Tillverkar hyllkonsoler till förrådet
cl18nhKh.jpg

doOXmJDh.jpg

8RZUN5Mh.jpg
Har cirka 10st. konsoler kvar utöver dessa. Och mera blir det. Väggen ska fyllas, sen ska jag ha en vägg till åtminstone och där ska har jag mindre mellanrum på höjden, dessa hyllor kan då hålla större saker.

• Gilla
F_man och 5 till
  • Laddar…
Smarta konsoler. Egen idé, eller kanske något vedertaget som jag bara missat?

Det är Matthias Wandel's idé "Cantilever shelves" kallade han dom, jag har anpassat idén för egna syften. Byggde dom första för 8 år sen och dom står kvar än i verkstan.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Jag har också gjort mig konsoler. I 8x40mm plattjärn till mitt brunnsprojekt (som presenterades tidigare i tråden). Har verkligen inte svetsat särskilt mycket eller ofta i livet men jag tror det ska hålla. Behöver inte vara snyggt eftersom ingen någonsin kommer att se dem om de inte behöver bytas. Tänkte rostskydda dem med Rust-Oleum CombiPrimer och ett par lager svart CombiColor från samma tillverkare (i princip hammarlack fast utan hammarslagen, målade bandsågen med den med gott resultat. Det borde väl hålla inom överskådlig tid?
Svetsade plattjärnskonsoler och vinkelbitar på arbetsbänk som används i brunnsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmagjord konsol av plattjärn med svetsade fogar på en arbetsbänk.
Skapa konto

Tanken är att fyra sådana här ska muras in i nedersta skiftet tegel för att få ett upplag för invändigt skyddsgaller och hylla till vattenpumpen.
Renoverad brunn med röda tegelstenar runt öppningen och orangeröd slang som sticker in.
Skapa konto

Principen:
Översikt över svetsade konsoler i plattjärn, planerade att muras in i tegel för ett brunnsprojekt.
Skapa konto

3D-rendering av metallkonsoler och galler som ska muras in i en brunn.
Skapa konto
Illustration av en brunnskonstruktion med konsoler, skyddsgaller och upplag för vattenpump.
Skapa konto
Svetsade konsoler murade i tegelvägg för stöd av brunnslock och vattenpumps skyddsgaller.
Skapa konto

På varje konsol tänkte jag svetsa fast tre förlängningsmuttrar, två för att styra och låsa fast gallerhalvorna och en tredje som man med hjälp av gängstänger kan spänna ned brunnslocket med. Jag skiter nog i de stag som går vinkelrätt ut från 45-gradersbitarna (dvs på mitten av de långa som spänner mellan konsolerna), avståndet till insida tegel blir ändå inte mer än 10 cm och sen kommer ju (vattenfast) plywood på.

• Gilla
Lintto1 och 13 till
  • Laddar…
Stabbat det sista virket för i år. Det blev omkring 90 stockar till sågen och kanske lika många helbarkade rundstockar i år.

• Staplad timmerhög med omkring 90 stockar redo för sågning, omgiven av natur.
    Skapa konto
  • Gilla
Lintto1 och 17 till
  • Laddar…
Har nu under semester äntligen kommit igång med fräsbordet.
Skåp under har jag tänkt bygga vid annat tillfälle men lite smådetaljer kvar såsom digital höjdmätare och ett ställ för alla verktyg man behöver vid färsbordet. Funderat också på en musclechuck för enklare byte av bits, lika bra att göra jobbet ordentligt när man ändå är igång.
Har även ett par andra projekt, kort kommer senare:).
En delvis ihopsatt fräsbord med lösa komponenter och verktyg på ytan.
Skapa konto

Del av ett pågående fräsbordbygge med justeringsmekanism och måttband på arbetsyta.
Skapa konto

• Gilla
Big builder och 8 till
  • Laddar…
Plockat isär vattenlås, rensat med fjäder och satt ihop igen.

