3 509 läst · 22 svar
4k läst
22 svar
Minska hastighet FTX för att spara el?
Det man vinner i den ena änden förlorar man nog i den andra änden.rickardg skrev:Som en av alla energibesparingar har jag programmerat om mitt FTX-aggregat (Temovex RT700S-EC) att köra långsammare (30% istället för 65%) på natten 23-05 när man inte har lika stort behov av fullt flöde (minskar man lika mycket hela dagen så blir det sämre luft) , tänkte att det blir avsevärt färre liter luft att värma upp för värmepumpen på det sista som FTX-aggregatet inte plockar. Verkar dock som att luften blir förvärmd mer när den drygt en grad mer med lägre flöde borde varit mer isolering på de kalla kanalerna (har bara 100mm typ tror jag).. bör vara en vinst ändå att minska flöded men gör kanske inte riktigt lika stor skillnad som jag tänk mig...
Kollar man på husets elförbrukning per timme syns det inte så mycket skillnad före/efter jag drog ner flödet men bruset är avsevärt högre än besparingen som borde vara omkring 2% av totala förbrukningen för tillfället och ännu mer försumbar med variationerna pga utomhustemperatur.....
En liten varning.
Jag har 3 lägen på min FTX och på det lägsta läget så kör den inte värmaren alls och fläkten går på low.
Med -6 grader på vinden så resulterade det i att luften kondenserar och vattnet sen fryser vilket leder till översvämning. Problemet gick att lösa med värmekabel men då drar värmekabel lika mycket som om man kör på Normal...
Nu får den istället gå på normal, blir det riktigt kallt måste jag ändå köra värmekabel till dräneringen men gör det punktvis.
Jag har 3 lägen på min FTX och på det lägsta läget så kör den inte värmaren alls och fläkten går på low.
Med -6 grader på vinden så resulterade det i att luften kondenserar och vattnet sen fryser vilket leder till översvämning. Problemet gick att lösa med värmekabel men då drar värmekabel lika mycket som om man kör på Normal...
Nu får den istället gå på normal, blir det riktigt kallt måste jag ändå köra värmekabel till dräneringen men gör det punktvis.
Tack för engagemang och svar. Rören går mestadels i isolerade utrymmen. Det låter som att det inte finns så mkt besparing att göra på att sänka hastigheten (det är dock skönt för öronen med mindre brummande), så jag låter den även fortsatt gå på normal. Vi använder ca 270 kwh el/månad (har fjärrvärme), så det finns inte så mkt att dra in på. Just nu när man pratar slutkundspris på upp till 11 kr/kwh blir dock även en låg förbrukning en del pengar.
Tycker diskussionen verkar lite bakvänd. Man tittar på verkningsgrad som kan bli lägre vid lågt flöde samt vad fläktarna drar, men det måste väl ändå vara mängden luft som måste värmas upp som spelar störst roll?
Säg 50 l/s i normalt läge och 25 i låg. Om vi har samma verkningsgrad på säg 90% så kommer vi behöva värma 10% av den växlade luften från utomhustemp till inomhustemp. I lågflöde går det alltså åt hälften så mycket tillsatsvärme.
Säger vi 1kg/m3 och 1kJ/kgK för luft kostar det alltså 1W per grad och liter att tillskottsvärma. 30 graders skillnad med 90% verkningsgrad så är det 5 l/s som ska värmas 30 grader, så 150W. Vid 25l/s är det 75W (10% av 25 liter ska värmas). Då ska du ner i 80% verkningsgrad för att det ska bli jämnt skägg.
Lägger man till besparing på drift av fläktar på säg 100W till 60W så är det ännu värre. Då behöver du 75% eller lägre för att lågflöde ska bli sämre.
Kylan som kryper in i rören vid lågt eller högt flöde är ju densamma, beror på skillnaden i temp samt arean som utsätts (och hur väl luftens temp övergår till metallen i röret). Den kommer faktiskt vara lite lägre om man har lägre flöde i röret och temperaturen sjunker, tempdiffen sjunker ju då! Dessutom har ju lägre turbulens i röret som gör att metallen värms sämre men det är nog marginellt...
Då tror jag nog problem med is och kondens i rören är ett större huvudbry. Enligt ovanstående summering är det (vid 90% verkningsgrad) driften för fläkten samt tillskottsvärmen som det kostar och om du har billig fjärrvärme så är det kanske 50W (en dryg kWh om dygnet) det handlar om.
Säg 50 l/s i normalt läge och 25 i låg. Om vi har samma verkningsgrad på säg 90% så kommer vi behöva värma 10% av den växlade luften från utomhustemp till inomhustemp. I lågflöde går det alltså åt hälften så mycket tillsatsvärme.
Säger vi 1kg/m3 och 1kJ/kgK för luft kostar det alltså 1W per grad och liter att tillskottsvärma. 30 graders skillnad med 90% verkningsgrad så är det 5 l/s som ska värmas 30 grader, så 150W. Vid 25l/s är det 75W (10% av 25 liter ska värmas). Då ska du ner i 80% verkningsgrad för att det ska bli jämnt skägg.
Lägger man till besparing på drift av fläktar på säg 100W till 60W så är det ännu värre. Då behöver du 75% eller lägre för att lågflöde ska bli sämre.
Kylan som kryper in i rören vid lågt eller högt flöde är ju densamma, beror på skillnaden i temp samt arean som utsätts (och hur väl luftens temp övergår till metallen i röret). Den kommer faktiskt vara lite lägre om man har lägre flöde i röret och temperaturen sjunker, tempdiffen sjunker ju då! Dessutom har ju lägre turbulens i röret som gör att metallen värms sämre men det är nog marginellt...
Då tror jag nog problem med is och kondens i rören är ett större huvudbry. Enligt ovanstående summering är det (vid 90% verkningsgrad) driften för fläkten samt tillskottsvärmen som det kostar och om du har billig fjärrvärme så är det kanske 50W (en dryg kWh om dygnet) det handlar om.