C cpalm skrev:
Förstår nog inte frågan, men vad gäller tillgången till "olagliga" elverk och möjligheten att lagligt bygga upp och omsätta ett större bränslelager som privatperson har det nog i princip inte påverkat oss alls.
Nä, vi får nog bygga vår beredskap så vi klarar oss utan el nån vecka, att satsa på egen producerat biobränsle och förbränning av detta är betydligt mindre komplicerat och förmodligen även mindre farligt och dyrbart åtminstånde om man bor i eget hus.
 
C
F fribygg skrev:
Nä, vi får nog bygga vår beredskap så vi klarar oss utan el nån vecka
Delar den inställningen helt klart, men det finns vissa eldrivna grejor man gärna skulle vilja säkra. För egen del vedpanna och frys.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Man får ha dieselbil och omsätta det. I värsta fall får man väl köpa nytt. Med nuvarande priser för AdBlue är det väl ca 3 kkr per år om det rör sig om 100 l.

Har man ett verk i storleksklassen >40 kVA så har man säkert också maskiner som ska drivas och de lär väl behöva AdBlue också. Rimligen har man alltså en viss omsättning på det.
Vilka övriga maskiner i en serverhall eller ISP kräver AdBlue?
Hur enkelt tror du det är att skaffa AdBlue efter en veckas strömavbrott? Vilket är scenariot vi pratar här.
Varenda jävel med ett verk större än 40KVA (finns massor) kommer behöva det för att driva sin anläggning.
Vi har diesel (ecopar) för att klara 10-dygns drift, det blir en hel del AdBlue. Det vill vi inte byta varje år.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Delar den inställningen helt klart, men det finns vissa eldrivna grejor man gärna skulle vilja säkra. För egen del vedpanna och frys.
Frys, kyl och tvätt och elektroniskkommunikation hör till det jag funderar på om det är värt att hålla reservkraft för. Värme, vatten och matlagning fixar jag utan el när det behövs.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
AdBlue är en 32,5% lösning av urea i avjoniserat vatten. Urea kan köpas i säckar om 25 kg eller 600 kg. Det verkar inte stå något om begränsad hållbarhet. Utrustning för avjonisering av vatten finns att köpa.
Menar du att man själv ska lagerhylla detta som ett alternativ?
Problemet jag ser är att man måste omsätta AdBlue man hällt i tanken, annars måste man tömma ut det och fylla på nytt.
 
C civilingenjören skrev:
AdBlue är en 32,5% lösning av urea i avjoniserat vatten. Urea kan köpas i säckar om 25 kg eller 600 kg. Det verkar inte stå något om begränsad hållbarhet. Utrustning för avjonisering av vatten finns att köpa.
Hej civilingenjören

Kan urea och avjoniserat vatten som förvaras var för sig, och sedan blandas (i t.ex. en automatisk blandningsmaskin) i lämpliga mängder vid behov.

Är blandningsförfarandet komplicerat?

Kan oblandad urea förvaras länge?
 
C
Har inte provat att blanda urea men om man inte längre ser några kristaller har det löst sig. (Som när man blandar askorbinsyra, vilket jag gör regelbundet.) Det borde inte vara svårt.

Som jag skrev såg jag inget om förvaringstid i databladet så jag antar att det kan förvaras länge.

En intressant fråga är vad som händer om man bara använder ett vanligt vattenfilter för att rena vattnet (alltså inte jonbytare).
 
C civilingenjören skrev:
Har inte provat att blanda urea men om man inte längre ser några kristaller har det löst sig. (Som när man blandar askorbinsyra, vilket jag gör regelbundet.) Det borde inte vara svårt.

Som jag skrev såg jag inget om förvaringstid i databladet så jag antar att det kan förvaras länge.

En intressant fråga är vad som händer om man bara använder ett vanligt vattenfilter för att rena vattnet (alltså inte jonbytare).
Hej civilingenjören

Problematiken med en kort lagringstid för AdBlue kan ju till stor del elimineras om man kan lagra råvaror åratal och blanda ”On demand” vid t.ex. strömavbrott.

Var finns "haken"?
 
C
Någon får prova och berätta var haken finns. (Någon nämnde att det som finns i tanken kan åldras.)

Lösningen bör om möjligt förvaras svalt.
 
Redigerat:
F fribygg skrev:
Frys, kyl och tvätt och elektroniskkommunikation hör till det jag funderar på om det är värt att hålla reservkraft för. Värme, vatten och matlagning fixar jag utan el när det behövs.
Tvätt klarar man väl sig utan i flera veckor om det kniper, i värsta fall får man väl göra det manuellt...
 
D Dilato skrev:
Tvätt klarar man väl sig utan i flera veckor om det kniper, i värsta fall får man väl göra det manuellt...
Man klarar sej utan el, frågan för mig är ju vilken bekvämlighet man önskar och hur svårt och dyrt det är att bygga pålitliga reservsystem om man bestämmer sig för det.

Att tvätta manuellt är för mig väsentligt tyngre och mer tidskrävande än matlagning, hygien och uppvärmning av bostaden, men trådens rubrik gäller ju iofs bara hur man klarar elavbrott en vecka...
 
Runt 15k har min lösning kostat exkl bränsle. Behöver köpa en vettig 12v laddare för någon tusenlapp också. Lösningen är inverter + 300ah batterier och inverterelverk.
 
W Wilgriff skrev:
Runt 15k har min lösning kostat exkl bränsle. Behöver köpa en vettig 12v laddare för någon tusenlapp också. Lösningen är inverter + 300ah batterier och inverterelverk.
Billigt i dagens läge, nu kostar väl ett litet enfas Honda 18tusen
 
W Wilgriff skrev:
Runt 15k har min lösning kostat exkl bränsle. Behöver köpa en vettig 12v laddare för någon tusenlapp också. Lösningen är inverter + 300ah batterier och inverterelverk.
Hej Wilgriff

Mitt Honda EU22i köptes för två år sedan för 12 990 kr. Efterfrågan och priserna på elverk verkar stiga, och vi har nog inte sett slutet än.

Jag har inverter (500 VA), batterier och batteriladdare som jag testat i några dagar mot de kyl och frysar som skall användas.

Med 25–50 liter aspenbränsle (kostar ca 1000 kr för 25 liter) klarar jag kyl och frys, nätverk mobilladdning, cirkulationspump och viss belysning mm. rimligen en vecka. (Se tidigare inlägg)

Vedeldning i två spisinsatser. Elverket beräknas gå ca 4 tim/dygn i omgångar.

Hur klarar du värmen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.