Nu rinner det ner ok igen.

Tyvärr funkar inte osmosfiltret för dricksvattnet som det ska än, efter att de kom förbi och servade. Dessutom lät de bli att ringa i torsdags på bokad "fjärrservicetid".

För varmt i huset, så sitter på trappen och täljer.. En person täljer en träsked på en stentrappa omgiven av spån och löv.
Skapa konto
Handtäljd träsked på granittrappa omgiven av träspån.
Skapa konto

• Gilla
Big builder och 10 till
  • Laddar…
Justerad markis över terrassdörrar med öppen väg till pool och uppblåsbar enhörning, verktyg på bord framför.
Skapa konto
Organiserad arbetsstation med upphängd geringssåg och verktyg på hylla.
Skapa konto

Justerat markisen så att dörrarna går att öppna fullt till poolen. Kapade snabbt till några distansklossar till täckplåten ovanför. Så nu går duken fritt från den också. Lättjobbat när verktygen står framme på sin plats.

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Åtgärdat rötskadad stolpe.
Rötskadad trästolpe med utmejslad del för lagning, verktyg och sågspån synliga.
Skapa konto

Jag jobbar helst med fogsvans och stämjärn sådana här gånger. Minst grejer att dra fram. Cirkelsågen låg dock framme så den fick göra toppen av uttaget med hjälp av en läkt som styrning. Lite sandpapper som avslutning.

Reparation av en trästolpe med ett nytt insatt trästycke, fastsatt med klämmor, och spån på marken.
Skapa konto

Färdigt urtag.

Reparerad trästolpe med urtag, fixerad med skruvstäd och snittmärken, i bakgrunden en cirkelsåg.
Skapa konto

Inpassad bit limmas på plats med PU-lim.

• Gilla
Jonas_123 och 14 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Jag har också gjort mig konsoler. I 8x40mm plattjärn till mitt brunnsprojekt (som presenterades tidigare i tråden).
Du har inte funderat på att lämna in på varmgalvanisering?

F fribygg skrev:
Du har inte funderat på att lämna in på varmgalvanisering?
Nu vill jag inte vara någon besserwisser (tror jag...), men rent tekniskt heter det varmförzinkning.

Det finns två sätt att påföra zink på ett (järn)föremål:
- Galvanisering där föremålet som ska förzinkas doppas i zinksulfat och man med hjälp av elektricitet får zink-joner att vandra över till föremålet och bilda ett zinklager
- Varmförzinkning där föremålet doppas i smält zink. Då används ingen galvanisk process, så man kan inte kalla det galvanisering.

• Gilla
MickeLarsson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nu vill jag inte vara någon besserwisser (tror jag...), men rent tekniskt heter det varmförzinkning.

Det finns två sätt att påföra zink på ett (järn)föremål:
- Galvanisering där föremålet som ska förzinkas doppas i zinksulfat och man med hjälp av elektricitet får zink-joner att vandra över till föremålet och bilda ett zinklager
- Varmförzinkning där föremålet doppas i smält zink. Då används ingen galvanisk process, så man kan inte kalla det galvanisering.
Mer OT, det är väl hundratals år sedan Galvan uppfann galvaniseringen och såvitt jag vet går det fortfarande att varmgalva järn?

Nej, man varmgalvar inte järn. Antingen galvaniserar man järn med elektricitet och zinksulfat, eller så varmförzinkar man med ett bad av smält zink utan någon elektricitet inblandad. Att folk envisas med att kalla det varmgalvanisering gör inte att det blir en galvanisk process.

Men, men. Den här diskussionen har varit uppe tidigare så jag lägger ner nu. Om nån vill fördjupa sig mer så är det fritt att starta en egen tråd.

• Gilla
Svetspinnen och 3 till
  • Laddar…
richardtenggren
Om man ska vara noga så är järn ett grundämne, som om det legeras tillsammans med kol, kallas stål eller gjutjärn, beroende av mängden kol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.