M Martin Lundmark skrev:
Hej Wilgriff

Mitt Honda EU22i köptes för två år sedan för 12 990 kr. Efterfrågan och priserna på elverk verkar stiga, och vi har nog inte sett slutet än.

Jag har inverter (500 VA), batterier och batteriladdare som jag testat i några dagar mot de kyl och frysar som skall användas.

Med 25–50 liter aspenbränsle (kostar ca 1000 kr för 25 liter) klarar jag kyl och frys, nätverk mobilladdning, cirkulationspump och viss belysning mm. rimligen en vecka. (Se tidigare inlägg)

Vedeldning i två spisinsatser. Elverket beräknas gå ca 4 tim/dygn i omgångar.

Hur klarar du värmen?
Eldar med pellets och inverter + batteri driver både panna/brännare och cirkulationspump. Vid kontinuerlig förbrukning på 300w så borde batteri och inverter kunna driva kyl och frysar + panna/brännare i 6 timmar (50% förbrukning av batterierna).

Har inte testat hur lång tid uppladdningen av batterierna kommer ta så hur lång drifttid per dygn elverket kommer ha är osäkert. Aspen är Inköpt till elverket.

Jag har köpt Biltemas 2kw inverterverk kostae under 6 000kr. Eftersom jag inte förväntar mig att köra elverket konstant så hoppas jag att det håller med lite underhåll av det. Antar att det är rejäl kvalitetsskillnad på Hondan och Biltema i och med prisskillnaden?

Någon långtidstestning har jag inte gjort ännu men behöver göras för att se att invertern klarar av starterna på kyl/frys/panna samtidigt.

//Wilgriff
 
W Wilgriff skrev:
Eldar med pellets och inverter + batteri driver både panna/brännare och cirkulationspump. Vid kontinuerlig förbrukning på 300w så borde batteri och inverter kunna driva kyl och frysar + panna/brännare i 6 timmar (50% förbrukning av batterierna).

Har inte testat hur lång tid uppladdningen av batterierna kommer ta så hur lång drifttid per dygn elverket kommer ha är osäkert. Aspen är Inköpt till elverket.

Jag har köpt Biltemas 2kw inverterverk kostae under 6 000kr. Eftersom jag inte förväntar mig att köra elverket konstant så hoppas jag att det håller med lite underhåll av det. Antar att det är rejäl kvalitetsskillnad på Hondan och Biltema i och med prisskillnaden?

Någon långtidstestning har jag inte gjort ännu men behöver göras för att se att invertern klarar av starterna på kyl/frys/panna samtidigt.

//Wilgriff
2 biltema generatorer är ju både billigare och kanske driftsäkrare en ett Honda för intermittent drift?

Ska man ha nått enfas som funkar för dagligt bruk och många timmar årligen är väl Honda outstanding även om prislappen nu har stigit rejält.
 
Hej Wilgriff

Det är viktigt att den lösning man tänker använda verkligen fungerar i skarpt läge” därför så är provkörning viktigt. Man bör starta elverket minst två ggr/år och underhållsladda batterierna.

Denna vinter kommer rimligen för en del husägare innebära en skarp test av förberedelserna.
 
  • Gilla
Wilgriff
  • Laddar…
F fribygg skrev:
2 biltema generatorer är ju både billigare och kanske driftsäkrare en ett Honda för intermittent drift?

Ska man ha nått enfas som funkar för dagligt bruk och många timmar årligen är väl Honda outstanding även om prislappen nu har stigit rejält.
Hej fribygg

Att ha en reserv-lösning t.ex. två elverk är inte dumt. Eller två husägare har var sitt elverk och hjälper varandra om något krånglar.

En annan metod är att man samverkar med flera vänner och grannar vid strömavbrott. T.ex. så kan fem husägare (grannar) dela på tre elverk som går intermittent 4 timmar hos varje husägare. Det ökar säkerheten att man har tillgång till ett fungerande elverk vid strömavbrott.:)
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jag har en två solpaneler, inte stora vet inte hur stor effekt. Den ena laddar ett bilbatteri för att ladda dator, modem och telefon. Det andra laddar ett bilbatteri för ett elstängsel.

Lagar mat på vedspis, och värmer vatten för tvätt. En liten jordkällare för det som ska hållas kallt. Spisen ger en god värme.

