F fribygg skrev:
Men detta har väl ingenting med tråden att göra, kanske starta en separat tråd?
Sorry. Jag blev bara så glad när någon sa nått om motorungdom. SKA INTE UPPREPAS ! (y)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
RoTe
E Elajomannen skrev:
Ja dessa j***a bilstereo, eller snarare verktyg för att föra så mycket oväsen som möjligt. Jag tycker de kan beskatta dessa satyg jävligt hårt. 500% skatt vore här rimligt. En jobbarkompis fick sälja sin lägenhet för ett vrakpris pga att motorungdom stod på en parkering och spydde ut oljud nästan hela nätterna 5-6 dagar i veckan.

Han köpte sig en husbil och bor lite varstans i skogen. Numera alltid utvilad och glad.

Polis och kommun kunde inget göra åt busljudet. En person i huset som tog livet av sig lämnade brev efter sig att det var just därför.
Älskar hur svenskt ditt inlägg låter! Man tar hellre stor ekonomisk förlust alternativt sitt eget liv, än att gör något handgripligen åt problemet (ja olagligt, så knyt näven i era fickor).
 
Hej,

Jag avslutar nu, efter 10 år, mitt LED-lampa projekt, eftersom jag anser att jag lärt mig nog och märker att med tiden så minskar noggrannheten i uppföljningen.

I mitten på november 2012 började jag att succesivt byta ut de flesta glödlampor i huset till LED-lampor (ca 60 st). Eftersom december av tradition innebär extra (jul) belysning så passade jag även på att konvertera denna belysning samtidigt.

Jag startade projektet för att lära mig mer om livslängd och elenergibesparing hos LED-lampor, men insåg med tiden att jag även lärde mig annat nyttigt, t.ex. hur man väljer belysning för reservkraftdrift.

När det gäller elavbrott och reservkraftdrift så har övergången till LED-lampor inneburit att nu finns det t.ex. lampor i E27-sockel som ger 210 lumen/W d.v.s. ett ljusflöde på 840 lumen med endast 4 W elektrisk driveffekt.

Det är 15 gånger bättre ljusverkningsgrad jämfört med en glödlampa som behöver ca 60 W elektrisk driveffekt för att leverera ett ljusflöde på 840 lumen.

Med 1–5 ljuskällor på 4 W får man en bra nödbelysning i flera rum med enbart 4-20W driveffekt.

Man kan naturligtvis styra belysningen med t.ex. närvarosensorer men då måste man komma ihåg att styrelektronik som är kontinuerligt inkopplad har en viss tongångseffekt, brukar vara ca 0,25 W eller mer.

Eftersom livslängden på LED-lampor brukar vara i området 10 000 – 50 000 timmar så borde den inte innebära något bekymmer.

Just nu pågår laddning av mina batterier (sker ca 4–8 ggr år) och elverket har genomgått sin höstkörning. Det gäller att hitta bra rutiner så att man undviker att missa ”underhållet”.

Hur går det för er andra, jag saknar inlägg från er.

Skall jag tolka det som att ämnet håller på att bli ointressant?:thinking:
 
Införskaffat 25ah Ctek laddare. Batterierna laddas nu. Laddar på batteriet i mitten av tre parallellkopplade, något sätt som är bättre?
 
Hej Wilgriff

När man parallellkopplar batterier så försöker man minimera skillnaden i kabellängd för anslutningskablarna.

Principen för en metod att åstadkomma detta framgår i svaret #99 i länken här;
https://www.alternativ.nu/index.php?topic=101900.80

Om du har samma längd på de kablar som ansluts mellan batterierna så får de batterier som har kortare kabellängd på plussidan motsvarande längre kabellängd på minussidan. Då blir totala resistansen till alla batterierna lika.
 
C
Kikar lite på batterilösning nu, inser att det är orimligt att köra elverk dygnet runt en längre tid.
Men vad säger panelen - AGM eller Lithium? 12, 24 eller 48V? Hur resonerar ni kring dimensionering?
 
Hej cpalm

Har man, vid strömavbrott, ett elbehov som ligger runt 50–75 % av elverkets kapacitet då bör man nog köra elverket kontinuerligt. Långvarigt bör man inte belasta ett elverk över 75–80 % av märkeffekten.

Jag har ett tidigare beräknat genomsnittligt effektbehov, vid reservkraftdrift, på ca 150 W som rimligen blir annorlunda vid tester. Men jag utgår ifrån detta för preliminära beräkningar.

Eftersom det är mindre än 10 % av elverkets kapacitet, så tänker jag mellanlagra i blybatterier och driva elutrustningen på en 500 VA (sinus)inverter. Även elverket har (sinus)inverter.

