C
X xLnT skrev:
De måste leva upp till en viss rening (Euro V sedan 2019), och det kan man inte göra idag utan tex AdBlue.
Frågan är om det gäller elverk av den storlek vi diskuterar här?
Kikat mycket på små diesel-verk i år och har inte sett ett enda verk som ser ut ha ens de enklaste formerna av "avgasrening".
 
C cpalm skrev:
Frågan är om det gäller elverk av den storlek vi diskuterar här?
Kikat mycket på små diesel-verk i år och har inte sett ett enda verk som ser ut ha ens de enklaste formerna av "avgasrening".
Nej precis. Dessa skulle ju inte heller gå att utrusta med modern avgasrening utan att priset steg så i höjden att de blev ointressanta.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
tommib
Apropå AdBlue, hur länge kan man lagra det då? De funkar som jag har köpt säger 1 år. Det är iofs kort i reservkraftssammanhang men ändå inte superkort.
 
C cpalm skrev:
Frågan är om det gäller elverk av den storlek vi diskuterar här?
Kikat mycket på små diesel-verk i år och har inte sett ett enda verk som ser ut ha ens de enklaste formerna av "avgasrening".
Nä, jag tror gränsen börjar vid ca 40KVA.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Apropå AdBlue, hur länge kan man lagra det då? De funkar som jag har köpt säger 1 år. Det är iofs kort i reservkraftssammanhang men ändå inte superkort.
Hållbarheten för AdBlue är ca 1år ja. Så hur man har tänkt med kraven för reservkraft där vet jag inte.
Vem vill byta 100L AdBlue årligen? Eller ska man bara tanka 10L och förlita soig på att det går att få tag på AdBlue någonstans vid kris?
 
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Dessa skulle ju inte heller gå att utrusta med modern avgasrening utan att priset steg så i höjden att de blev ointressanta.
Nej, och apropå pris, så satan vad dyra de små diesel-verken är. Speciellt om man vill undvika de värsta kinagrejorna. Blir ju betydligt billigare att köpa en begagnad bil och en 12->230V inverter :rofl:
 
C cpalm skrev:
Nej, och apropå pris, så satan vad dyra de små diesel-verken är. Speciellt om man vill undvika de värsta kinagrejorna. Blir ju betydligt billigare att köpa en begagnad bil och en 12->230V inverter :rofl:
Ja, elverken har ju en liite större generator... ;) Men det är klart att det går att bygga själv för den händige. Jag hade en arbetskamrat som körde husvärmen på en 6-cylindrig Mercedesmotor. Han hade kylsystemet till acc-tankar och genererade ström med motoreffekten. (Vet dock inte hur mycket.) Kördes på rapsolja. Hittar inga länkar just nu då.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Apropå AdBlue, hur länge kan man lagra det då? De funkar som jag har köpt säger 1 år. Det är iofs kort i reservkraftssammanhang men ändå inte superkort.
Det kan enligt tillverkarna tydligen sträckas till 18 månader i originaldunk förvarat mörkt mellan 11C och 30C.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, elverken har ju en liite större generator... ;)
Jo, fast om man skall driva kyl, frys och en vedpanna som jag är ute efter så duger det nog nästan. Annars kan man ju slänga in en sån där generator som bilstereoentusiaster kör med.
Snarare så att man får en onödigt stor motor, men å andra sidan har en halvmodern bil så mycket bränslesparande finesser så att man undrar om bilen inte ändå skulle bli billigare i drift. :rofl:
 
M Martin Lundmark skrev:
Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?:)
Menar du privat eller i näringsverksamhet?
Skattemässigt är inga privata reservaggregat och bränslelager avdragsgilla, i näring är allt som behövs för näringen avdragsgillt (och ofta kan man dessutom kvitta momsen)

Nu tror jag inte miljö och skattefrågor är högt på agendan när man planerar hur man ska klara elavbrott en vecka oavsett om man är företagare eller privatperson, det är nog precis som i krig att man måste lära sig att se vad som är viktigt och prioritera därefter, i det nuvarande kriget har Ukraina inte efterfrågat miljöklassade fordon, kanoner, reservelverk eller ammunition vad jag vet.

Vid de stormar och därmed följande strömavbrott som drabbat Sverige detta årtusende har heller inte miljö och skattefrågor varit på tapeten och jag hoppas att vi kan bygga upp ett så resilient elsystem och civilförsvar att våra efterkommande kan prioritera även miljö och skattemässigt regelefterlevnad även i kris även om jag tror att det ligger oerhört långt fram i tiden och jag är rätt övertygad att varken jag eller du @Martin Lundmark kommer att få uppleva den dagen.
 