Det man kan sakna efter en vecka är en dush. Jag har ingen sjö eller vattendrag nära.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej fribygg

Att ha en reserv-lösning t.ex. två elverk är inte dumt. Eller två husägare har var sitt elverk och hjälper varandra om något krånglar.
Nä ett par billiga elverk som körs intermittent och delas av flera hushåll är kanske både billigare och driftsäkrare än ett Honda som ska flyttas runt och betjäna flera fastigheter.

Jag är tveksam till en 18 000kr investering i ett eget eu22i då jag uppenbarligen klarar mig vid nån veckas strömavbrott utan el, att dimensionera egen reservkraft så den kan driva 3 fas djupvattenpump, tvättmaskin och varmvattenberedare är defenitivt för kostsamt nu.
 
Hej

I ett reportage från Ukraina i SVT lyfter man fram det starka elberoendet i modern sjukvård.
”Sjukvården drabbas hårt av elbristen: ”Svårt att tänka sig hur länge man ska orka””
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/miljoner-ukrainare-utan-el-sjukvarden-drabbas-hart
”De senaste veckorna har Ryssland angripit avgörande infrastruktur kopplad till energiförsörjningen i hela Ukraina. Katastrofläkaren Johan von Schreeb varnar för förödande konsekvenser för vården
– Det är hotfullt mot hela samhället och sjukvården specifikt, säger han.
Johan von Schreeb, professor i katastrofmedicin, har själv arbetat i Ukraina under kriget och menar att elbristen tenderar att bryta ner hela samhället. Han förklarar att bristen på ström gör den redan utsatta befolkningen ännu mer sårbar. Det blir svårare att hålla värmen och få tag i mat, vilket ökar risken för sjukdomar.– Brist på elektricitet är en väldigt farlig sak för hälsan och nu är det viktigt att förhindra att man blir sjuk, säger han.”
Ofta är det först när det blir ”ett skarpt läge” ett riktigt strömavbrott, som vi kan konstatera om de förberedelser vi gjort gällande reservkraft fungerar som vi tänkt; ”Reservkraften slogs ut vid sjukhus”.
https://www.svd.se/a/5fa2920f-d545-3680-a59f-4a45442eeacf/reservkraften-slogs-ut-vid-sjukhus

Ibland uppstår fel när man gör reservkraftprov; ”Reservkraftprov slog ut datorsystem”
https://www.dagensmedicin.se/alla-nyheter/nyheter/reservkraftprov-slog-ut-datorsystem/

Även om ett sjukhus naturligtvis satsar helt andra resurser på en reservkraftlösning än vad en privatperson kan göra och kan anlita fler experter, så kn vi ändå tänka på att vår reservkraftlösning är flexibel.

Att ha någon form av samverkan och en backup-lösning för krånglande elverk (se #964) ökar sannolikheten att man klarar uppgiften.

Att man kan ”tänja” på driftstiden (en vecka) genom lågt energibehov och ett utökat bränsleförråd är en annan del. Jag satsar på att klara en vecka men har tillgång till bränsle och ved för flera veckor. Jag kan dessutom t.ex. tillföra mer bränsle eller ”snåla” på bekvämligheten om det behövs (krävs).

Det viktiga är att komma ihåg att reserverna, vid ett strömavbrott inte alltid går att tillföra genom nya inköp, då butiker är stängda och efterfrågan stor. Rimligen så är det nog svårt för många att t.ex. skaffa mera ved i prisområde fyra denna vinter.

Tyvärr kan nog även nästa vinter kan vara problematisk gällande energifrågan, då tillgången på gas, diesel, ved etc. nog kommer att vara begränsad.
 
Redigerat:
Jag har införskaffat mig ett bensindrivet elverk på 4kW vart succé direkt då det vart strömavbrott 2 dagar förra veckan.

Kunde till och med fortsätta jobba då fibern var igång :)
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
G Greger_08 skrev:
Jag har införskaffat mig ett bensindrivet elverk på 4kW vart succé direkt då det vart strömavbrott 2 dagar förra veckan.

Kunde till och med fortsätta jobba då fibern var igång :)
Hur långa var avbrotten? Var i landet bor du?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur långa var avbrotten? Var i landet bor du?
Stockholms (Huddinge)
Inte så långa 2h ena dagen och 2.5h andra dagen + några små avbrott.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
TRJBerg
G Greger_08 skrev:
Stockholms (Huddinge)
Inte så långa 2h ena dagen och 2.5h andra dagen + några små avbrott.
Det var överraskande. Hade inte väntat mig det när du bor såpass "centralt". Här ute på landet (Heby) har jag sällan sådana avbrott.
 
