101 846 läst · 300 svar
102k läst
300 svar
Den stora RYOBI-Tråden
Medlem
· Stockholm
· 7 216 inlägg
Svarar på min egen tråd: Helnöjd med mini-sänksågen.klaskarlsson skrev:
Perfekt för att snabbt kapa skivor, golv mm och även någon planka, även om det ofta blir på gränsen för vad den klarar. Kakelkapen har jag inte provat ännu...
Reglar bli alldeles för grovt, och är ju inte tanken heller...
Jag kapar 6-7 kubik långved till 28cm varje år. Så att säga avancerad hobbyeldare.TorOdd skrev:
Jag har några olika kedjesågar till veden.
1. Stihl 211. Bensin
2. Stiga med sladd. El
3. Milwaukee M18. Batteri
4. Nobrand amazon bensin
Klart kraftigaste är amazonen. Men den dånar som fan och saknar typ alla funktionerna jämfört med Stihl. Avvibrerad, motomix, snabbstart, vinterläge, verktygslös kedjespännare. Men som sagt stor och stark och perfekt för ved. Däremot skulle jag aldrig gallra med den.
Varjierar lite mellan sågarna när jag kapar. Vet inte varför.
Skulle jag välja en av dessa hade jag sagt Stihl 211 alla dagar i veckan. Mycket stark och bra och går att ha till allt.
Skulle jag Bara kapa ved kanske ändå amazonen, men den är stor och tung. Känns inte säker heller, litar inte på kedjestoppet tex.
Jag började min mer aktiva verktygskarriär med ett stort Ryobi-paket från Jula för typ 8lax. Var på rea.
Har sedan bytt över till milwakee ett efter ett.
Min upplevelse är att ryobi är ett ok märke. Gör vad det ska och det finns massa grejjer till deras 18V serie. Ett bättre varuhusmärke.
Men milwaukee är något helt annat och kostar helt andra mängder guldmynt.
Är en fråga om tycke och smak. Har man fått smak för milwaukee....there is no way back.
Ryobi har inte en chans i jämförelse. Kraft kvalitet osv.
Även om det är helt ok för indre hemmafix
Har sedan bytt över till milwakee ett efter ett.
Min upplevelse är att ryobi är ett ok märke. Gör vad det ska och det finns massa grejjer till deras 18V serie. Ett bättre varuhusmärke.
Men milwaukee är något helt annat och kostar helt andra mängder guldmynt.
Är en fråga om tycke och smak. Har man fått smak för milwaukee....there is no way back.
Ryobi har inte en chans i jämförelse. Kraft kvalitet osv.
Även om det är helt ok för indre hemmafix
Hej
Sitter och försöker hitta i djungeln med verktyg. Ska flytta in i Hus om 1 vecka och behöver se till att man har lite verktyg hemma.
funderade på https://www.jula.se/catalog/verktyg...OKQVDHs2GdDgnbWrBMcaAsptEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Men är det något att ha? Är väl endast alla deras billigaste maskiner?
Sitter och försöker hitta i djungeln med verktyg. Ska flytta in i Hus om 1 vecka och behöver se till att man har lite verktyg hemma.
funderade på https://www.jula.se/catalog/verktyg...OKQVDHs2GdDgnbWrBMcaAsptEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Men är det något att ha? Är väl endast alla deras billigaste maskiner?
Om du tror att du behöver de verktygen och inga proffsverktyg så är det nog ett bra köp. Hus kan innebära allt från ett hemman på 5 hektar eller ett radhus i Finspång.
Jag tror att du har en bra grund där men annars rekommenderar jag att känna in behovet av vad du tror dig behöva och fylla på allteftersom. En bra skruvdragare kommer du dock alltid att ha nytta av.
Jag tror att du har en bra grund där men annars rekommenderar jag att känna in behovet av vad du tror dig behöva och fylla på allteftersom. En bra skruvdragare kommer du dock alltid att ha nytta av.
svarar migsjälv: fick en ny såg men ryobi säger att sågen ska förvaras hängande och inte platt på mark (inget som nämns i manualen) mycket skumt.B Bongtor skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 699 inlägg
Bara jag som stör mig på att dom kör 2st olika batterier i sina kit? Ett 2ah och ett 4ah. Hade hellre tagit 2st 3ahJ JK1891 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 7 216 inlägg
Ser ut som ett bra start-kit.J JK1891 skrev:
Ryobi har ju fördelen att man kan använda samma batterier så vill du uppgradera till lite bättre Ryobimodell senare så behöver du inte köpa nya.
Jag har haft Ryobi ett antal år nu, helt ok "mellanklassmärke"...Går iofs itne att jämföra med tex Makita eller dyrare märken, men då är det ju en helt annan prisklass.
Jag har det paketet. Har provat allt utom tigersågen och cirkelsågen och tycker det fjngerar bra. Tänkte köpa Makita först, men kom fram till att det var svårt att motivera merkostnaden när det enda större jobbet jag har planerat är att bygga en altan. Tillkommer såklart en del småjobb, men som glad amatör tycker jag de fungerar bra.J JK1891 skrev:
Jag tycker det är bra, man kan behöva det större till cirkelsågen tex. Sen är det mindre bra till skruvdragaren när man hänger och vinglar i en taknock eller på en stege.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 699 inlägg
Ja men då hoppar man mellan litet och stort batteri medans det ena laddas. Lite drygt, därav 2 av samma storlek vore nice
Ja, men efter ett tag har du fyllt på med flera maskiner och flera batterier. Jag menar att det är bra med olika stora batterier i sin samling då de har olika fördelar. Att ha flera av samma i olika storlekar är så klart det bästa.Johannes Carlsson skrev:
Jag är nöjd med mina RYOBI började med att köpa en 36V gräsklippare och 2x18V mossrivare för jag behövde en gräsklippare och mossrivare..
