99 657 läst · 227 svar
100k läst
227 svar
Installerar FTX i 70-talsvilla
Det har varit lite paus på vinden sista veckorna pga. terminsslutet. Men det har inte stått helt still;
Råd och Rön vann en prenumerant och sparade mig minst 10 000 kronor genom sitt test "Bästa budgetroboten". Biltemas kinaklon har varit helt outstanding. Perfekt för våra behov (~800kvm, mer lösjord / blandad vegetation än gräs...). Många bygger på samma plattform så det finns gott om reservdelar, alternativa firmwares osv.
Tre pall + 2 lösa kollin från Soliduct. Aggregatet kommer i Juli. Dessvärre hade speditören kört sönder en av lådorna och krossat några rör. Soliduct löste det jättefint och jag hade ersättningsrör på plats efter bara ett par dagar.
Testade lite olika teknik för att demolera eternitkanelen över elpannan i källaren. Kom fram till att den lilla bilningshammaren var utmärkt för att "skära" röret så det gick att lyfta bort i två-tre delar. Jämfört med en såg så slår mejseln bort större flis, så det blir inte mycket damm att tala om. (givetvis har jag andningskydd ändå)
Med vinterns värmekostnader färskt i minnet så sparar jag allt brännbart från vinden! Ställde mig med en öl i trädgården, rensade spik och sågade ner allt bråte i kaminvänlig storlek. Fyra flyttkartonger hittils.
Studenterna gick ut förra veckan så nu ska jag bara avsluta lite rättningar och åka på ett bröllop, sen blir det fart på vinden igen.
- jag har fått delarna från Soliduct,
- köpt hem MDF skivor för att snickra backboxes till takhögtalare
- bygganmälan är nu godkänd av regionen - 5486 kronor! (motsvarar 7% av materialkostnaden för hela installationen...)
- jag testat att demontera och lämna en eternitkanal till återvinningscentralen
- sågat ner alla spillbrädor till eldning,
- försöker få klarhet i vad jag bör göra åt min skorsten innan jag plåtar in den,
- har bilat lite i källaren för rörmokaren,
- har kontaktat en sprutisoleringsfirma för att jämföra deras lösning med lösullsofferten (kan jag kanske slippa att lägga ångbroms i facken?).
- och så har jag installerat robotklippare för att kunna släppa trädgårdskötseln under sommaren.
Råd och Rön vann en prenumerant och sparade mig minst 10 000 kronor genom sitt test "Bästa budgetroboten". Biltemas kinaklon har varit helt outstanding. Perfekt för våra behov (~800kvm, mer lösjord / blandad vegetation än gräs...). Många bygger på samma plattform så det finns gott om reservdelar, alternativa firmwares osv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre pall + 2 lösa kollin från Soliduct. Aggregatet kommer i Juli. Dessvärre hade speditören kört sönder en av lådorna och krossat några rör. Soliduct löste det jättefint och jag hade ersättningsrör på plats efter bara ett par dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade lite olika teknik för att demolera eternitkanelen över elpannan i källaren. Kom fram till att den lilla bilningshammaren var utmärkt för att "skära" röret så det gick att lyfta bort i två-tre delar. Jämfört med en såg så slår mejseln bort större flis, så det blir inte mycket damm att tala om. (givetvis har jag andningskydd ändå)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med vinterns värmekostnader färskt i minnet så sparar jag allt brännbart från vinden! Ställde mig med en öl i trädgården, rensade spik och sågade ner allt bråte i kaminvänlig storlek. Fyra flyttkartonger hittils.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Studenterna gick ut förra veckan så nu ska jag bara avsluta lite rättningar och åka på ett bröllop, sen blir det fart på vinden igen.
Redigerat:
Det är bara att gratulera till ett vettigt val. Vi har installerat FTX i våra två tidigare hus och märkt en stor förbättring på inneklimatet i båda fallen. Det andra huset hade källare (80-talshus) med något hög radonhalt (200 Bq i källaren). Med FTX sjönk radonhalten till en tredjedel i hela huset och mycket fräschare inneluft.
Nu bygger vi nytt hus där vi naturligtvis även har valt FTX (Heru 200T EC med frikyleaggregat).
Nu bygger vi nytt hus där vi naturligtvis även har valt FTX (Heru 200T EC med frikyleaggregat).
Frikyla från borrhål för att återladda dem under sommaren?S Sauron skrev:Det är bara att gratulera till ett vettigt val. Vi har installerat FTX i våra två tidigare hus och märkt en stor förbättring på inneklimatet i båda fallen. Det andra huset hade källare (80-talshus) med något hög radonhalt (200 Bq i källaren). Med FTX sjönk radonhalten till en tredjedel i hela huset och mycket fräschare inneluft.