Jag har idag tillgång till 3 st. 12 V blybatterier på ca 200 Ah vardera + ett i reserv. Jag avser att inte ladda ur batterierna till mer är 50% vid drift via omriktare.

Min preliminära (grova) budget innebär drift av generatorn i fyra timmar och då ladda 3 st. batterier samtidigt med 30 A till varje batteri. 30 A under 4 timmar är 120 Ah (drygt halva batterikapaciteten till varje batteri).

90 A och ca 15 V innebär en effekt på ca 1 350 W (ca 75 % av 1800 W) från elverket. 300 Ah (tre batteriers halva kapacitet) delat med 24 timmar innebär 12,5 A. Om batterierna under urladdning håller 12 V så innebär detta en effekt på 12V x 12,5 A = 150 W.

Som läget är idag kan jag, med det jag har, klara ett strömavbrott i flera dagar. Jag försöker att ”skynda långsamt” eftersom jag samtidigt behöver lära mig ”hur man gör” och vill undvika återvändsgränder eller felaktiga investeringar.

Rimligen så kommer mina blybatterier bytas ut mot t.ex. litium framöver, men den investeringen (på rimligen minst 15 000 kr, för 12V 300 Ah) avvaktar jag med det.

Det kan även bli så att jag om några år har en elbil med V2H, V2G eller V2H-teknik och då är det inte säkert om behovet av ett litium ”husbatteri” kvarstår på samma sätt.

Om jag tänker göra så här, hur tänker ni andra? När jag startade tråden var avsikten att flera skulle delta med inlägg om hur man gör.:)

Det saknas definitivt bra kunskap och information hur man klarar sin hemberedskap, och då framför allt gällande elkraft.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wilgriff
  • Laddar…
C
M Martin Lundmark skrev:
Har man, vid strömavbrott, ett elbehov som ligger runt 50–75 % av elverkets kapacitet då bör man nog köra elverket kontinuerligt. Långvarigt bör man inte belasta ett elverk över 75–80 % av märkeffekten.
Det låter rimligt. Då behöver man förvisso också ett elverk som lämpar sig för kontinuerlig drift under längre tid.

Har inte köpt något elverk ännu så jag kan fortfarande tänka helhetslösning. Vill dock ha diesel så jag kan lagra en större mängd bränsle, och då finns det inte så många aggregat < 5kVA att välja på. Elverket blir alltså troligen kraftigt överdimensionerat i relation till effektbehovet.
 
Blysyrabatterier har en verkningsgrad på typ 80%, så har du laddat ur 100 Ah behöver du ladda in 120 Ah.

Du kan inte trycka in 30A kontinuerligt, när laddningsnivån går över 80% kommer batterierna att begränsa strömmen (om du laddar med max 14.4V) och det tar typiskt minst 4 timmar att ladda från 80% till 100% oavsett hur stark laddare du har.

Idealdriftfallet är mellan 50% och 80% laddning, då är laddtiden som kortast och batteriet tar maximal laddning men nyttjar bara 30% av batterikapaciteten.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det låter rimligt. Då behöver man förvisso också ett elverk som lämpar sig för kontinuerlig drift under längre tid.

Har inte köpt något elverk ännu så jag kan fortfarande tänka helhetslösning. Vill dock ha diesel så jag kan lagra en större mängd bränsle, och då finns det inte så många aggregat < 5kVA att välja på. Elverket blir alltså troligen kraftigt överdimensionerat i relation till effektbehovet.
Jag har inverterverk som går på bensin. Köpt aspenbränsle som klarar längre lagring till det.
 
C cpalm skrev:
Det låter rimligt. Då behöver man förvisso också ett elverk som lämpar sig för kontinuerlig drift under längre tid.

Har inte köpt något elverk ännu så jag kan fortfarande tänka helhetslösning. Vill dock ha diesel så jag kan lagra en större mängd bränsle, och då finns det inte så många aggregat < 5kVA att välja på. Elverket blir alltså troligen kraftigt överdimensionerat i relation till effektbehovet.
Hej cpalm

Som du ser av mina beräkningar så finns det en balans mellan hur mycket effekt man kan ta ut och in i de olika enheterna. Man bör t.ex. inte ladda ett blybatteri till mer än 20–30 % av dess kapacitet eller tömma till mer än 50 % om det skall må bra.

Som du ser har jag ca 10 ggr större elverk än det genomsnittliga effektbehovet. Man får räkna lite fram och tillbaka för att se hur stora effekter (hur stora enheter) man behöver.