C
F fribygg skrev:
Nu tror jag inte miljö och skattefrågor är högt på agendan när man planerar hur man ska klara elavbrott en vecka oavsett om man är företagare eller privatperson
Väl mitt uppe i en krissituation är det nog ingen som bryr sig om man tummar på miljö- eller skatteregler, men när det handlar om att förbereda sig inför en sådan får det ju konsekvenser. I form av vilken utrustning/bränsle som är tillgänglig, hur bränsle kan/får lagras och hur lagret kan omsättas.
 
C cpalm skrev:
Väl mitt uppe i en krissituation är det nog ingen som bryr sig om man tummar på miljö- eller skatteregler, men när det handlar om att förbereda sig inför en sådan får det ju konsekvenser. I form av vilken utrustning/bränsle som är tillgänglig, hur bränsle kan/får lagras och hur lagret kan omsättas.
Hur har det påverkat oss efter tex stormen Gudrun menar du?
 
tommib
X xLnT skrev:
Hållbarheten för AdBlue är ca 1år ja. Så hur man har tänkt med kraven för reservkraft där vet jag inte.
Vem vill byta 100L AdBlue årligen? Eller ska man bara tanka 10L och förlita soig på att det går att få tag på AdBlue någonstans vid kris?
Man får ha dieselbil och omsätta det. I värsta fall får man väl köpa nytt. Med nuvarande priser för AdBlue är det väl ca 3 kkr per år om det rör sig om 100 l.

Har man ett verk i storleksklassen >40 kVA så har man säkert också maskiner som ska drivas och de lär väl behöva AdBlue också. Rimligen har man alltså en viss omsättning på det.
 
F fribygg skrev:
Menar du privat eller i näringsverksamhet?
Skattemässigt är inga privata reservaggregat och bränslelager avdragsgilla, i näring är allt som behövs för näringen avdragsgillt (och ofta kan man dessutom kvitta momsen)

Nu tror jag inte miljö och skattefrågor är högt på agendan när man planerar hur man ska klara elavbrott en vecka oavsett om man är företagare eller privatperson, det är nog precis som i krig att man måste lära sig att se vad som är viktigt och prioritera därefter, i det nuvarande kriget har Ukraina inte efterfrågat miljöklassade fordon, kanoner, reservelverk eller ammunition vad jag vet.

Vid de stormar och därmed följande strömavbrott som drabbat Sverige detta årtusende har heller inte miljö och skattefrågor varit på tapeten och jag hoppas att vi kan bygga upp ett så resilient elsystem och civilförsvar att våra efterkommande kan prioritera även miljö och skattemässigt regelefterlevnad även i kris även om jag tror att det ligger oerhört långt fram i tiden och jag är rätt övertygad att varken jag eller du @Martin Lundmark kommer att få uppleva den dagen.
Hej fribygg
Jag tänker inte främst på de som behöver låt säga 25–50 kVA reservkraft eller mer, utan på alla privatpersoner och vissa mindre företag som denna vinter och några år framöver hamnar i behov av en reservkraftlösning.

När det gäller skattefrågor så tänkte jag främst på bränslet.

Efter avregleringen 1996 har elmarknaden långsamt förändrats till att bli mer och mer ”slimmad” (det ligger i avregleringens idé).

Vi elanvändare har inte riktigt hängt med i förändringen och bland annat den extra energibristen på grund av kriget har satt fart på problematiken.

Det tar normalt mellan 6–17 år att göra stora förändringar i elförsörjningen och även många beslutsfattare saknar bra elkraftkunskaper, vilket komplicerar det hela.

Många har nu ”upptäckt” att elkraft inte bara flödar i obegränsad mängd, och till nästan ingen kostnad och utan avbrott, från ”två hål i väggen” utan vi måste göra uppoffringar (eftergifter) för att kunna ha tillgång till den vara, som samhället har blivit helt beroende av.:)
 
Redigerat:
C
F fribygg skrev:
Hur har det påverkat oss efter tex stormen Gudrun menar du?
Förstår nog inte frågan, men vad gäller tillgången till "olagliga" elverk och möjligheten att lagligt bygga upp och omsätta ett större bränslelager som privatperson har det nog i princip inte påverkat oss alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.