Hoppas ni slipper problem med möss, de brukar gilla att käka pex. Kan lätt bli stora skador om det börjar läcka på fel ställen..

S salkin85 skrev:
Hoppas ni slipper problem med möss, de brukar gilla att käka pex. Kan lätt bli stora skador om det börjar läcka på fel ställen..
Jag tror inte risken är större hos mig än hos någon annan. Det dras ju pex i princip överallt nu för tiden….

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
De äter allt de små liven.. den stora frågan är bara om man har tur eler otur :oops:

Om det vankas ev vattenläckageproblem kan man ju alltid stoppa in en liten "vattenläckagedetektor".. som skickar ut ett notis till telefonen om det börjar läcka :)

Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag tror inte risken är större hos mig än hos någon annan. Det dras ju pex i princip överallt nu för tiden….
Helt korrekt, så länge du inte har stora hål i fasaden
Ändå väldigt vanliga skador, iom det dras mycket pex i bjälklagen numera.

Ramnemark har väl koll på gnagare har jag för mig :D

• Haha
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ramnemark har väl koll på gnagare har jag för mig :D
Precis, dom spelar inte ens i samma divison…

• Haha
  • Gilla
PellePeps och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, dom spelar inte ens i samma divison…
Haha jaja du tänkte på ohyran i Solna

• Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Nu är jag lite nyfiken på vad ni tänker kring detta. Jag hade tänkt spåra ner all golvvärme i golvspånet. Men det är ett himla jobb då det är drygt 80 kvm och det kommer damma nått enormt. Dessutom gillar inte min nacke det momentet sen operationen. Samtidigt funderar man på bärighet och lite sånt. Det hade ju sparat otroligt mycket arbete och bara såga ut spåren i 16mm spånskiva vilket man kan köpa på Hornbach för runt 229kr skivan 120x250cm). Jag kan dels göra jobbet mycket snabbare, jag får bättre arbetsmiljö då jag kan stå upp och såga till allt. Jag riskerar inte att fräsa i en skruv. Jag sparar lite pengar på frässtål. Jag får ett stabilare golv. Höjden på golvet gör faktiskt inget för nu när jag sänkte golvet så insåg jag att det var olika golvnivå i huset så jag har sänkt efter golvhöjden i kök/vardagsrum men det blev nästan lite för lågt mot innerdörrar och ytterdörrar. Strömbrytarna bli 16mm under standard men vägguttagen blir bra då jag satte dem på 25 ö.g.

Finns det någon anledning att INTE göra som jag nu planerar? Är det olämpligt med vanlig spånskiva skruvad/limmad ovanpå ett bärande undergolv? Spånskivan på hornbach är ”formstabil”

• Närbild på en kant av en 16 mm tjock spånskiva som säljs på Hornbach, med en prislapp och artikelinformation synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av spånskiveproduktinformation från Hornbachs webbplats med specifikationer för användningsområde och mått.
    Skapa konto
Nu är jag lite nyfiken på vad ni tänker kring detta. Jag hade tänkt spåra ner all golvvärme i golvspånet. Men det är ett himla jobb då det är drygt 80 kvm och det kommer damma nått enormt. Dessutom gillar inte min nacke det momentet sen operationen. Samtidigt funderar man på bärighet och lite sånt. Det hade ju sparat otroligt mycket arbete och bara såga ut spåren i 16mm spånskiva vilket man kan köpa på Hornbach för runt 229kr skivan 120x250cm). Jag kan dels göra jobbet mycket snabbare, jag får bättre arbetsmiljö då jag kan stå upp och såga till allt. Jag riskerar inte att fräsa i en skruv. Jag sparar lite pengar på frässtål. Jag får ett stabilare golv. Höjden på golvet gör faktiskt inget för nu när jag sänkte golvet så insåg jag att det var olika golvnivå i huset så jag har sänkt efter golvhöjden i kök/vardagsrum men det blev nästan lite för lågt mot innerdörrar och ytterdörrar. Strömbrytarna bli 16mm under standard men vägguttagen blir bra då jag satte dem på 25 ö.g.

Finns det någon anledning att INTE göra som jag nu planerar? Är det olämpligt med vanlig spånskiva skruvad/limmad ovanpå ett bärande undergolv? Spånskivan på hornbach är ”formstabil”
Finns ju annars färdigspårad golvspån, ska själv lägga det hemma i badrum och tvättstuga och skiljer inte så mycket mot vanlig golvspån.

W Willewonka skrev:
Finns ju annars färdigspårad golvspån, ska själv lägga det hemma i badrum och tvättstuga och skiljer inte så mycket mot vanlig golvspån.
Det skiljer enormt mycket i pris och golvspånet ligger redan i huset :crysmile:

Jag planerar att lägga vanligt golvspån och sen spårad eps på golvspånet, både i vår tillbyggnad och i de befintliga rum som berörs av tillbyggnaden...
Det verkar både praktiskt och den extra isoleringen skadar ju inte... Det blir ju också något dyrare än att såga själv, men arbetsmoment har jag gott om, så det känns som en bra investering!

• Gilla
martintiden
  • Laddar…
Du tänker dig att såga remsor av 16mm och lägga med lite mellanrum utanpå ditt 22 spångolv ?
Sen plåtar, slang och sen parkett?

Ser inget fel i det, har själv funderat på det...
Bara slangen får plats med plåten så borde det väl funka, man kan ju göra tvärtom, lägga i gles sen 22 spån på det.

Sen beror det väl på om plåten nyper fast slangen om det är raka snitt, för man har väl nåt V stål fast upp och ner vänt då, nyckelhål kanske det kallas?

• Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Det skiljer enormt mycket i pris och golvspånet ligger redan i huset :crysmile:
276 mot 202kr/kvm, jag anser iaf att det är värt de extra kronorna för att slippa spåra :crysmile:

W Willewonka skrev:
276 mot 202kr/kvm, jag anser iaf att det är värt de extra kronorna för att slippa spåra :crysmile:
Jag betalde knappt 170kr kvm för spångolvet och när jag jämförde med typ golvvärmebutiken så var det spårade golvet anpassat för pall, alltså 120cm långt, och ungefär dubbelt så dyrt ändå :)

• Gilla
Willewonka
  • Laddar…
nino nino skrev:
Du tänker dig att såga remsor av 16mm och lägga med lite mellanrum utanpå ditt 22 spångolv ?
Sen plåtar, slang och sen parkett?

Ser inget fel i det, har själv funderat på det...
Bara slangen får plats med plåten så borde det väl funka, man kan ju göra tvärtom, lägga i gles sen 22 spån på det.

Sen beror det väl på om plåten nyper fast slangen om det är raka snitt, för man har väl nåt V stål fast upp och ner vänt då, nyckelhål kanske det kallas?
Jag tänker rita upp golvvärmen på golvet och sen såga till alla mellanrummen av spånskiva 16mm. Jag är ganska säker på att frässtålen inte har ett nyckelhål utan att det är plåten som nyper fast slangen. Jag har läst om flera här på BH som köper Hard Head frässtål på jula och de har garanterat inget nyckelhål. Jag har köpt ett par plåtar på markerplace så jag kan testa min tanke innan jag köper allt :)

Edit, ser inte ut som stålet är med nyckelhål utan det är bara rundat nedåt

• Frässtål för golvvärmesystem utan nyckelhål, visad på en online-butikssida med pris.
    Skapa konto
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.