3 396 392 läst · 18 267 svar
3396k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Klantade mig med ena måttet, så fick göra om fönsterskyddet lite. Men nu har jag gjort om, och gjort rätt. Kompledig på fredag, så då blir det fullt ös hela helgen. Aldrig gjort fönster förut, så det blir spännande. Får jag ju testa nya inköpet också, speedheater cobra
Gjorde ett tillfälligt bord utav några pallar med. Perfekt arbetshöjd
Spika eller skruva på några brädor i ett kryss så bordet blir stadigt.Ohchips skrev:Klantade mig med ena måttet, så fick göra om fönsterskyddet lite. Men nu har jag gjort om, och gjort rätt. Kompledig på fredag, så då blir det fullt ös hela helgen. Aldrig gjort fönster förut, så det blir spännande. Får jag ju testa nya inköpet också, speedheater cobra
Vi vill inte höra om hur bordet kollapsade och rutor krossades.
//AA
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Speedheater Cobra är ett fantastiskt verktyg. Två tips:Ohchips skrev:Klantade mig med ena måttet, så fick göra om fönsterskyddet lite. Men nu har jag gjort om, och gjort rätt. Kompledig på fredag, så då blir det fullt ös hela helgen. Aldrig gjort fönster förut, så det blir spännande. Får jag ju testa nya inköpet också, speedheater cobra
1. Lägg en gammal filt, täcke eller något annat mjukt på bordet. När jag trixar med fönster gillar jag att är det är mjukt under. Inte för mjukt så att det wobblar såklart.
2. Om du har kvar fönstren i ramarna när du målar, så har jag konstaterat att det fungerar fint att lägga en låda, typ skokartong mitt på bordet och sedan lägga fönstret så att glasrutan ligger på kartongen. Då kommer du åt att måla hela ramen runt om utan att behöva lägga under träbitar eller liknande.
Jag har hört mycket gott om cobran, så jag har höga förväntningarHenningelvis skrev:Speedheater Cobra är ett fantastiskt verktyg. Två tips:
1. Lägg en gammal filt, täcke eller något annat mjukt på bordet. När jag trixar med fönster gillar jag att är det är mjukt under. Inte för mjukt så att det wobblar såklart.
2. Om du har kvar fönstren i ramarna när du målar, så har jag konstaterat att det fungerar fint att lägga en låda, typ skokartong mitt på bordet och sedan lägga fönstret så att glasrutan ligger på kartongen. Då kommer du åt att måla hela ramen runt om utan att behöva lägga under träbitar eller liknande.
Tänkte lägga en handduk under bågen, borde fungera bra?
Glasen kommer tas ur, ska ge bågarna lite välbehövlig kärlek, då dom inte sett ut att ha fått det på ett tag. Ska även byta glaset i innerbågen till ett 4mm energiglas. Enligt en kollega så ska det gå bra, då han gjort det på ett flertal fönster. Har funderat lite på det, så att gångjärnen klarar den extra lasten som blir. Men jag testar väll och ser. I värsta fall får jag komplettera med ett extra. Men vore smutt att slippa
Ett sätt att bygga ett fällbart tak.
Vagt OT. Ett utekök kan väl passera som verktyg.
På sargen sitter fyra förstärkta vinklar. En M10 gängstång går rakt igenom. Varje hörn har en fällbar bock som förstyvats diagonalt med en plyfabit.
Känns som om det tar evigheter att gänga runt muttrar för att få allt dar det skall vara.
I andra änden sitter gängstången i övre läget. Diagonalstag från axel till axel ger stabilitet i andra riktningen.
Fälls inte ner helt men ger lite bättre skydd i vinter hoppas jag. Nu är taktäckningen provisorisk. Lägger troligen korrugerad plast senare. Nu får en lättpressenning duga.
När det blivit grått kommer det se bra ut.
Hade tid att sätta upp fönsterluckorna. Därmed fick jag allt jag tänkt göra gjort denna resa.
I dag hemresa. Städa upp och släpa tillbaka verktyg och packning. Köket fungerar åtminstone till disk så här långt.
Mvh Findus
Vagt OT. Ett utekök kan väl passera som verktyg.
På sargen sitter fyra förstärkta vinklar. En M10 gängstång går rakt igenom. Varje hörn har en fällbar bock som förstyvats diagonalt med en plyfabit.
Känns som om det tar evigheter att gänga runt muttrar för att få allt dar det skall vara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I andra änden sitter gängstången i övre läget. Diagonalstag från axel till axel ger stabilitet i andra riktningen.
Logga in
Skapa konto
Fälls inte ner helt men ger lite bättre skydd i vinter hoppas jag. Nu är taktäckningen provisorisk. Lägger troligen korrugerad plast senare. Nu får en lättpressenning duga.
Logga in
Skapa konto
När det blivit grått kommer det se bra ut.
Logga in
Skapa konto
Hade tid att sätta upp fönsterluckorna. Därmed fick jag allt jag tänkt göra gjort denna resa.
Logga in
Skapa konto
I dag hemresa. Städa upp och släpa tillbaka verktyg och packning. Köket fungerar åtminstone till disk så här långt.
Logga in
Skapa konto
Mvh Findus
Tre halvdagar la jag förra veckan på att göra svärföräldrarnas fula balkong lite finare.
Före:
Efter:
Före:
Logga in
Skapa konto
Efter:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag har öppnat en burk tjära med en skruvmejsel:
Ett lager:
Hyfsat svart.
Logga in
Skapa konto
Ett lager:
Logga in
Skapa konto
Hyfsat svart.
Logga in
Skapa konto
Provat VFDn jag köpte för 9år sen.
Fick tag i en Arboga E100S förra veckan men har inte 3-fas i garaget. @Höghus påpekade att detta var en lösning och det verkar ju som om VFDn jag hade liggande fungerar för ändamålet. Inte rätt motor i filmen, men VFDn är lagom specad till borren, om man kan D-koppla motorn i Arbogan.
Fick tag i en Arboga E100S förra veckan men har inte 3-fas i garaget. @Höghus påpekade att detta var en lösning och det verkar ju som om VFDn jag hade liggande fungerar för ändamålet. Inte rätt motor i filmen, men VFDn är lagom specad till borren, om man kan D-koppla motorn i Arbogan.