Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självfallet då de inte passar in på ett driftigt IT bolag. Sådana personer ska jobba framför ett fabriksband.


Högst teoretiskt scenario dock att någon av mina anställda skulle gå ut i strejk

Så du tycker alltså det är ok att bryta mot lagen när det passar dig?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Så du tycker alltså det är ok att bryta mot lagen när det passar dig?
Nej?
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl klart det finns exempel på dåliga arbetsgivare men för varje dålig arbetsgivare finns det 10 korrupta fackpampar.
Kan du backa det påståendet på något sätt? Eller svamlar du som vanligt?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej?
Du skrev ju just att du tycker att det är ok att sparka folk som utövar sin lagliga strejkrätt.

Ok det betyder ju faktiskt inte att du skulle göra det.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du skrev ju just att du tycker att det är ok att sparka folk som utövar sin lagliga strejkrätt.

Ok det betyder ju faktiskt inte att du skulle göra det.
Jag sparkar ju dem inte för att de strejkar utan för de inte passar in i värdegrunderna i bolaget. Men det är ju högst teoretiskt scenario detta. Man strejkar inte inom IT-sektorn
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag kommer tex aldrig ansluta till något jävla kollektivavtal. Men jag är också tydlig med det när jag anställer.
Det är inte sällan man ser den åsikten samtidigt som samma företah säger att det är svårt att rekrytera kompetent personal.
Jag bytte från IT-branschen vid årsskiftet just för att det saknades kollektivavtal 9ch är numera på ett industriföretag med kollektivavtal och med bättre lön.
Om det är möjlig att öka rekryteringsbasen och sänka kostnaderna m.h.a. kollektivavtal, är det då inte en förnuftig idé att överväga det? I synnerhet inom IT då det avtalet har nästan minst regleringar av alla avtal.
Eller är ideologin överordnat vinsten?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag sparkar ju dem inte för att de strejkar utan för de inte passar in i värdegrunderna i bolaget. Men det är ju högst teoretiskt scenario detta. Man strejkar inte inom IT-sektorn
Man strejkar i alla branscher om villkoren blir för dåliga.
Varför tror du att Paradox Interactive tecknade kollektivavtal? För att de anställda tyckte att arbetsvillkoren var så hemska att de bad facket om hjälp.
Tror du att arbetsvillkoren är bättre eller sämre idag på den arbetsplatsen?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl klart det finns exempel på dåliga arbetsgivare men för varje dålig arbetsgivare finns det 10 korrupta fackpampar.
Ett påstående där kvantifieringen saknar källhänvisning.
Hur definiera man "korrupt" fackpamp? Någon som får ersättning beslutad i demokratisk ordning?
Någon som använder fackliga medel för egen vinning?
Hur definierar man dålig arbetsgivare?
Någon som bryter mot MBL 19?
Någon som bryter mot LAS 22?

Visst finns det korrupta fackpampar (KyrkA utreddes nyligen av SACO p.g.a. detta.), men det finns nog fler dålga arbetsgivare. Helt enkelt beroende på att det finns så många fler arbetsgivare än arvoderade fackligt förtroendevalda.
Om 1% av både fackligt förtroendevalda och 1 % av arbetsgivarna är korrupta respektive dåliga, så tror jag ändå att de senare är fler och att båda siffrorna är för höga.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
M Mikael Karlsson4999 skrev:
Är inte med i facket, totalt onödigt om man inte absolut vill sponsra feta, dryga fackpampar som lever loppan på pengarna. Men är med i småföretagare-A-kassan. 159kr per månad är ju småpotatis för eventuellt inkomstbortfall den skyddar mot. Har dock aldrig hamnat i den situationen.
Nog för att jag är fet, men "leva loppan" för pengarna kan bli svårt när ersättningen är förlorad arbetsinkomst + 1000kr per mötesdag. Med inläsning blir det under 100kr/h och det blir det inte många loppor för.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Det är inte sällan man ser den åsikten samtidigt som samma företah säger att det är svårt att rekrytera kompetent personal.
Jag bytte från IT-branschen vid årsskiftet just för att det saknades kollektivavtal 9ch är numera på ett industriföretag med kollektivavtal och med bättre lön.
Om det är möjlig att öka rekryteringsbasen och sänka kostnaderna m.h.a. kollektivavtal, är det då inte en förnuftig idé att överväga det? I synnerhet inom IT då det avtalet har nästan minst regleringar av alla avtal.
Eller är ideologin överordnat vinsten?
Det finns ingen vinst i det öht. Jag anställer bara seniora utvecklare av toppskiktet dessa är inte anslutna.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Man strejkar i alla branscher om villkoren blir för dåliga.
Varför tror du att Paradox Interactive tecknade kollektivavtal? För att de anställda tyckte att arbetsvillkoren var så hemska att de bad facket om hjälp.
Tror du att arbetsvillkoren är bättre eller sämre idag på den arbetsplatsen?
Spelföretag agerar utanför resten av IT-sektorn. Pga eldsjälar som till varje pris ska jobba med spelutveckling. Det pressar lönerna. Alltid varit sämre löner inom spelutveckling än tradionell enterpriseutveckling.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl klart det finns exempel på dåliga arbetsgivare men för varje dålig arbetsgivare finns det 10 korrupta fackpampar.
Och på vilket sätt är de korrupta menar du?
 
K kortis skrev:
Och på vilket sätt är de korrupta menar du?
Finns så många sett att vara korrupt på. Behöver inte ens vara korruption, räcker med inkompetens eller idiologiskt illvilja.
 
MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det finns ingen vinst i det öht. Jag anställer bara seniora utvecklare av toppskiktet dessa är inte anslutna.
AFAIK består MDA av dig och brorsan, kikar jag på omsättningen verkar det fortfarande vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.