Nu bygger vi nytt hus där vi naturligtvis även har valt FTX (Heru 200T EC med frikyleaggregat).
Ja det blir ju en bonus ovanpå att man får kyld inneluft på sommaren. Man pumpar ju ner en smula varmare medium i hålet som förstås kan utnyttjas till vinterhalvåret. Hur stor skillnad det blir i praktiken vet jag inte, men det är rimligen i alla fall åt det positiva hållet.T Tobbe_G skrev:
Det rör sig långsamt framåt. Vi tog ett steg i sidled under värmeböljan och målade om lite fönster, då man ändå inte kunde existera på vinden.
Men lite har det rört sig framåt! Jag fick hjälp av en kompis att bära ut alla plank jag lösgjort däruppe.
Min förhoppning är att använda brädorna för att bygga den nya platformen åt FTX-aggregatet, samt en gångbro för inspektion längs hela vinden. Är det någon som kan hjälpa mig att skissa på hur den konstruktionen görs bäst? (originalgolvet som låg här uppe har ju fungerat väl så jag skulle ju kunna göra på samma sätt, bara höja det lite för lösullens skull. Men det var lite svajigt och jag är orolig för vibrationer från aggregatet?)
Jag har röjt ur vindsfacken så gott det går. Det här går rakt ner i energiförrådet inför vintern.
Massor av spik som sticker upp från innertak- och väggar. Jag knipsar dem för att inte trampa på dem, men det blir ändå nubb kvar som kommer ta sönder den nya ångbromsen.
Vad har ni för tips för att skydda den nya duken från spik- och skruv? (jag tänker: lägg en skiva isolering i botten av facken, innan ångbromen. Alternativt kartong, någon spånskiva, eller spruta fogskum kring varje spik. )
Med facken rena har jag kunnat såga ut hål för 8 nya takdosor. Elektriken kommer på fredag för att dra fram matning till dem. Kvar att göra idag är att bestämma placering av takhögtalare och kanske börja konstruera boxarna för dem.
Saker jag behöver hjälp för att reda ut:
- hur bygger jag bäst en platform och gångbro av de brädor jag har?
- hur hittar jag egentligen toppen av innerväggarna, för att kunna borra in och skicka ner VP-rör för nätverk?
- angående nätverk: tänker följa era råd och ha minst två uttag i innertaket, för takmonterat wifi. Sätter jag dosa för detta eller skickar man bara ner ett VP genom innertaket?
- också angående nätverk: hur bör man tänka kring dragningen? Ska jag kontaktera och ha patchpanel på vinden, eller vill man dra i rör hela vägen från vägguttag -> upp till vind -> ner till patchpanel i våningsplanet?
- hur skyddar jag nya ångbromsen från kvarvarande spik och annat vasst bös i botten av facken?
- när vågar jag egentligen rulla ut ångbromsen? Synd att trampa sönder den under tiden vi meckar med ventilationsrören, men jävligt jobbigt att lägga ut efter att ventilationsrören är monterade... Vad tål plasten egentligen?
Men lite har det rört sig framåt! Jag fick hjälp av en kompis att bära ut alla plank jag lösgjort däruppe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min förhoppning är att använda brädorna för att bygga den nya platformen åt FTX-aggregatet, samt en gångbro för inspektion längs hela vinden. Är det någon som kan hjälpa mig att skissa på hur den konstruktionen görs bäst? (originalgolvet som låg här uppe har ju fungerat väl så jag skulle ju kunna göra på samma sätt, bara höja det lite för lösullens skull. Men det var lite svajigt och jag är orolig för vibrationer från aggregatet?)
Jag har röjt ur vindsfacken så gott det går. Det här går rakt ner i energiförrådet inför vintern.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Massor av spik som sticker upp från innertak- och väggar. Jag knipsar dem för att inte trampa på dem, men det blir ändå nubb kvar som kommer ta sönder den nya ångbromsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har ni för tips för att skydda den nya duken från spik- och skruv? (jag tänker: lägg en skiva isolering i botten av facken, innan ångbromen. Alternativt kartong, någon spånskiva, eller spruta fogskum kring varje spik. )
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med facken rena har jag kunnat såga ut hål för 8 nya takdosor. Elektriken kommer på fredag för att dra fram matning till dem. Kvar att göra idag är att bestämma placering av takhögtalare och kanske börja konstruera boxarna för dem.
Saker jag behöver hjälp för att reda ut:
- hur bygger jag bäst en platform och gångbro av de brädor jag har?