Sedan skall man ha redundans (reservmöjligheter) och marginaler utan att (av t.ex. kostnadsskäl) överdriva.:)
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
D Dilato skrev:
det tar typiskt minst 4 timmar att ladda från 80% till 100% oavsett hur stark laddare du har.
Bra poäng. AGM-batterier inte bästa valet för elverksladdning med andra ord.

W Wilgriff skrev:
Jag har inverterverk som går på bensin. Köpt aspenbränsle som klarar längre lagring till det.
Ja, men det är också en fråga om hur mycket bensin man "vågar" ha hemma och kan ordna någon sorts omsättning av. Hur mycket har du hemma och hur länge räknar du med att det räcker?
Med @Martin Lundmark s riktmärke på 150W (snitteffekt över dygnet antar jag?) blir det kanske runt 3,5 l/dygn om jag inte räknar fel.

P.s. fast vis av erfarenhet av små bensinmotorer antar jag att tomgångsförbrukningen är rätt hög och att man vid låg belastning förmodligen inte bara kan räkna per uttagen kWh(?)
 
Redigerat:
D Dilato skrev:
Blysyrabatterier har en verkningsgrad på typ 80%, så har du laddat ur 100 Ah behöver du ladda in 120 Ah.

Du kan inte trycka in 30A kontinuerligt, när laddningsnivån går över 80% kommer batterierna att begränsa strömmen (om du laddar med max 14.4V) och det tar typiskt minst 4 timmar att ladda från 80% till 100% oavsett hur stark laddare du har.

Idealdriftfallet är mellan 50% och 80% laddning, då är laddtiden som kortast och batteriet tar maximal laddning men nyttjar bara 30% av batterikapaciteten.
Hej Dilato

Bra synpunkter,

Som du ser så har jag möjligheter att t.ex. ladda i 5 eller 6 timma om det behövs. Den tiden jag laddar kan räknas av från kapacitetsbehovet (elenergin) som behöver lagras i batteriet eftersom då tas energin från elverket. Vid 4 tim. laddningstid minskas lagringsbehovet med ca 16% och vid 6 tim. laddningstid så minskas lagringsbehovet med ca 25% Jag har även ett fjärde batteri.

Jag medveten om att blybatterierna har de begränsningar du talar om, därför har jag gjort en grov kalkyl och testar och utvecklar hela tiden systemet. Det är inte färdigt än. Tack för inlägget.:)
 
C cpalm skrev:
Det låter rimligt. Då behöver man förvisso också ett elverk som lämpar sig för kontinuerlig drift under längre tid.

Har inte köpt något elverk ännu så jag kan fortfarande tänka helhetslösning. Vill dock ha diesel så jag kan lagra en större mängd bränsle, och då finns det inte så många aggregat < 5kVA att välja på. Elverket blir alltså troligen kraftigt överdimensionerat i relation till effektbehovet.
Hej cpalm

Jag hade gärna haft en dieselmotor i elverket men valde bensin (aspenbränsle) eftersom jag har svårt att hitta ett dieselelverk med omvittnad driftsäkerhet till rimligt lågt pris. Eftersom jag ser ut att kunna hålla ner effektbehovet så behöver jag ingen stor generatoreffekt.

Det finns betydligt mer tester och recensioner av små enfas bensinelverk än motsvarande elverk med dieselmotorer.

När Energimyndighetens Testlab, genomförde sin;” Test av reservelverk från 2015” med åtta reservelverk, så fanns två elverk med dieselmotorer med. Men de klarade inte långtidstestet på 150 timmar.

Gällande Kipor KDE 6700TA3 skrev Energimyndigheten; ”Stora mängder svartrök kom ur elverket efter 30 timmar. Testet avbröts.”

Gällande Defenda PRO Z7500R3 konstaterade Energimyndigheten; ”Eldslågor slog ur avgasröret efter 16 timmar. Testet avbröts.”
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/reservelverk-2015/

https://www.energimyndigheten.se/te...ducts=1760,1761,1762,1763,1764,1765,1766,1767

Energimyndigheten har inte genomfört någon ny test, och när jag kontaktade dem för något år sedan var inga nya test inplanerade.

Jag beklagar att det inte finns bättre information för de som vill klara sin hemberedskap gällande elkraft.

Skulle situationen förändras på något sätt, så är inte jag motståndare till att använda diesel i stället för bensin. Men just nu är valet bensin (aspenbränsle) i ett enfas elverk där bränslemängden 25–50 liter omsätts på ca 5 år i en gräsklippare.
 
Redigerat:
Nån som har en bra idé hur man ska kunna säkerställa att lvvp inte fryser sönder vid strömavbrott ?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.