3 390 372 läst · 18 249 svar
3390k läst
18,2k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Testade 45-graderssläden jag gjorde tidigare i dag genom att bygga en provlåda. Om den inte är perfekt, så är det i alla fall bra j_a nära. Eventuell avvikelse i hörnen är mindre än två lätta drag med 150-papper och då räcker det mer än väl för mig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hehe, hade fått pyspunka på ett slanglöst däck. Fick för första gången testa att fylla i med tändargas och tända på. Poff så vart det tätt mellan fälg och gummit igen så man kunde pumpa upp däcket igen.
Igår lärde pappa mig att foga kakel & klinker! Inget man vill jobba med men det var kul att man såg resultatet relativt omgående.
Känns härligt att resultat blev så bra som det blev trots att var första gången jag la golvreglar, skruvade golv & spånskivor, flytspacklade och klinkade
Känns härligt att resultat blev så bra som det blev trots att var första gången jag la golvreglar, skruvade golv & spånskivor, flytspacklade och klinkade
Idag har jag migsvetsat gjutjärn.
Borde väl inte gå, är väl inte rekommenderat. Men flera har påstått det går så jag ville prova också. Hade jag haft nickelpinnar hade jag svetsat med dom, eller hade jag haft gas hade jag lött ihop dom.
Värmde till 200 grader i ugnen och svetsade, sen in i ugnen igen och släckte av den.
Behöver väl lite jobb ännu, ställen som behöver fyllas, kanske ska fräsa ner fogen så jag får en bättre yta, enda sättet att slippa där i mitten tror jag.
Borde väl inte gå, är väl inte rekommenderat. Men flera har påstått det går så jag ville prova också. Hade jag haft nickelpinnar hade jag svetsat med dom, eller hade jag haft gas hade jag lött ihop dom.
Värmde till 200 grader i ugnen och svetsade, sen in i ugnen igen och släckte av den.
Behöver väl lite jobb ännu, ställen som behöver fyllas, kanske ska fräsa ner fogen så jag får en bättre yta, enda sättet att slippa där i mitten tror jag.
Inte bara idag utan ett pågående projekt. Boschen får tjänstgöra som vedkap. Bara 10-15m3 kvar nu. Blir nog 40m3 staplat när det är klart. Det tillsammans med dom 15m3 vi fixat till bastun, växthuset och badtunnan borde vi klara vintern i alla fall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Dragit massa spånsugsrör och grejjer denna vecka i min snickarbod!
Blir nog bra när det är klart
Ska försöka luska ut start och stopp på spånsugen genom spjällena med!
Eller så går jag overkill och bygger spjällstyrning/start av spånsug vid start av maskin
Blir nog bra när det är klart
Ska försöka luska ut start och stopp på spånsugen genom spjällena med!
Eller så går jag overkill och bygger spjällstyrning/start av spånsug vid start av maskin
Snyggt! Var har du köpt rören?P pleqtiz skrev:
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 218 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 218 inlägg
hade varit kul att se fler bilder! Vilka dimensioner bygger du i?P pleqtiz skrev: