Hejsan!
Jag har en universalmotor (230/50Hz) från en gammal tvättmaskin som var bältdriven och kopplat original enligt denna bild (P = Motorprotector):
Jag har istället för ovan kopplat 240VAC till den med ankaret + fältet i serie och den snurrar på bra i en otrolig hastighet (Max 22500RPM). Jag har även skaffat en 4000W varvtalsregulator som fungerar att justera varvtalet med, men varvtalet fluktuerar med den inkopplad (även testat andra varvtalsregulatorer). Jag vet inte varför. Tänk dig att den kommer upp en hastighet, och sen sjunker den sakta, för att sedan öka igen.
Så jag har testat lite andra varianter, typ som att koppla LIKSTRÖM 12VDC 12.5A direkt mot ankaret och fältet parallellt och motorn rullar på jättefint med det också. Men den rullar på riktigt långsamt, så jag antar att jag behöver ha högre spänning, men jag är hittills inte redo att köpa 48V-nätagg för 500kr innan någon säger att det är dit det jag behöver göra.
Mina frågor är:
A) I och med att det ska bli en skivslip så behöver jag låg RPM och högt vridmoment. Hur åstadkommer jag det? Jag har förstått det som att fältet behöver en statisk spänning. Men hur hög?
B) Om svaret blir att jag behöver upp till 48V, hur många ampere behöver jag sikta på?
Bjuder på en liten work in progress-bild:
Tacksam för hjälp
/ Osar
Jag har en universalmotor (230/50Hz) från en gammal tvättmaskin som var bältdriven och kopplat original enligt denna bild (P = Motorprotector):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har istället för ovan kopplat 240VAC till den med ankaret + fältet i serie och den snurrar på bra i en otrolig hastighet (Max 22500RPM). Jag har även skaffat en 4000W varvtalsregulator som fungerar att justera varvtalet med, men varvtalet fluktuerar med den inkopplad (även testat andra varvtalsregulatorer). Jag vet inte varför. Tänk dig att den kommer upp en hastighet, och sen sjunker den sakta, för att sedan öka igen.
Så jag har testat lite andra varianter, typ som att koppla LIKSTRÖM 12VDC 12.5A direkt mot ankaret och fältet parallellt och motorn rullar på jättefint med det också. Men den rullar på riktigt långsamt, så jag antar att jag behöver ha högre spänning, men jag är hittills inte redo att köpa 48V-nätagg för 500kr innan någon säger att det är dit det jag behöver göra.
Mina frågor är:
A) I och med att det ska bli en skivslip så behöver jag låg RPM och högt vridmoment. Hur åstadkommer jag det? Jag har förstått det som att fältet behöver en statisk spänning. Men hur hög?
B) Om svaret blir att jag behöver upp till 48V, hur många ampere behöver jag sikta på?
Bjuder på en liten work in progress-bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tacksam för hjälp
/ Osar
Du är rätt ute med att du ska försöka driva den som en shuntmotor DC dvs med separat matat fält. I sitt normala sammanhang finns en liten reglering som använder signal från tacho symboliserad T på bilden för att hålla varvtalet bättre. Sen är ju även varvtalen man använder då höga mot vad du är ute efter och momentet lågt.
Du får mäta resistansen på fältlindningarna och se vad som skulle kunna vara en vettig spänning för att få en rimlig ström för magnetiseringen. Man vill hålla den ganska hög i ditt fall eftersom det ger ökat moment inom rimliga gränser vid större ström. Varvtalet är i princip beroende direkt av spänningen du lägger på rotorn vid given ström i fältet.
Du borde labba med något variabelt aggregat för båda delarna för att se om det är en vettig lösning med den motorn. Finns några ledtrådar för parametrarna på etiketten kanske? Mät fältströmmen när du provkör vid 12 V och låt den gå en längre tid om den inte ligger högt så du märker hur den går upp i temperatur. Håller det sig på mattan och du upplever momentet tillräckligt är det bara att proportionera upp spänningen till det varv du vill ha i princip.
Du får mäta resistansen på fältlindningarna och se vad som skulle kunna vara en vettig spänning för att få en rimlig ström för magnetiseringen. Man vill hålla den ganska hög i ditt fall eftersom det ger ökat moment inom rimliga gränser vid större ström. Varvtalet är i princip beroende direkt av spänningen du lägger på rotorn vid given ström i fältet.
Du borde labba med något variabelt aggregat för båda delarna för att se om det är en vettig lösning med den motorn. Finns några ledtrådar för parametrarna på etiketten kanske? Mät fältströmmen när du provkör vid 12 V och låt den gå en längre tid om den inte ligger högt så du märker hur den går upp i temperatur. Håller det sig på mattan och du upplever momentet tillräckligt är det bara att proportionera upp spänningen till det varv du vill ha i princip.
Lägg pengarna på en begagnad motor med rätt varvtal, 1500 rpm, istället. Helst trefas 1kW eller mer, som kommer ge dig det vridmoment du behöver. Det är kul att experimentera och denna motor kanske du kan ha till ngt annat men till detta ändamål kommer den inte fungera bra
Redigerat:
Aaah det heter shuntmotor i denna kopplingen. Okej, tack, det visste jag inte!GK100 skrev:Du är rätt ute med att du ska försöka driva den som en shuntmotor DC dvs med separat matat fält. I sitt normala sammanhang finns en liten reglering som använder signal från tacho symboliserad T på bilden för att hålla varvtalet bättre. Sen är ju även varvtalen man använder då höga mot vad du är ute efter och momentet lågt.
"1/2 field" mäter 0.41ohm, statorn mäter 1.26ohm och rotorn mäter 1.75ohm. Hur kan jag räkna ut vad för spänning som behövs baserat på det?GK100 skrev:Du får mäta resistansen på fältlindningarna och se vad som skulle kunna vara en vettig spänning för att få en rimlig ström för magnetiseringen. Man vill hålla den ganska hög i ditt fall eftersom det ger ökat moment inom rimliga gränser vid större ström. Varvtalet är i princip beroende direkt av spänningen du lägger på rotorn vid given ström i fältet.
Jag ska testa detta. Men det jag kan säga att momentet vid 12VDC 12.4A var inte tillräckligtGK100 skrev:
Jag hör vad du säger Ja det är riktigt kul att experimentera så här... Jag förstår att motorn kanske inte är perfekt. Men kanske kanske kan jag få det att fungera okej!nanowire skrev:
Du får se till effekten också. Som nanowire skrev kanske du får sikta på 1 kW eller mer och är inte den du har stämplad i det häradet är det i stort meningslöst. Oavsett hur du gör med fält och rotormatnimgen kommer den överlastas och gå varm och lätt förstöras om du kör över vad den konstruerats för. Men som sagt kan det vara kul och lärorikt att labba lite med den.
Du får titta på skyltar/etiketter både på motorn och gamla maskinen om du har den tillgänglig. Det som ger lite uppförsbacke är att motorn i grunden är tänkt att jobba vid höga varvtal med stor utväxling i remdridriften. Effekt är i princip moment x varvtal så risken är att du får svag, låg effekt vid varvtalet du vill ha med direktdrift.
Gissningsvis är värmelementet i tvättmaskinen uppemot 2kW.O oskarsch skrev:
Då blir det några hundra Watt kvar till motorn för att kunna köra på 10A uttag/stickpropp.
/Höghus
Apropå detta... Jag har testat att mata den med knappa 36V och varvtalet är behagligt och vridmomentet är också dugligt faktiskt. Det flyger slipdamm om den! Det märks att motorn blir varmare. Vid testerna så är det absolut inte brännande varmt. Mer att man märker att den jobbar och blir varm.GK100 skrev:
Vad tror du om det? Kommer den brinna upp inom kort vid normalt hobbyarbete då å då?
Ja om du är nöjd någorlunda redan finns kanske hopp om det. Frågan är tex hur du matar fältet har du båda i serie och vilken spänning? Det kan om man ser till dina resostansmätningar vara här du skapar värme i onödan. Mät strömmen till fältet det är intressant så kan du gå vidare med vettiga värden och testa om det duger sen.
Jag kopplade 2st 18V Ryobi-batterier i serie rakt på Fältet och Rotorn. Gjorde ett nytt test nu, när batterierna har fått ladda lite mer. Nu är det mycket mer värmebildning.
Jag kopplar fält och rotor parallellt. Borde jag sätta dom i serie istället?
Jag kopplar fält och rotor parallellt. Borde jag sätta dom i serie istället?