Hej,

SVT:s nyheter förmedlade i går (22-11-13) en intressant nyhet från TT ” Gotlands beredskap stärks – mobilnät ska klara strömavbrott”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/gotlands-mobilnat-forstarks-mot-stromavbrott

“Mobilnätet är avgörande för att kommunikationen ska fungera i kristider. För att höja beredskapen på Gotland förstärker nu Post- och telestyrelsen (PTS) nätet så att det kan klara av flera dagars strömavbrott. Sedan tidigare kräver PTS att teleoperatörerna har reservkraft för en timme i tätorter och i fyra timmar i övriga landet. Men i ett pilotprojekt på Gotland vill myndigheten se till att det håller mycket längre än så. – Gotland är geografiskt avgränsat och utmärkt som testobjekt. Det är också en särskilt strategiskt viktig plats ur ett totalförsvarsperspektiv, säger Ove Landberg, chef för enheten för robusthet vid PTS, till TT.”

Det är otroligt glädjande om vi kunde få en ökad beredskap att bättre klara kommunikation i samhället vid strömavbrott.

Många av oss har idag bare en länk för kommunikation (telefon och bredband) och det är via mobilnäten.

Jag hade tills för ca tre år sedan tre kommunikationsvägar, förutom mobilnätet och fiber hade jag även kvar ett abonnemang på det så kallade kopparnätet (televerkets gamla trådande nät med batteriförsörjning i telefonstationer). Nu har jag bara mobilnätet och fibern kvar.

I slutet på 2013 får vi förhoppningsvis se hur man lyckats gällande Gotland. ”Projektet ämnar att se till att hela Gotland har fungerande täckning utomhus under ett strömavbrott. Det innebär att man kan behöva gå ut för att det ska fungera.”
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Bara de inte testar i Värmland - här stjäls batterierna till mobilmasterna av "motorburen ungdom" som har dem till att driva sin överdimensionerade bilstereo.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bara de inte testar i Värmland - här stjäls batterierna till mobilmasterna av "motorburen ungdom" som har dem till att driva sin överdimensionerade bilstereo.
Ja dessa j***a bilstereo, eller snarare verktyg för att föra så mycket oväsen som möjligt. Jag tycker de kan beskatta dessa satyg jävligt hårt. 500% skatt vore här rimligt. En jobbarkompis fick sälja sin lägenhet för ett vrakpris pga att motorungdom stod på en parkering och spydde ut oljud nästan hela nätterna 5-6 dagar i veckan.

Han köpte sig en husbil och bor lite varstans i skogen. Numera alltid utvilad och glad.

Polis och kommun kunde inget göra åt busljudet. En person i huset som tog livet av sig lämnade brev efter sig att det var just därför.

Att lyssna på musik i bilen högt har även jag och de flesta gjort men detta med att spela upp endast låga basljud är någon jävla sjuka dessa personer har. Totalt intelligens befriade idioter måste det ju vara. En riktig hifi människa lyssnar inte så, alltså är det bara ett jävla satans otyg som borde innebära något mer en bara böter. Antagligen så hjälper väl deras curling föräldrar med pengar till böterna. " grabben måste ju få lyssna på musik."

Tack för ordet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Ja dessa j***a bilstereo, eller snarare verktyg för att föra så mycket oväsen som möjligt. Jag tycker de kan beskatta dessa satyg jävligt hårt. 500% skatt vore här rimligt. En jobbarkompis fick sälja sin lägenhet för ett vrakpris pga att motorungdom stod på en parkering och spydde ut oljud nästan hela nätterna 5-6 dagar i veckan.

Han köpte sig en husbil och bor lite varstans i skogen. Numera alltid utvilad och glad.

Polis och kommun kunde inget göra åt busljudet. En person i huset som tog livet av sig lämnade brev efter sig att det var just därför.

Att lyssna på musik i bilen högt har även jag och de flesta gjort men detta med att spela upp endast låga basljud är någon jävla sjuka dessa personer har. Totalt intelligens befriade idioter måste det ju vara. En riktig hifi människa lyssnar inte så, alltså är det bara ett jävla satans otyg som borde innebära något mer en bara böter. Antagligen så hjälper väl deras curling föräldrar med pengar till böterna. " grabben måste ju få lyssna på musik."

Tack för ordet.
Men detta har väl ingenting med tråden att göra, kanske starta en separat tråd?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.