394 178 läst · 1 315 svar
394k läst
1,3k svar
Villa Ramnemark 2.0, Nytt hus och nya projekt
De äter allt de små liven.. den stora frågan är bara om man har tur eler oturS salkin85 skrev:
Om det vankas ev vattenläckageproblem kan man ju alltid stoppa in en liten "vattenläckagedetektor".. som skickar ut ett notis till telefonen om det börjar läcka
Nu är jag lite nyfiken på vad ni tänker kring detta. Jag hade tänkt spåra ner all golvvärme i golvspånet. Men det är ett himla jobb då det är drygt 80 kvm och det kommer damma nått enormt. Dessutom gillar inte min nacke det momentet sen operationen. Samtidigt funderar man på bärighet och lite sånt. Det hade ju sparat otroligt mycket arbete och bara såga ut spåren i 16mm spånskiva vilket man kan köpa på Hornbach för runt 229kr skivan 120x250cm). Jag kan dels göra jobbet mycket snabbare, jag får bättre arbetsmiljö då jag kan stå upp och såga till allt. Jag riskerar inte att fräsa i en skruv. Jag sparar lite pengar på frässtål. Jag får ett stabilare golv. Höjden på golvet gör faktiskt inget för nu när jag sänkte golvet så insåg jag att det var olika golvnivå i huset så jag har sänkt efter golvhöjden i kök/vardagsrum men det blev nästan lite för lågt mot innerdörrar och ytterdörrar. Strömbrytarna bli 16mm under standard men vägguttagen blir bra då jag satte dem på 25 ö.g.
Finns det någon anledning att INTE göra som jag nu planerar? Är det olämpligt med vanlig spånskiva skruvad/limmad ovanpå ett bärande undergolv? Spånskivan på hornbach är ”formstabil”
Finns det någon anledning att INTE göra som jag nu planerar? Är det olämpligt med vanlig spånskiva skruvad/limmad ovanpå ett bärande undergolv? Spånskivan på hornbach är ”formstabil”
Finns ju annars färdigspårad golvspån, ska själv lägga det hemma i badrum och tvättstuga och skiljer inte så mycket mot vanlig golvspån.Ramnemark skrev:Nu är jag lite nyfiken på vad ni tänker kring detta. Jag hade tänkt spåra ner all golvvärme i golvspånet. Men det är ett himla jobb då det är drygt 80 kvm och det kommer damma nått enormt. Dessutom gillar inte min nacke det momentet sen operationen. Samtidigt funderar man på bärighet och lite sånt. Det hade ju sparat otroligt mycket arbete och bara såga ut spåren i 16mm spånskiva vilket man kan köpa på Hornbach för runt 229kr skivan 120x250cm). Jag kan dels göra jobbet mycket snabbare, jag får bättre arbetsmiljö då jag kan stå upp och såga till allt. Jag riskerar inte att fräsa i en skruv. Jag sparar lite pengar på frässtål. Jag får ett stabilare golv. Höjden på golvet gör faktiskt inget för nu när jag sänkte golvet så insåg jag att det var olika golvnivå i huset så jag har sänkt efter golvhöjden i kök/vardagsrum men det blev nästan lite för lågt mot innerdörrar och ytterdörrar. Strömbrytarna bli 16mm under standard men vägguttagen blir bra då jag satte dem på 25 ö.g.
Jag planerar att lägga vanligt golvspån och sen spårad eps på golvspånet, både i vår tillbyggnad och i de befintliga rum som berörs av tillbyggnaden...
Det verkar både praktiskt och den extra isoleringen skadar ju inte... Det blir ju också något dyrare än att såga själv, men arbetsmoment har jag gott om, så det känns som en bra investering!
Det verkar både praktiskt och den extra isoleringen skadar ju inte... Det blir ju också något dyrare än att såga själv, men arbetsmoment har jag gott om, så det känns som en bra investering!
Du tänker dig att såga remsor av 16mm och lägga med lite mellanrum utanpå ditt 22 spångolv ?
Sen plåtar, slang och sen parkett?
Ser inget fel i det, har själv funderat på det...
Bara slangen får plats med plåten så borde det väl funka, man kan ju göra tvärtom, lägga i gles sen 22 spån på det.
Sen beror det väl på om plåten nyper fast slangen om det är raka snitt, för man har väl nåt V stål fast upp och ner vänt då, nyckelhål kanske det kallas?
Bara slangen får plats med plåten så borde det väl funka, man kan ju göra tvärtom, lägga i gles sen 22 spån på det.
Sen beror det väl på om plåten nyper fast slangen om det är raka snitt, för man har väl nåt V stål fast upp och ner vänt då, nyckelhål kanske det kallas?
Jag tänker rita upp golvvärmen på golvet och sen såga till alla mellanrummen av spånskiva 16mm. Jag är ganska säker på att frässtålen inte har ett nyckelhål utan att det är plåten som nyper fast slangen. Jag har läst om flera här på BH som köper Hard Head frässtål på jula och de har garanterat inget nyckelhål. Jag har köpt ett par plåtar på markerplace så jag kan testa min tanke innan jag köper alltnino skrev:Du tänker dig att såga remsor av 16mm och lägga med lite mellanrum utanpå ditt 22 spångolv ?
Edit, ser inte ut som stålet är med nyckelhål utan det är bara rundat nedåt