- hur hittar jag egentligen toppen av innerväggarna, för att kunna borra in och skicka ner VP-rör för nätverk?
- angående nätverk: tänker följa era råd och ha minst två uttag i innertaket, för takmonterat wifi. Sätter jag dosa för detta eller skickar man bara ner ett VP genom innertaket?
- också angående nätverk: hur bör man tänka kring dragningen? Ska jag kontaktera och ha patchpanel på vinden, eller vill man dra i rör hela vägen från vägguttag -> upp till vind -> ner till patchpanel i våningsplanet?
- hur skyddar jag nya ångbromsen från kvarvarande spik och annat vasst bös i botten av facken?
- när vågar jag egentligen rulla ut ångbromsen? Synd att trampa sönder den under tiden vi meckar med ventilationsrören, men jävligt jobbigt att lägga ut efter att ventilationsrören är monterade... Vad tål plasten egentligen?
Redigerat:
Kul att du delar med dig av din resa! Konverterade precis vår 80-tals villa från mekaniskfrånluft till FTX (startade aggregatet i lördags för första gången).ulfben skrev:Det rör sig långsamt framåt. Vi tog ett steg i sidled under värmeböljan och målade om lite fönster, då man ändå inte kunde existera på vinden.
Men lite har det rört sig framåt! Jag fick hjälp av en kompis att bära ut alla plank jag lösgjort däruppe.
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Min förhoppning är att använda brädorna för att bygga den nya platformen åt FTX-aggregatet, samt en gångbro för inspektion längs hela vinden. Är det någon som kan hjälpa mig att skissa på hur den konstruktionen görs bäst? (originalgolvet som låg här uppe har ju fungerat väl så jag skulle ju kunna göra på samma sätt, bara höja det lite för lösullens skull. Men det var lite svajigt och jag är orolig för vibrationer från aggregatet?)
Jag har röjt ur vindsfacken så gott det går. Det här går rakt ner i energiförrådet inför vintern.
[bild]
Massor av spik som sticker upp från innertak- och väggar. Jag knipsar dem för att inte trampa på dem, men det blir ändå nubb kvar som kommer ta sönder den nya ångbromsen.
[bild]
Vad har ni för tips för att skydda den nya duken från spik- och skruv? (jag tänker: lägg en skiva isolering i botten av facken, innan ångbromen. Alternativt kartong, någon spånskiva, eller spruta fogskum kring varje spik. )
[bild]
Med facken rena har jag kunnat såga ut hål för 8 nya takdosor. Elektriken kommer på fredag för att dra fram matning till dem. Kvar att göra idag är att bestämma placering av takhögtalare och kanske börja konstruera boxarna för dem.
Saker jag behöver hjälp för att reda ut:
- hur bygger jag bäst en platform och gångbro av de brädor jag har?
- hur hittar jag egentligen toppen av innerväggarna, för att kunna borra in och skicka ner VP-rör för nätverk?
- angående nätverk: tänker följa era råd och ha minst två uttag i innertaket, för takmonterat wifi. Sätter jag dosa för detta eller skickar man bara ner ett VP genom innertaket?
- också angående nätverk: hur bör man tänka kring dragningen? Ska jag kontaktera och ha patchpanel på vinden, eller vill man dra i rör hela vägen från vägguttag -> upp till vind -> ner till patchpanel i våningsplanet?
- hur skyddar jag nya ångbromsen från kvarvarande spik och annat vasst bös i botten av facken?
- när vågar jag egentligen rulla ut ångbromsen? Synd att trampa sönder den under tiden vi meckar med ventilationsrören, men jävligt jobbigt att lägga ut efter att ventilationsrören är monterade... Vad tål plasten egentligen?
Är bara lekman, men tänkte ändå försöka mig på att svara på dina frågor, åtminsone hur jag hade löst det i samma sits:
- hur bygger jag bäst en platform och gångbro av de brädor jag har?
Jag hade bara höjt upp med lämplig regel längs med takstolen och sedan lagt sponten på det. (säg t.ex. att du ska lägga lösull 80mm över nuvarande takstolar, ja då hade jag lagt en 90x45 regel på takstolarna... Antar att du har 1200cc på takstolarna, så det blir ju ett visst spann för råsponten, och det lär svikta lite när man går på det, men kommer definitivt hålla. Speciellt om du undviker generalskarv. Som referens ställde jag mitt aggregat på några 22mm brädor spikade mellan två takstolar (cc 1200). På det la jag sedan 50-60mm skiva av stenull (enligt Ösbergs rekommendation), och till sist aggregatet på det. Det är helt tyst på ovanvåningen direkt under aggregatet, ingen antydan till stomljud.