Eftersom jag hade batterin har det blivit motorsåg mutterdragare trimmer och annat också
Eftersom jag hade batterin har det blivit motorsåg mutterdragare trimmer och annat också
Köpte nya HP sekatören.
Verkar väldigt bra. Men också väldigt läskig.
Klipper så fort att jag bara ser framför mig att ett finger ryker om man (jag) är oförsiktig i bara nån sekund.
Nu har jag beställt ett par handskar för 700 kronor från en fransk site som säljer tillbehör till vingårdar.
Då är det speciella aluminiumkoppar (tror jag) för att skydda varje finger.
Vänster handske har fingerkoppar och höger är normal.
Verkar väldigt bra. Men också väldigt läskig.
Klipper så fort att jag bara ser framför mig att ett finger ryker om man (jag) är oförsiktig i bara nån sekund.
Nu har jag beställt ett par handskar för 700 kronor från en fransk site som säljer tillbehör till vingårdar.
Då är det speciella aluminiumkoppar (tror jag) för att skydda varje finger.
Vänster handske har fingerkoppar och höger är normal.
Produkter som diskuteras: "sekatören"
Sekatörer & grensaxar
Vårt sortiment av sekatörer och grensaxar erbjuder högkvalitativa lösningar för all slags beskärning i trädgården. Vare sig det gäller att tunna ut ett buskage, trimma en häck eller sköta om träd, har vi rätt verktyg för jobbet.
Läs mer
Här skulle jag bestämt köpa en ”kantskärare” i födelsedagspresent till mig själv.. och det var en Ryobi.. en del av deras Ryobi One+ system.. (18v)
Kändes lite sisådär när jag insåg att inte batteriet ingick.. och när dessutom laddaren inte ingick till batteriet heller.. blev jag riktigt muttrig ! Min kantskärare ökade drastiskt i pris..
Nu gällde det att tänka om… hur skulle jag lösa detta? .. jomen vänta nu, jag lovade maken att hålla utkik efter en ok skruvdragare till honom.. och hade inte vår tigersåg gjort sitt?
Åhå.. Ryobi One+ serien hade en väska på rea med lite av varje i, inkl batteriet och laddare! och batteriet kunde man ju iaf dela/använda .. nämnde det i lite i förbifarten till maken (väskans innehåll var prisvärt gentemot att köpa batteri o laddare bara)
Nu har vi:
3 batterier (köpte ett 2 pack extra)
En laddare
En tigersåg
En skruvdragare
En cirkelsåg
En vinkelslip (tror det var en vinkelslip iaf)
..och jag köpte min KANTSKÄRARE
Har provat kantskäraren, funkade bra. Dock är det svårare första ggr, innan man fått en lätt kant att hålla efter! Vi hade mycket fins ”grus” längs stenkanten .. så det sprätte mycket när man körde!
Tigersågen fyllde sin funktion, har inte mycket att jämföra med.. är bara supernöjd att den inte har sladd! Sågade några större grenar på / längs vår privata väg..
Skruvdragaren funkade har inte hårdkört den än.. bara satt upp handtag i tvättstugan.. och några skruvar i vanligt virke.. (blir mer jobb i sommar)
De andra maskinerna är otestade..
Kändes lite sisådär när jag insåg att inte batteriet ingick.. och när dessutom laddaren inte ingick till batteriet heller.. blev jag riktigt muttrig ! Min kantskärare ökade drastiskt i pris..
Nu gällde det att tänka om… hur skulle jag lösa detta? .. jomen vänta nu, jag lovade maken att hålla utkik efter en ok skruvdragare till honom.. och hade inte vår tigersåg gjort sitt?
Åhå.. Ryobi One+ serien hade en väska på rea med lite av varje i, inkl batteriet och laddare! och batteriet kunde man ju iaf dela/använda .. nämnde det i lite i förbifarten till maken (väskans innehåll var prisvärt gentemot att köpa batteri o laddare bara)
Nu har vi:
3 batterier (köpte ett 2 pack extra)
En laddare
En tigersåg
En skruvdragare
En cirkelsåg
En vinkelslip (tror det var en vinkelslip iaf)
..och jag köpte min KANTSKÄRARE
Har provat kantskäraren, funkade bra. Dock är det svårare första ggr, innan man fått en lätt kant att hålla efter! Vi hade mycket fins ”grus” längs stenkanten .. så det sprätte mycket när man körde!
Tigersågen fyllde sin funktion, har inte mycket att jämföra med.. är bara supernöjd att den inte har sladd! Sågade några större grenar på / längs vår privata väg..
Skruvdragaren funkade har inte hårdkört den än.. bara satt upp handtag i tvättstugan.. och några skruvar i vanligt virke.. (blir mer jobb i sommar)
De andra maskinerna är otestade..