera sin export rätt rejält efter efterfrågan.

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Hur fungerar det i praktiken? Hörde en intervju på radion med nån insatt i somras. Minns inte vem människan var eller hans yrke. Men han hävdade att det som planeras med kontrollerade avstängningar inte går att genomföra i praktiken för det skulle krävas att energibolagens personal behövde åka ut till varje elstation och bryta elen fysiskt för detta går inte att fjärrstyra.

Eller hur hänger det ihop? Kan man bestämma kl.16 dagen innan att imorgon fimpar vi hela Örebro mellan 12-19 och så trycker en anställd på en knapp "Örebro off"?
Med dagens elmätare kan man, i alla fall, fjärrstänga alla mätare med direktmätning dvs dom som sitter i bostäder och i mindre affärslokaler samt mindre industrier.

Mikael_L
F fribygg skrev:
Jo just nu denna vinter gör det faktiskt det, Stenungsunds verket behövs, hade dess block varit i drift hade de rimligtvis kunnat kompensera för bristen på baskraft sydväst.
Menar du när O3 var stoppad för fix av turbinen?
O3 ligger dock i sydöst.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.