- hur hittar jag egentligen toppen av innerväggarna, för att kunna borra in och skicka ner VP-rör för nätverk?
Mät. Försök hitta en referensram som är gemensam på vinden och våningen under. Det ser ut som att du har någon form av spåntat innertak, om så är fallet är de väl spikade i takstolen. Så då kan du använda spikarnas placering för att få en uppfattning av var takstolarna är. Med det så har du en gemensam referens som du kan mäta efter.
- angående nätverk: tänker följa era råd och ha minst två uttag i innertaket, för takmonterat wifi. Sätter jag dosa för detta eller skickar man bara ner ett VP genom innertaket?
Jag hade bara avslutat VPröret i innertaket, APn döljer hålet.
- också angående nätverk: hur bör man tänka kring dragningen? Ska jag kontaktera och ha patchpanel på vinden, eller vill man dra i rör hela vägen från vägguttag -> upp till vind -> ner till patchpanel i våningsplanet?
Jag hade draigt hela vägen. Vilket påminner mig om att jag borde passa på att dra lite fler slangar nu när diverse väggar är öppna
- hur skyddar jag nya ångbromsen från kvarvarande spik och annat vasst bös i botten av facken?
Jag hade nog lagt en 40mm byggmatta i botten, sedan ångbromsen, och sedan resterande isolering. Lite isolering innanför spärren ska inte vara något problem om jag har förstått det rätt. Hur fäster du in ångbromsen mot takstolarna? Stora mängder byggfolietejp? Normalt sett så sätter man ju ångbromsen/spärren innanför takstolarna och sluter tätt med gles eller liknande...
- när vågar jag egentligen rulla ut ångbromsen? Synd att trampa sönder den under tiden vi meckar med ventilationsrören, men jävligt jobbigt att lägga ut efter att ventilationsrören är monterade... Vad tål plasten egentligen?
I min erfarenhet så är den väldigt tålig. Med det sagt hade jag nog undvikit att trampa rundor på den, utan använt spånten för att göra gångbroar att röra sig på.
Ser fram emot att följa ditt projekt!
Supertack! Nu fick jag en bättre bild av nästa steg, och lite självförtroende.
Skissade på ny "bärlina" över morgonkaffet. Design constraints: vill återanvända planken vi tagit ner. Inga reglar alltså, bara plank.
Detta är ungefär som det var byggt tidigare men med stödben mot hanbalken under, samt 2 "reglar" (tvärgående) per takstol istället för 1. Jag tänker att man sätter en på varje sida av takstolen för att underlätta skarvning av golvplanken vid behov.
Ska iväg och köpa skruv och sen ställa upp sågen och testbygga en bit.
Skissade på ny "bärlina" över morgonkaffet. Design constraints: vill återanvända planken vi tagit ner. Inga reglar alltså, bara plank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är ungefär som det var byggt tidigare men med stödben mot hanbalken under, samt 2 "reglar" (tvärgående) per takstol istället för 1. Jag tänker att man sätter en på varje sida av takstolen för att underlätta skarvning av golvplanken vid behov.
Ska iväg och köpa skruv och sen ställa upp sågen och testbygga en bit.
Redigerat:
Ser ut som att vi trampat igenom innertaket här;
Kan jag slå tillbaka det nedifrån? Kanske en bräda mot innertaket och hamra emot den? Eller köra i skruv och försöka dra upp med kofot?
UPDATE:
Gjorde en McGyver med domkraften.
Det blev inte perfekt, men väldigt mycket bättre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan jag slå tillbaka det nedifrån? Kanske en bräda mot innertaket och hamra emot den? Eller köra i skruv och försöka dra upp med kofot?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
UPDATE:
Gjorde en McGyver med domkraften.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det blev inte perfekt, men väldigt mycket bättre:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fick aggregatet i måndags och tänkte beställa nya vindsluckan nu. Aggregatet är ~57x63x125;T Tobbe_G skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För vindsluckan har jag 109cm tillgängligt för hålöppningen, så 2 av Doles modeller passar.
Clickfix 56s (101x55), 2970kr
Clickfix 56 Mini Pro+ (95x70), 5700kr (!)
Mini Pro+ är alltså bredare och bör kunna svälja aggregatet (om man tar bort stegen), men det kostar nästan 3 000kr mer! Hur mycket kommer jag hata mig själv ifall jag bygger in aggregatet bakom en för liten lucka?
Jag har kontaktat stegfabriken om en måttbeställd vindstrappa - det kanske går att få en skräddarsydd för liknande pengar. Finns det någon annan leverantör av vindstrappor som jag bör kolla med?