R
Heja, mer inflation och högre räntor åt folket!

• Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
Ja denna pandemi inflationen är inte rolig. EU kommer säkert införa nåt pristak och det kommer innebära att vi får akut elbrist och att man måste stänga av el till bostäder och företag till o från.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Är det bara jag som saknar information om hur det ska utformas? Känns som att man befinner sig i en limbo….Går det bara på förbrukning så är jag förmodligen en vinnare då jag pendlar 20 mil om dagen i en elbil.

• Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Det är inte klart ännu. Men gissar att några på SvK, som fått uppdraget, har det svettigt just nu..

• Gilla
kribban
  • Laddar…
K kribban skrev:
Är det bara jag som saknar information om hur det ska utformas? Känns som att man befinner sig i en limbo….Går det bara på förbrukning så är jag förmodligen en vinnare då jag pendlar 20 mil om dagen i en elbil.
Förra bidragetsupplägget gynnade folk som förbrukade mycket. Oftast de med dåligt isolerade hus eller de som kör 100% el-element osv.. Inte direkt schyst. Norska staten går in och täcker en del av del elen som kostar X öre. Det är mycket bättre för då blir alla hjälpta mer rättvist och man vill gärna hålla nere alla kwh man kan till skillnad från förra året när folk öppnade fönster hemma för att komma upp till 2000kwh...

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Förra rundan bidrag var ingenting mindre än katastrof. Vi som tänkt till och tilläggsisolerat straffades, folk som höll igen straffades, osv. Jag hoppas de som räknade på det där har blivit entledigade från sina positioner, för där var inte ett enda rätt. Dessvärre har jag noll förhoppning om att det blir bättre denna rundan.

• Gilla
Öckeröhus och 8 till
  • Laddar…
Men nu borde väl alla i område 3 och 4 ha bundit sitt elpris? Har man rörligt elpris fortsatt tycker jag nog man har sig själv att skylla till stor del. Efter den tuffa vintern har vi bundit två avtal på 50 resp 70 öre. (S) sa då att kompensationen skulle ses som en engångsföreteelse. Så vi band priset.

• Haha
Dannyboy80 och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Men nu borde väl alla i område 3 och 4 ha bundit sitt elpris? Har man rörligt elpris fortsatt tycker jag nog man har sig själv att skylla till stor del. Efter den tuffa vintern har vi bundit två avtal på 50 resp 70 öre. (S) sa då att kompensationen skulle ses som en engångsföreteelse. Så vi band priset.
Fast hur menar du nu? Det har varit för ”sent” att binda sitt elpris ganska länge, risk-reward att binda sig nu på 7kr är ju rätt dålig (historisk) men jag har svårt att se att detta håller i sig över tid.

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vilket SE Område tillhör du?

S Srixon skrev:
Vilket SE Område tillhör du?
3

ingenjören101 juckeyy skrev:
Fast hur menar du nu? Det har varit för ”sent” att binda sitt elpris ganska länge, risk-reward att binda sig nu på 7kr är ju rätt dålig (historisk) men jag har svårt att se att detta håller i sig över tid.
Ja nu är det lite sent men det fanns ett bra fönster efter vintern när elpriset var rimligt och som sagt, något nytt elstöd skulle det inte bli. Band man inte då har man väl sig själv att skylla. Men vill man ta en hög risk så fanns ju det alternativet också.

Ulltand Ulltand skrev:
Ja nu är det lite sent men det fanns ett bra fönster efter vintern när elpriset var rimligt och som sagt, något nytt elstöd skulle det inte bli. Band man inte då har man väl sig själv att skylla. Men vill man ta en hög risk så fanns ju det alternativet också.
Och vi som satt fast i bundna priser då, då? Har vi oss själva att skylla?

• Gilla
fribygg och 12 till
  • Laddar…
Avtal som går ut nästa år, nuvarande avtal är 42 öre...

Elkatastrofen är ingenting annat än en politisk skapelse. Det är skam på torra land att politikerna vägrar inse/acceptera detta och bara lösa problemet.

• Gilla
Bessess och 11 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.