Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kortis skrev:
Ja och vad vill du mena med det? Det är offentliga siffror och som medlemmarna vet om och godkänt.
S har föreslagit att alla bidrag till partierna ska vara offentliga till sissta öret men det vägrar M o SD
Just hur SD finansieras är faktiskt en gåta men att Svenskt Näringsliv bidrar med mycket är något som man misstänker.
Men var kommer andra pengar ifrån och kanske framför allt vilka står bakom i kulisserna och viskar för den partiledningen skulle aldrig klara sig själva.
När Jimmie skulle fira valframgångar förra valet så publicerarades en bild när han skulle gå ombord på en av kanske Sveriges största lyxkryssare det kanske ger en hint. Och på något sätt verkar den bilden försvunnit från nätet, märkligt
Skillnaden mellan jimmy och LO är att LO numer har väldigt stort antal medlemmar som inte röstar S
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt och medarbetare som går i strejk eller är aktiva i facket går emot mitt företags värdegrund. Faktum är att röstar du vänster om KD delar du inte mitt bolags värdegrund.
Du kan inte mena allvar. Ditt bolags värdegrund är ju olaglig i så fall.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Exakt och medarbetare som går i strejk eller är aktiva i facket går emot mitt företags värdegrund. Faktum är att röstar du vänster om KD delar du inte mitt bolags värdegrund.
Att säga upp någon p.g.a. fackligt medlemskap (av någon som ogillar den grundlagsfästa föreningsfriheten?) eller någon som vill starta lokal facklig representation lär bli dyrt i AD, räkna med 24-36 månadslöner. Känns kanske lite väl dyrt för att göra sig av med en passiv fackföreningsmedlem?
Röstar till vänster om KD lär omfatta 95% av de röstberättigade i landet, snacka om att begränsa sin rekryteringsbas :sweat:
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan inte mena allvar. Ditt bolags värdegrund är ju olaglig i så fall.
Kan ABF så kan väl jag också
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Att säga upp någon p.g.a. fackligt medlemskap (av någon som ogillar den grundlagsfästa föreningsfriheten?) eller någon som vill starta lokal facklig representation lär bli dyrt i AD, räkna med 24-36 månadslöner. Känns kanske lite väl dyrt för att göra sig av med en passiv fackföreningsmedlem?
Röstar till vänster om KD lär omfatta 95% av de röstberättigade i landet, snacka om att begränsa sin rekryteringsbas :sweat:
Du menar KD plus M bara får 5 procent av rösterna? Vilken verkligheten lever du i :)
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan inte mena allvar. Ditt bolags värdegrund är ju olaglig i så fall.
En värdegrund kan inte vara olaglig då det finns åsiktsfrihet. Att agera så att det drabbar någon annan kan dock vara olagligt, men i kapitalismens namn så kan man köpa sig fri från arbetsrättsbrott med ett antal extra månadslöner i avgångsvederlag.
 
Nissens
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
En värdegrund kan inte vara olaglig då det finns åsiktsfrihet. Att agera så att det drabbar någon annan kan dock vara olagligt, men i kapitalismens namn så kan man köpa sig fri från arbetsrättsbrott med ett antal extra månadslöner i avgångsvederlag.
Att ha som värdegrund att de anställda inte får vara fackligt aktiva lär han få problem med. Tro inget annat.
 
Redigerat:
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du menar KD plus M bara får 5 procent av rösterna? Vilken verkligheten lever du i :)
Varför skulle M vara till höger om KD? Höger-vänsterskalan är ju i högsta grad baserad på att längre högerut innebär med värdekonservativ och där slår faktiskt KD Moderaterna även efter Reinfeldt-eran.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Hör du Anders.
Ditt påstående om att fackföreningarna bara gynnar fackpamparna stämmer inte alls överens med min egen erfarenhet. Jag har som sagt varit med om ett och annat där facket har varit till mycket stor nytta för mig som anställd.
Du öser på med påståenden som tyder på att du själv inte har någon erfarenhet eller kunskap alls.

Om det inte finns fackföreningar som försvarar de anställda och bevakar deras rättigheter den juridiska vägen och ordnar med en arbetslöshetsförsäkring och en minimilön så som man gör i ett ordnat rättssamhälle då måste var och en bevaka sina egna rättigheter.

Vill du verkligen ha ett samhälle där sådana som jag rutinmässigt slår in skallen på sådana som du med yxa eller hammare? Det är tyvärr den intressebevakning som står till buds i den samhällsmodellen som du förespråkar.
Jag kan slå in skallen på sådana som du. Där finns inget hinder. Frågan är bara om vi vill ha en sådan samhällsmodell. Jag vill inte ha det.
sverige har ingen minimilön

jobba inom restaurang i flera år där kan vi snacka meningslöst fackförbund var aldrig strejk och dåliga löner
 
Nissens Nissens skrev:
Att ha som värdegrund att de anställda inte får vara fackilgt aktiva lär han få problem med. Tro inget annat.
Varför skulle det vara skillnad mot vad de röstar på? ABF fallet har ju visat vad som gäller.
 
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Att ha som värdegrund att de anställda inte får vara fackilgt aktiva lär han få problem med. Tro inget annat.
Någonstans mellan 24-36 månadslöner extra avgångsvederlag om det dras till AD om det varit lång anställningstid.
Fram till september gäller "gamla LAS" och där regleras att max 36 månadslöner kan utdömas. Med nya Huvudavtalet och vidhängande förändringar i LAS så saknas ännu prejudikat, så det kommer att bli spännande att se hur det kommer att utvecklas.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Strejk är bra då vet man vilka man ska avskeda
Ok, med den kommentaren så kan det inte vara något annat än trollning du håller på med. Finns inte en arbetsgivare som får sin personal att må bra med dessa värderingarna. Då blir företaget inte framgångsrikt heller…
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nu var det ju kosher för ABF göra det. Ska vi ha olika måttstock för olika arbetsgivare?
Självklart inte, det var därför jag skrev att det var lika olagligt för dem att göra det som för vilken annan arbetsgivare som helst.
Som facklig förtroendeman så borde det vara helt irrelevant vad den aktuella medlemmen har för partisympatier. Lika lite som det borde vara relevant för arbetsgivare.......
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Självklart inte, det var därför jag skrev att det var lika olagligt för dem att göra det som för vilken annan arbetsgivare som helst.
Som facklig förtroendeman så borde det vara helt irrelevant vad den aktuella medlemmen har för partisympatier. Lika lite som det borde vara relevant för arbetsgivare.......
Mig veterligen så hände det inget i den frågan, inge skadestånd fick ABF betala. Jag kan ha fel dock men hittar inget.

Sedan är det allt detta högst teoretiskt. Jag jobbar med extremt avancerad systemutveckling, enbart extremt seniora utvecklare. Sådana är inte anslutna eller går ut i strejk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.