hsd
devjoachim devjoachim skrev:
Håller med dig, därför svärmor vill vara försiktig och sköta det på ett snyggt sätt.

Jag själv hade nog bara sprungit över till han :D
Om det är fel och pumen går kontinuerligt så kan den haverera helt närsomhelst, då blir det inget vatten
Ta kontakt med grannen och kolla pumpstatus snarast

• Gilla
39x och 1 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Absolut, håller med dig där. Jag skulle ha kollat svaren bättre innan jag skrev. Men oavsett det så anser jag att vad man än svarar, hur fel man än svarar ( om man inte gör det medvetet för att vara"dum") så finns det väl ändå ingen anledning att svara på ett spydigt sätt.
Svaret du fick var inte otrevligt. Spydigheten var så mild att den knappt var detekterbar, och knappast mer än vad man kan förvänta sig när man skriver rena självklarheter i en tråd med hundratals inlägg utan att läsa igenom den ordentligt först. Den som svarade var uppenbarligen inte beredd på att vi fått in ordföranden i överkänsliga lättkränktingars riksförbund på forumet.

Eftersom du dessutom tydligen hakat upp dig på att du måste ha sista ordet ser jag inte att den här kavalkaden i ofrivillig lyteskomik kommer att ta slut inom överskådlig framtid, så fortsätt du gräva din grop allt djupare! Eftersom TS inte fyller på med ny information är det i princip du som håller tråden vid liv, medan resten av forumdeltagarna antingen skrattar åt dig eller irriterar sig på alla meningslösa inlägg du orsakar.

• Gilla
  • Haha
  • Arg
Marcus-k och 16 till
  • Laddar…
Stackars TS,,,
318 inlägg i skrivande stund,,hur ska TS orka sortera ut det relevanta som trots allt gömmer sig i denna tragedi till tråd? Det är precis denna troende och gissningsdiarré som förstör ett annars ypperligt forum för delning av erfarenheter och råd.
På ett sätt blir det respektlöst..

• Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
TorpAnders TorpAnders skrev:
Stackars TS,,,
318 inlägg i skrivande stund,,hur ska TS orka sortera ut det relevanta som trots allt gömmer sig i denna tragedi till tråd? Det är precis denna troende och gissningsdiarré som förstör ett annars ypperligt forum för delning av erfarenheter och råd.
På ett sätt blir det respektlöst..
Fick all info jag behövde på de första 20 svaren, men 320 "svar" hade jag inte räknat med.

• Gilla
  • Haha
Peckalanger och 21 till
  • Laddar…
Absolut är det många svar. Själv så är jag nyfiken på hur det kommer att sluta.

• Gilla
Epoxil och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Om grannen har gjort investeringen i borrhål och pump samt står för underhållet verkar iofs månadskostnaden för vatten vettig, billigare än vad många kommuner debiterar sina VA abonnenter per månad.
Otroligt! snacka om borhåll?Om TS säger att avtalet är att dom delar på elen och grannen under 10 års tid med ett flin halar upp en elräkning som motsvarar hela husets förbrukning. Jag hade stämt det jäkeln för bedrägligt intygande eller ngt. Fy f-n för en sådan människa.

• Gilla
devjoachim
  • Laddar…
M Mekaniker skrev:
Otroligt! snacka om borhåll?Om TS säger att avtalet är att dom delar på elen och grannen under 10 års tid med ett flin halar upp en elräkning som motsvarar hela husets förbrukning. Jag hade stämt det jäkeln för bedrägligt intygande eller ngt. Fy f-n för en sådan människa.
Det är absolut en möjlighet att ta det civilrättsligt, risken är ju att svärmor mister vattnet då om hon saknar servitut.

Jag har försökt följa tråden hjälpligt, men kan ha missat det: fick vi nåt svar på hur tidigare räkningar sett ut? Skiljer det något över året?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Strip Strip skrev:
Jag har försökt följa tråden hjälpligt, men kan ha missat det: fick vi nåt svar på hur tidigare räkningar sett ut? Skiljer det något över året?
Alla ”kvitton” finns sen start, svärfar hade sparat allt.

Men det jag har på bild är för detta året, innan betalade dem varje kvartal typ, så en av bilderna är för fyra månader typ, slår man ut det så är det lite färre kWh/månad.

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
S senap skrev:
"Förändras konstant"???

Antingen förändras något eller så är det konstant. Försöker du antyda om att det är en derivata, dvs att ändringen är konstant? I så fall är vi inne på exponentfunktioner och förbrukningen kommer att bli oändligt stor inom en inte alltför begränsad period. I ditt exempel så fanns det dessutom ingen förändring av effekten ( = momentan energiförbrukning).

Jag kan säga att jag undervisar i detta (sedan 30 år) på högskolenivå och har aldrig i hela mitt liv sett din förklaring. Man hittar det varken i vetenskapliga artiklar eller i läroböcker eller i tekniska rapporter.
Jag ska försöka göra detta tydligt för dig och kanske någon annan: Useless skrev w/h ämnat som ett skämt vilket var väldigt tydligt för mig även om jag inte undervisat i detta på högskolenivå sedan 30 år. Se förklaring nedan.

W/h är precis vad det låter som: watt per timme, alltså en förändring av effekten. Denna förändringshastighet kan vara variabel eller konstant, spelar ingen roll. Skämtet, som jag alltså snappade upp trots mina akademiska brister, var att det i så fall är en effekt som initialt är "låg", men med tiden kommer öka till skyhöga (oändliga...) nivåer. Första timmen 1W, men efter ett år skulle förbrukningen vara nästan 9000W då den varje timma under året ökat med just 1W (förutsatt derivata 1W/h givetvis).

Det är alltså en teoretisk lek med det vanliga missförståndet att Wh (watt-timma, energi) i skrift blir W/h (watt per timma, variabel effekt).

Släpp nu det där med "vetenskapliga artiklar, läroböcker och tekniska rapporter", det finns en värld utanför också!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är absolut en möjlighet att ta det civilrättsligt, risken är ju att svärmor mister vattnet då om hon saknar servitut.
Som vanligt i alla dessa forum där en TS ger den information som vederbörande tror/vet är relevant. Resten spekulerar vi TL's glatt vidare på. Vi har ingen aaaning om ifall svärfar drog elen med högerhanden och borrade med spett och slägga med vänstern. Vad vi "vet" är att grannen mot halva elkostnaden för driften av VA anläggningen rimligen åtagit sig att sköta denna. Är det en anläggning som med omvänd osmos renar svämgödsel? Ja, då är elförbrukningen kanske rimlig.
F fribygg skrev:
Det
J john_heden100 skrev:
Jag ska försöka göra detta tydligt för dig och kanske någon annan: Useless skrev w/h ämnat som ett skämt vilket var väldigt tydligt för mig även om jag inte undervisat i detta på högskolenivå sedan 30 år. Se förklaring nedan.

W/h är precis vad det låter som: watt per timme, alltså en förändring av effekten. Denna förändringshastighet kan vara variabel eller konstant, spelar ingen roll. Skämtet, som jag alltså snappade upp trots mina akademiska brister, var att det i så fall är en effekt som initialt är "låg", men med tiden kommer öka till skyhöga (oändliga...) nivåer. Första timmen 1W, men efter ett år skulle förbrukningen vara nästan 9000W då den varje timma under året ökat med just 1W (förutsatt derivata 1W/h givetvis).

Det är alltså en teoretisk lek med det vanliga missförståndet att Wh (watt-timma, energi) i skrift blir W/h (watt per timma, variabel effekt).

Släpp nu det där med "vetenskapliga artiklar, läroböcker och tekniska rapporter", det finns en värld utanför också!
Öh

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fick all info jag behövde på de första 20 svaren, men 320 "svar" hade jag inte räknat med.
Kan du inte berätta hur du/ni gått vidare och vad resultatet blev. Jag är intresserad av att höra hur det slutar.

• Gilla
Smeafan och 7 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
Kan du inte berätta hur du/ni gått vidare och vad resultatet blev. Jag är intresserad av att höra hur det slutar.
Kommer såklart uppdatera när vi kommit vidare, men just nu står det stilla på min sida. men det har bara gått en vecka :)

• Gilla
redep och 9 till
  • Laddar…
Kommer såklart uppdatera när vi kommit vidare, men just nu står det stilla på min sida. men det har bara gått en vecka :)
När ska han ha pengarna?

H
Orkar inte läsa alla 300 inläggen och har varit borta några dagar. Men har någon frågat om det finns en värmekabel/"frostvakt" inkopplad någonstans i anläggningen?:thinking:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.