@Sir Duke

Du behöver inte fundera mer på vad som hänt! Optimerarna hade inte varit parade och då startar inget. Den har producerat 0 och precis 0 sedan den slogs på då den inte varit parad.

Det lyser blått och grönt på växelriktaren. Då finns den uppkopplad mot SolarEdge portal. Gå in på denna sida och kolla status för siten. https://monitoring.solaredge.com/

R Robert-san01 skrev:
@Sir Duke

Du behöver inte fundera mer på vad som hänt! Optimerarna hade inte varit parade och då startar inget. Den har producerat 0 och precis 0 sedan den slogs på då den inte varit parad.

Det lyser blått och grönt på växelriktaren. Då finns den uppkopplad mot SolarEdge portal. Gå in på denna sida och kolla status för siten. [länk]
Tack, ja men SolarEdge-supporten såg även att smartboxen verkar felkopplad, så det var flera fel tyvärr.

S Sir Duke skrev:
Tack, ja men SolarEdge-supporten såg även att smartboxen verkar felkopplad, så det var flera fel tyvärr.
Då gäller det bara att få installatören till att korrigera felen också.
Har dina bekanta ställt något ultimatum till installatören innan de hängs ut i diverse forum och sociala medier ?
Att felen ska vara åtgärdade före 15e dec, i annat fall hängs de ut och anmälan till ARN upprättas med krav på kompensation och ersättning för att ta in elektriker som åtgärdar det(om det finns någon elektriker som vill pilla på andras utförda installationer)

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Känner mig dum nu men förstår tyvärr inte vad du menar :)

Menar du om de förbrukat i den storleksordningen? De har en ganska modern villa och haft värmen av. Men slog på den för några veckor sedan.
Det jag menar är det här:
S Sir Duke skrev:
Jag tror smartmätaren bara har skenat de senaste veckorna för när jag kollade historiken i appen fanns det inga staplar dvs 0 för sept/okt/halva nov men de senaste veckorna har de en produktion på 60-110 kWh per dygn.
Jag tycker det är väldigt intressant att den har visat 0 hela tiden sedan installation utom tills för ett par veckor sedan, då har den börjat visa en produktion som är orimligt stor, 60-110 kWh per dygn.

1. Vad hände för några veckor sedan som gjorde att systemet helt plötsligt började mäta något annat än 0?
2. Hur stor faktisk förbrukning har de under den här perioden när smartmätaren har börjat ange förbrukningen 60-110 kWh per dygn, är den lika stor som mätaren anger var produktion?
Detta kan enkelt verifieras genom att titta på nätägarens hemsida, där bör de ha inlogg och kunna hitta "mina sidor" eller liknande. Där bör de kunna se vilken förbrukning nätägarens elmätare har registrerat för ett specifikt dygn och jämföra med vad appen säger.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Smartbox? Menar du smartmätaren? Om den är rätt kopplad kan du se om den visar export när solen inte är uppe. Då är den felvänd.

R Robert-san01 skrev:
Smartbox? Menar du smartmätaren? Om den är rätt kopplad kan du se om den visar export när solen inte är uppe. Då är den felvänd.
Ja smartmätare menade jag förstås.
Ja den blinkar även när det är mörkt.

S Sir Duke skrev:
Ja smartmätare menade jag förstås.
Ja den blinkar även när det är mörkt.
Kolla på portalen om det är import eller export.

Fairlane Fairlane skrev:
Det du citerade var ju ett svar på att det var högst rimligt att ingen el producerats i en svensk anläggning från september fram till nu och att anläggningar inte borde finnas i Sverige utan i Afrika. Håller du med om den bilden, att det är.högst rimligt med 0 kWh sen september?
Självklart inte. Tog du illa upp? Jag ville snarare nyansera debatten med lite fakta.

R Robert-san01 skrev:
Kolla på portalen om det är import eller export.
Ser ut som export.

