131 830 läst · 386 svar
132k läst
386 svar
Ngenic tune
vårt hus är lite för mycket ett växthus just nu. Lite svalare nätter ca 21 grader. Solen värmer till ca 23 på dagen.4 4väggarochtak skrev:
Jag undrar hur mycket inlärning det finns i ngenic, om man tex blockerar tillskottet så borde den ju lära sig över tid hur trögt huset är och ta detta i beaktande, likadant med just ditt uppvärmingssystem? Någon som vet?A Anderscurl skrev:Jag tolkar det som att påverkan som Ngenic gör kan leda till att pumpen får ett så stort energi behov att fylla att den kör elpatron till hjälp för att komma ikapp. Ngenic lurar ju pumpen att det inte finns lika stort värmebehov vid högt elpris för dagen. För att sedan göra tvärt om och säga till pumpen att värmebehovet är större för att ”buffra” till nästa peak vid lågt elpris. Det kan då göra att elpatron behövs för att pumpen skall orka med. Sen justerar den hur mycket den luras beroende på hur stor skillnaden det är mellan dal och topp.
Men det är min uppfattning av det hela. Upplever att det fungerade bra i vintras och att det blev bra kostnadsbesparing enligt Offpeak.
vet faktiskt inte hur mycket data de samlar in men det hade vart väldigt intressant att få reda på det. Kollat med deras support?D djac skrev:
Ingen aning faktiskt. Upplever bara att det fungerar väl i vårt 60-tals hus.D djac skrev:
Jag hade ingen trådad. Min var trådlös som satt innan. Men jag kopplade ur enligt Ngenics rekommendation.B burton skrev:
Det jag kopplade ur var alltså sändaren som satt skruvad i kopplingsplinten.
Ni som har flera innegivare till ngenicen , säg att en av dem är på 21 grader vilket jag vill ha , en på 19,5 grader och en på 20 grader . Den kommer inte försöka brassa på så det ska bli 21 grader över allt då ? Kaminen i vardagsrummet gör det ju varmt fort i endel av huset , kommer det brassa på elementen där också då ? Den kan ju inte veta vart just innegivaren som har 21 grader sitter eller !?
Mvh
Mvh
Jag lät den trådade rumsgivaren sitta kvar. Men valde den som icke styrande i värmepumpsmenyn. Temperaturen visas då fortfarande av pumpen och Thermia appen. Men påverkar inte körningen.B burton skrev:
Jag har en trådlös givare att kränga om någon är intresserad. Till IVT-pumpar, men gissar att den passar till flera.A Anderscurl skrev:
du kan ha flera. Antingen så väljer du en av dem som bestämmer eller så kan du välja att den styr efter båda, alltså ett medelvärde.K kr1c4r skrev:Ni som har flera innegivare till ngenicen , säg att en av dem är på 21 grader vilket jag vill ha , en på 19,5 grader och en på 20 grader . Den kommer inte försöka brassa på så det ska bli 21 grader över allt då ? Kaminen i vardagsrummet gör det ju varmt fort i endel av huset , kommer det brassa på elementen där också då ? Den kan ju inte veta vart just innegivaren som har 21 grader sitter eller !?
Mvh
Snabba konkreta svar som vanligt , tack och bock ! Ska man en sätta en i rummet där kaminen är ? Eller ska man sätta den i t ex rummet bredvid och sätta på att den bestämmer ? Saken är att endel av huset (utbyggnaden utan källare under) är kallare och kräver mer . Sätter jag på att den som sitter i den delen ska bestämma så är ju risken att den brassar på i delen av huset runt kaminen där det inte behövs alls mycket ? Och har jag en i samma rum som kaminen som bestämmer är väl risken att det blir rätt kallt i den andra delen ? HahaK kjork skrev:
jag skulle rekommendera att du testar dig fram innan du skruvar upp den, flytta runt termostaten lite och titta på utfallet. Du ska inte ha den så strålningsvärmen från kaminen når termostaten.K kr1c4r skrev:Snabba konkreta svar som vanligt , tack och bock ! Ska man en sätta en i rummet där kaminen är ? Eller ska man sätta den i t ex rummet bredvid och sätta på att den bestämmer ? Saken är att endel av huset (utbyggnaden utan källare under) är kallare och kräver mer . Sätter jag på att den som sitter i den delen ska bestämma så är ju risken att den brassar på i delen av huset runt kaminen där det inte behövs alls mycket ? Och har jag en i samma rum som kaminen som bestämmer är väl risken att det blir rätt kallt i den andra delen ? Haha
Mycket beror ju också på hur mycket du eldar och när. Men gissar att du vill ha effekt av eldningen på så sätt att värmen stängs av och då måste ju termostaten känna av temperaturökningen.