3 390 909 läst · 18 251 svar
3391k läst
18,3k svar
Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?
Tillverkar hyllkonsoler till förrådet
Har cirka 10st. konsoler kvar utöver dessa. Och mera blir det. Väggen ska fyllas, sen ska jag ha en vägg till åtminstone och där ska har jag mindre mellanrum på höjden, dessa hyllor kan då hålla större saker.
Har cirka 10st. konsoler kvar utöver dessa. Och mera blir det. Väggen ska fyllas, sen ska jag ha en vägg till åtminstone och där ska har jag mindre mellanrum på höjden, dessa hyllor kan då hålla större saker.
Jag har också gjort mig konsoler. I 8x40mm plattjärn till mitt brunnsprojekt (som presenterades tidigare i tråden). Har verkligen inte svetsat särskilt mycket eller ofta i livet men jag tror det ska hålla. Behöver inte vara snyggt eftersom ingen någonsin kommer att se dem om de inte behöver bytas. Tänkte rostskydda dem med Rust-Oleum CombiPrimer och ett par lager svart CombiColor från samma tillverkare (i princip hammarlack fast utan hammarslagen, målade bandsågen med den med gott resultat. Det borde väl hålla inom överskådlig tid?
Tanken är att fyra sådana här ska muras in i nedersta skiftet tegel för att få ett upplag för invändigt skyddsgaller och hylla till vattenpumpen.
Principen:
På varje konsol tänkte jag svetsa fast tre förlängningsmuttrar, två för att styra och låsa fast gallerhalvorna och en tredje som man med hjälp av gängstänger kan spänna ned brunnslocket med. Jag skiter nog i de stag som går vinkelrätt ut från 45-gradersbitarna (dvs på mitten av de långa som spänner mellan konsolerna), avståndet till insida tegel blir ändå inte mer än 10 cm och sen kommer ju (vattenfast) plywood på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Tanken är att fyra sådana här ska muras in i nedersta skiftet tegel för att få ett upplag för invändigt skyddsgaller och hylla till vattenpumpen.
Logga in
Skapa konto
Principen:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
På varje konsol tänkte jag svetsa fast tre förlängningsmuttrar, två för att styra och låsa fast gallerhalvorna och en tredje som man med hjälp av gängstänger kan spänna ned brunnslocket med. Jag skiter nog i de stag som går vinkelrätt ut från 45-gradersbitarna (dvs på mitten av de långa som spänner mellan konsolerna), avståndet till insida tegel blir ändå inte mer än 10 cm och sen kommer ju (vattenfast) plywood på.
Har nu under semester äntligen kommit igång med fräsbordet.
Skåp under har jag tänkt bygga vid annat tillfälle men lite smådetaljer kvar såsom digital höjdmätare och ett ställ för alla verktyg man behöver vid färsbordet. Funderat också på en musclechuck för enklare byte av bits, lika bra att göra jobbet ordentligt när man ändå är igång.
Har även ett par andra projekt, kort kommer senare.
Skåp under har jag tänkt bygga vid annat tillfälle men lite smådetaljer kvar såsom digital höjdmätare och ett ställ för alla verktyg man behöver vid färsbordet. Funderat också på en musclechuck för enklare byte av bits, lika bra att göra jobbet ordentligt när man ändå är igång.
Har även ett par andra projekt, kort kommer senare.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Plockat isär vattenlås, rensat med fjäder och satt ihop igen.
Nu rinner det ner ok igen.
Tyvärr funkar inte osmosfiltret för dricksvattnet som det ska än, efter att de kom förbi och servade. Dessutom lät de bli att ringa i torsdags på bokad "fjärrservicetid".
Nu rinner det ner ok igen.
Tyvärr funkar inte osmosfiltret för dricksvattnet som det ska än, efter att de kom förbi och servade. Dessutom lät de bli att ringa i torsdags på bokad "fjärrservicetid".
Verktygstokig
· Halland
· 7 547 inlägg
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Justerat markisen så att dörrarna går att öppna fullt till poolen. Kapade snabbt till några distansklossar till täckplåten ovanför. Så nu går duken fritt från den också. Lättjobbat när verktygen står framme på sin plats.
Åtgärdat rötskadad stolpe.
Jag jobbar helst med fogsvans och stämjärn sådana här gånger. Minst grejer att dra fram. Cirkelsågen låg dock framme så den fick göra toppen av uttaget med hjälp av en läkt som styrning. Lite sandpapper som avslutning.
Färdigt urtag.
Inpassad bit limmas på plats med PU-lim.
Logga in
Skapa konto
Jag jobbar helst med fogsvans och stämjärn sådana här gånger. Minst grejer att dra fram. Cirkelsågen låg dock framme så den fick göra toppen av uttaget med hjälp av en läkt som styrning. Lite sandpapper som avslutning.
Logga in
Skapa konto
Färdigt urtag.
Logga in
Skapa konto
Inpassad bit limmas på plats med PU-lim.
Nu vill jag inte vara någon besserwisser (tror jag...), men rent tekniskt heter det varmförzinkning.F fribygg skrev:
Det finns två sätt att påföra zink på ett (järn)föremål:
- Galvanisering där föremålet som ska förzinkas doppas i zinksulfat och man med hjälp av elektricitet får zink-joner att vandra över till föremålet och bilda ett zinklager
- Varmförzinkning där föremålet doppas i smält zink. Då används ingen galvanisk process, så man kan inte kalla det galvanisering.
Mer OT, det är väl hundratals år sedan Galvan uppfann galvaniseringen och såvitt jag vet går det fortfarande att varmgalva järn?useless skrev:Nu vill jag inte vara någon besserwisser (tror jag...), men rent tekniskt heter det varmförzinkning.
Det finns två sätt att påföra zink på ett (järn)föremål:
- Galvanisering där föremålet som ska förzinkas doppas i zinksulfat och man med hjälp av elektricitet får zink-joner att vandra över till föremålet och bilda ett zinklager
- Varmförzinkning där föremålet doppas i smält zink. Då används ingen galvanisk process, så man kan inte kalla det galvanisering.
Nej, man varmgalvar inte järn. Antingen galvaniserar man järn med elektricitet och zinksulfat, eller så varmförzinkar man med ett bad av smält zink utan någon elektricitet inblandad. Att folk envisas med att kalla det varmgalvanisering gör inte att det blir en galvanisk process.
Men, men. Den här diskussionen har varit uppe tidigare så jag lägger ner nu. Om nån vill fördjupa sig mer så är det fritt att starta en egen tråd.
Men, men. Den här diskussionen har varit uppe tidigare så jag lägger ner nu. Om nån vill fördjupa sig mer så är det fritt att starta en egen tråd.