K K. L skrev:
Säkert samma fundering som jag hade.
Jag ville också veta vilken effekt det är när du har så fina siffror i September, Oktober och November.
Ska verkligen inte klaga, 46 paneler som ska ge nästan 17000kwh/år. Fått ut 9600kwh sen start av anläggningen 220601.

• Gilla
DataJonny och 1 till
  • Laddar…
EddieHansson
S Sir Duke skrev:
Det borde finnas möjlighet att kräva ersättning motsvarande vad produktion skulle ha varit från installation tills nu.

• Gilla
Sir Duke
  • Laddar…
K
S Sir Duke skrev:
Det står motstridig info i SolarEdge-appen.
Det står 0 i produktion i layouten där man ser sin fysiska setup. Alltså även ackumulerat senaste månaden etc är 0.
Men i en annan graf står det produktion och där är det typ 60-110 kWh varenda dag de senaste veckorna, men 0 före dess.
S Sir Duke skrev:
Nu fick jag lite uppdatering:

SolarEdge-supporten såg att VR inte kommunicerade med optimerarna. Men de lyckades parkoppla dem på distans och allt hoppade igång.

Dock verkar något vara fel med smartboxen som visar export av el trots nattläge. De tror den är felkopplad och hänvisar till installatören för att kolla på det.
Det var min gissning efter det du skrev plus bilderna. Där Brytaren är i läget 1. Bilden borde vara efter de parat, om dioderna lyser fast. Troligen installatören som slarvat och missat att köra igång och para. Annars hoppar de inte igång och producera. Det är en säkerhetsgrej, de producerar inte fören de fått ok från växelriktaren. Så det är max 1 volt per panel på slingan när den är bruten eller växelriktaren är offline.

Sedan låter det och precis som solaredge säger att smart-mätaren är felvänd. Ledarna som går in där uppe ska gå in där nere och tvärt om. Det behöver en behörig elektriker göra. En ganska enkel åtgärd om trådarna räcker. Tror inte att ni enkelt kan koppla förbi mätaren, så siffrorna i appen blir konstiga fram tills det är fixat.

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Det var min gissning efter det du skrev plus bilderna. Där Brytaren är i läget 1. Bilden borde vara efter de parat, om dioderna lyser fast. Troligen installatören som slarvat och missat att köra igång och para. Annars hoppar de inte igång och producera. Det är en säkerhetsgrej, de producerar inte fören de fått ok från växelriktaren. Så det är max 1 volt per panel på slingan när den är bruten eller växelriktaren är offline.

Sedan låter det och precis som solaredge säger att smart-mätaren är felvänd. Ledarna som går in där uppe ska gå in där nere och tvärt om. Det behöver en behörig elektriker göra. En ganska enkel åtgärd om trådarna räcker. Tror inte att ni enkelt kan koppla förbi mätaren, så siffrorna i appen blir konstiga fram tills det är fixat.
Tack för bra input

SolarEdge lyckades tydligen göra nåt på distans idag så nu producerar solcellerna och det syns i appen.

Om och hur smartmätaren funkar fattar jag inte alls. Anslutningarna var fel ja. Men det gick att konfigurera om.

Återstår att kolla vidare på smartmätaren och elmätaren och alla appar och fakturor.

Sammanfattning: Vilka jäkla rövhål till installatörer det finns.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
S Småbrukaren skrev:
Självklart inte. Tog du illa upp? Jag ville snarare nyansera debatten med lite fakta.
Nej jag tog inte illa upp och jag anser nog fortfarande att det jag skrev stämmer.
" I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern"

Fairlane Fairlane skrev:
Nej jag tog inte illa upp och jag anser nog fortfarande att det jag skrev stämmer.
" I Sverige har vi betydligt fler soltimmar på sommaren än i Afrika, och i gengäld betydligt färre vintern"
Inget afrikanskt land har fler soltimmar än Sverige juni till augusti? Eller menar du sammantaget genomsnitt av hela kontinenten? Det skulle jag gärna vilja se källa på. :cool::thinking:

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.