120 989 läst · 2 131 svar
121k läst
2,1k svar
Är det värt pengarna att vara med i facket?
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Jag sparkar ju dem inte för att de strejkar utan för de inte passar in i värdegrunderna i bolaget. Men det är ju högst teoretiskt scenario detta. Man strejkar inte inom IT-sektornN Niq skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Lär dig googla. men ett exempel kan du få. Bara googla själv så hittar du massorV VRZ skrev:
https://www.kristianstadsbladet.se/debatt/korruptionen-inom-facken-maste-stoppas-d8058969/
Det är inte sällan man ser den åsikten samtidigt som samma företah säger att det är svårt att rekrytera kompetent personal.AndersMalmgren skrev:
Jag bytte från IT-branschen vid årsskiftet just för att det saknades kollektivavtal 9ch är numera på ett industriföretag med kollektivavtal och med bättre lön.
Om det är möjlig att öka rekryteringsbasen och sänka kostnaderna m.h.a. kollektivavtal, är det då inte en förnuftig idé att överväga det? I synnerhet inom IT då det avtalet har nästan minst regleringar av alla avtal.
Eller är ideologin överordnat vinsten?
Man strejkar i alla branscher om villkoren blir för dåliga.AndersMalmgren skrev:
Varför tror du att Paradox Interactive tecknade kollektivavtal? För att de anställda tyckte att arbetsvillkoren var så hemska att de bad facket om hjälp.
Tror du att arbetsvillkoren är bättre eller sämre idag på den arbetsplatsen?
Ett påstående där kvantifieringen saknar källhänvisning.AndersMalmgren skrev:
Hur definiera man "korrupt" fackpamp? Någon som får ersättning beslutad i demokratisk ordning?
Någon som använder fackliga medel för egen vinning?
Hur definierar man dålig arbetsgivare?
Någon som bryter mot MBL 19?
Någon som bryter mot LAS 22?
Visst finns det korrupta fackpampar (KyrkA utreddes nyligen av SACO p.g.a. detta.), men det finns nog fler dålga arbetsgivare. Helt enkelt beroende på att det finns så många fler arbetsgivare än arvoderade fackligt förtroendevalda.
Om 1% av både fackligt förtroendevalda och 1 % av arbetsgivarna är korrupta respektive dåliga, så tror jag ändå att de senare är fler och att båda siffrorna är för höga.
Nog för att jag är fet, men "leva loppan" för pengarna kan bli svårt när ersättningen är förlorad arbetsinkomst + 1000kr per mötesdag. Med inläsning blir det under 100kr/h och det blir det inte många loppor för.M Mikael Karlsson4999 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Det finns ingen vinst i det öht. Jag anställer bara seniora utvecklare av toppskiktet dessa är inte anslutna.Björkisvägen skrev:Det är inte sällan man ser den åsikten samtidigt som samma företah säger att det är svårt att rekrytera kompetent personal.
Jag bytte från IT-branschen vid årsskiftet just för att det saknades kollektivavtal 9ch är numera på ett industriföretag med kollektivavtal och med bättre lön.
Om det är möjlig att öka rekryteringsbasen och sänka kostnaderna m.h.a. kollektivavtal, är det då inte en förnuftig idé att överväga det? I synnerhet inom IT då det avtalet har nästan minst regleringar av alla avtal.
Eller är ideologin överordnat vinsten?
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Spelföretag agerar utanför resten av IT-sektorn. Pga eldsjälar som till varje pris ska jobba med spelutveckling. Det pressar lönerna. Alltid varit sämre löner inom spelutveckling än tradionell enterpriseutveckling.Björkisvägen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg